Proti dálnici D11 z Prahy do Hradce Králové vyrukovali ekologové. Státu zase budou pravděpodobně chybět peníze na její dostavbu. Navíc smlouva s majiteli pozemků pod budoucím úsekem není ještě podepsána.
Autor: Jakub Stadler
Dostavba východočeské dálnice je stále v nedohlednu. Řidiči jedoucí mezi Prahou a Hradcem Králové musejí poslední tři kilometry před východočeským městem sjet z dálnice a protloukat se provizorními komunikacemi po okolních obcích. Po 17 letech sporů státu s farmářkou Ludmilou Havránkovou stále není jasné, kdy se dočkají plynulé jízdy po D11.
Termín dostavby neznámý
V kauze stát versus Havránková je do poslední chvíle ve hře domluva či vyvlastnění. Nynější dohody počítají s výměnou tří hektarů Havránkové za jiné patřící státu. Stát navíc doplatí statkářce zhruba dvacetimilionový rozdíl v tržní ceně a dá jí do pronájmu dalších 130 hektarů pozemků. Její sestra Jaroslava Štrosová dostane za svých 1400 čtverečních metrů stejně velký pozemek jinde a doplatek zhruba 40 tisíc korun.
Havránková však smlouvy kvůli zdravotním potížím stále nepodepsala a nový termín podpisu zatím nebyl určen. „Pokud smlouvy nebudou podepsány do konce srpna, zahájení prací se posouvá na příští rok,“ upozorňuje vládní zmocněnec pro D11 a R35 Ivo Toman. V tomto případě by měl podle něj stát přistoupit k vyvlastnění podle platného zákona. Tříkilometrová dostavba podle něj vyjde na miliardu korun. Započetí prací se zatím stále plánuje na říjen letošního roku. Konečné znění smluv však ještě musí schválit nový ministr dopravy Vít Bárta. „Záleží na novém ministrovi, jaký si o tom udělá obrázek. Já jsem s ním ještě nemluvil,“ poznamenává Ivo Toman.
Budou peníze? Na scéně se však objevuje další problém, a to jestli vůbec stát bude mít peníze na dotažení stavebních prací do konce. Výstavba nových silnic a dálnic v Česku je totiž podle bývalého ministra dopravy Gustava Slamečky ohrožena. Ministerstvo financí navrhlo pro příští rok ubrat Státnímu fondu dopravní infrastruktury pět miliard korun. Příspěvek státu do fondu by se tak snížil na 30,7 miliardy korun. Nejistá je tak dostavba všech rozpracovaných dálnic. Rozběh stavebních prací na D11 naplno se přitom očekával na jaře příštího roku a zprovoznění nejpozději na jaře 2012. „Byla by to ostuda, kdyby se konečně podepsaly smlouvy a nakonec by na to nebyly peníze,“ míní Toman. Zmíněnou miliardu by podle něj neměl být problém v rozpočtu nalézt. Stavbu by měla dokončit firma, která zakázku již vysoutěžila, tedy Eurovia. Na doposud zprovozněném úseku se však mezitím začaly objevovat vážné problémy se vzdouváním vozovky. Vyžádají si rozsáhlé opravy a navíc omezení provozu. Ekologové chtějí dálnici zbourat Zdá se nemožné, aby již postavená dálnice zmizela? Nikoli však ekologické organizaci Děti Země, která v polovině července letošního roku podala na Ministerstvo dopravy návrh na odstranění části stavby dálnice D11. Podle ekologů jde mezi obcemi Osičky a Libišany o černou stavbu, neboť stavební povolení na úsek již hotové dálnice zrušil pražský městský soud. Když proto již v srpnu loňského roku žádali o odstranění tohoto kusu dálnice D11, dostalo se jim z ministerstva odpovědi, že chce vyčkat až na rozsudek Nejvyššího správního soudu o jeho kasační stížnosti. A Nejvyšší správní soud letos v dubnu zamítl v této záležitosti stížnost úřadu. „Nyní se už ministerstvo nemůže na nic vymlouvat a podle stavebního zákona musí řízení o odstranění dálnice zahájit. Na jeho konci bude buď stavba odstraněna, anebo bude dodatečně povolena,“ dodává Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země. Podle něj se ani po tomto verdiktu správního soudu však nic neděje. Spor se týká zhruba 2,5 kilometru dlouhého úseku dálnice na Pardubicku. Nejvyšší správní soud ve svém verdiktu uznal žalobu občana, který si stěžoval na to, že Ředitelství silnic a dálnic a Ministerstvo dopravy nevyhověly jeho protestům a neumožnily mu vyjádřit se k podkladům pro stavební povolení na trasu D11 u obce Praskačka. Námitky smetl ze stolu tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský. Soud pak rozhodl, že ministr tím porušil právo vlastníka vyjádřit se k podkladům a navíc nevycházel ze skutečného stavu věci. Dálnice mění územní plány Případy, jako ten farmářky Havránkové, daly vzniknout Informačnímu centru, které funguje od letošního února v Pardubicích. Má usnadnit výstavbu D11 i navazující páteřní rychlostní komunikace R35, severní alternativy D1, například při výkupu pozemků. „Zajišťujeme finanční prostředky například na výkup pozemků na trase D11 z Hradce Králové do Jaroměře,“ popisuje šéf centra Toman. Dálnice D11 přitom zasahuje do života obyvatel regionu již nyní, dlouho před zahájením dokončovacích prací. Nový územní plán stotisícového Hradce Králové se vypracuje podle ideového návrhu architektů Tomáše Vymetálka a Patrika Kotase. Rozvojovou osu načrtli západním směrem do části Kukleny právě směrem k dálnici D11. Nový územní plán přijde na asi 20 milionů korun a není vyloučeno, že jej opět vypracují Vymetálek s Kotasem. Podle současného stavebního zákona z roku 2006 musí mít každé město v Česku do konce roku 2015 vypracovaný nový územní plán, nebo si musí udělat revizi toho současného. Třetí patro**
Na výstavbu D11 navazuje také nedaleká obří třípatrová křižovatka u Opatovic nad Labem propojující budovanou rychlostní komunikaci R35 se silnicí první třídy mezi Pardubicemi a Hradcem. „Třetí patro se začíná stavět v letošním roce.
Peníze na to jsou vyčleněny,“ tvrdí Toman. Stavba přijde na 1,4 miliardy korun.
Na samotnou přípravu části R35 v Pardubickém kraji je v letošním roce 30 milionů korun. „Máme tři kritická místa, kudy vést silnici kolem Litomyšle. Další časovanou bombou je napojení rychlostní silnice na I/43 u Starého Města směrem na Brno,“ varuje Toman. Problematické jsou i přivaděče na Orlickoústecku. „Pokud se toto nepovede vyřešit, vrátíme se o několik let dozadu a silnice se nedožijeme nikdy,“ dodává. „Nebezpečí tkví v tom, že pokud příští rok nebude minimálně 200 milionů korun na výkupy pozemků pro R35, tak by se zpomalily i naše připravované stavby,“ upozorňuje Bohumil Vebr z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic.
R35 by měla být nejdelší rychlostní komunikací v zemi a má se stát alternativou D1, která spojuje Čechy a Moravu. Její délka je naplánována na 358 kilometrů, z toho 267 kilometrů bude rychlostní komunikace a necelých 41 kilometrů silnice první třídy. Hotovo je zatím asi 30 procent z celkové délky komunikace z Libereckého kraje přes Královéhradecký a Pardubický do Olomouckého kraje.