Velkou část finančních transakcí je dnes možné provádět online, přičemž do digitálního prostředí se přesouvá i komunikace s bankami. Aby těchto výhod mohli využívat také klienti se zrakovou nebo sluchovou vadou, mnoho českých bankovních domů pro ně vyvíjí speciální služby. Ať už jde o samostatnou aplikaci, nebo jen rozšíření internetového či mobilního bankovnictví.
Najdou se ale i funkce, které zdravotně postiženým umožní jednodušší orientaci v bankovním offline světě. Jde především o bezpečné placení u obchodníků nebo komfortní návštěvu poboček bez nutnosti doprovodu. Pokročilé aplikace totiž rozpoznají hodnotu bankovek a nejnovější platební karty zase mají speciálně upravený povrch, díky němuž se s nimi pohodlně manipuluje právě i nevidomým.
Chytré funkce pro předčítání, přepis rozhovoru nebo navigaci
Jak výše popsané vychytávky vypadají v praxi, mohou okusit například klienti Komerční banky, která letos na jaře výrazně rozšířila nabídku pro hendikepované skrze svoji novou aplikaci KB+. Přímo v ní si mohou zrakově postižení nastavit předčítání textu, výrazné zvětšení písma nebo vyšší kontrast.
Neslyšícím má zase řadu činností usnadnit služba eScribe využívaná především pro živý přepis rozhovoru s bankovním poradcem. Tato funkce najde uplatnění hlavně na pobočkách, kam mohou znevýhodnění klienti vyrazit i bez pomoci. Úplnou novinkou na českém trhu ale není, na svých obchodních místech ji poskytuje i ČSOB.
„Vývoj nového bankovního core systému v uplynulých třech letech přinesl mnoho změn: novou mobilní aplikaci KB+, nové služby pro klienty nabízející ještě lepší uživatelský zážitek a mnoho dalšího,“ říká Miroslav Hiršl, člen představenstva zodpovědný za retailové bankovnictví Komerční banky. A dodává, že inteligentní produkty a služby navrhli přímo ve spolupráci s hendikepovanými klienty, aby tak co nejlépe splňovaly jejich potřeby a požadavky.
Podobnou aplikaci mají i Raiffeisenbank a Česká spořitelna. Jmenuje se Deafcom a kromě přepisu mluveného slova umožňuje i online tlumočení do znakového jazyka. Není tedy nutné, aby byl u schůzky na pobočce fyzicky přítomen tlumočník. A za zmínku stojí také technologičtí pomocníci pro orientaci na pobočkách, které nabízí nevidomým klientům druhá jmenovaná. Jde například o hlasovou navigaci k přepážce a k bankomatům nebo o hlasové ozvučení bankomatů v samoobslužné zóně. Aktuálně jimi disponuje 1266 z celkových 1784 automatů.
Snadnější placení hotovostí i kartou
Spousta bankovních institucí se snaží pomoci nevidomým a slabozrakým i při placení. Hello Bank například spolupracuje s projektem Cash Reader, který podle svých vlastních tvůrců funguje jako ,digitální oči‘ a dokáže rozpoznat hodnotu bankovek. Nezaměřuje se přitom jen na koruny nebo eura, v databázi má více než 100 světových měn.
Banky ale nezahálejí ani při vylepšování služeb pro zrakově postižené, kteří raději platí kartou. Za tímto účelem vznikl třeba společný projekt Komerční banky a Mastercard. Jejich platební karty Touch Card mají jako první na trhu speciálně upravený povrch právě pro tyto účely.
„S rostoucími počty nově vydávaných karet bez reliéfního embosování je pro osoby s postižením zraku obtížnější rozeznat, jaký typ karty právě drží v ruce. Toto hmatové řešení umožní klientům snadno a bezpečně určit nejen typ karty, ale i její orientaci,“ dodává Jitka Haubová, členka představenstva a provozní ředitelka KB.