Menu Zavřít

Správa financí je čím dál snazší i pro znevýhodněné klienty. Na nevidomé nebo neslyšící myslí většina českých bank

31. 10. 2023
Doba čtení: 3 minuty
Autor: Depositphotos
  • Banky v Česku využívají digitální technologie stále častěji a snaží se je přizpůsobit všem skupinám klientů, včetně těch zdravotně znevýhodněných
  • Klientům s úplnou nebo částečnou ztrátou zraku je k dispozici například předčítání textu nebo navigace k bankomatům. Neslyšící zase ocení službu eScribe pro přepis mluveného slova, kterou kromě Komerční banky nabízí i ČSOB
  • Placení pak nevidomým lidem usnadňuje Hello Bank se svou digitální čtečkou bankovek a také Komerční banka, která ve spolupráci s Mastercard vytvořila platební karty se speciálními výřezy

Velkou část finančních transakcí je dnes možné provádět online, přičemž do digitálního prostředí se přesouvá i komunikace s bankami. Aby těchto výhod mohli využívat také klienti se zrakovou nebo sluchovou vadou, mnoho českých bankovních domů pro ně vyvíjí speciální služby. Ať už jde o samostatnou aplikaci, nebo jen rozšíření internetového či mobilního bankovnictví.

Najdou se ale i funkce, které zdravotně postiženým umožní jednodušší orientaci v bankovním offline světě. Jde především o bezpečné placení u obchodníků nebo komfortní návštěvu poboček bez nutnosti doprovodu. Pokročilé aplikace totiž rozpoznají hodnotu bankovek a nejnovější platební karty zase mají speciálně upravený povrch, díky němuž se s nimi pohodlně manipuluje právě i nevidomým.

Chytré funkce pro předčítání, přepis rozhovoru nebo navigaci

Jak výše popsané vychytávky vypadají v praxi, mohou okusit například klienti Komerční banky, která letos na jaře výrazně rozšířila nabídku pro hendikepované skrze svoji novou aplikaci KB+. Přímo v ní si mohou zrakově postižení nastavit předčítání textu, výrazné zvětšení písma nebo vyšší kontrast.

Bezhotovostních plateb sice přibývá, ale stejně tak i těch v ,cashi‘. Mincí a bankovek se Češi nevzdají, říkají průzkumy i odborníci
Přečtěte si také:

Bezhotovostních plateb sice přibývá, ale stejně tak i těch v ,cashi‘. Mincí a bankovek se Češi nevzdají, říkají průzkumy i odborníci

Neslyšícím má zase řadu činností usnadnit služba eScribe využívaná především pro živý přepis rozhovoru s bankovním poradcem. Tato funkce najde uplatnění hlavně na pobočkách, kam mohou znevýhodnění klienti vyrazit i bez pomoci. Úplnou novinkou na českém trhu ale není, na svých obchodních místech ji poskytuje i ČSOB.

„Vývoj nového bankovního core systému v uplynulých třech letech přinesl mnoho změn: novou mobilní aplikaci KB+, nové služby pro klienty nabízející ještě lepší uživatelský zážitek a mnoho dalšího,“ říká Miroslav Hiršl, člen představenstva zodpovědný za retailové bankovnictví Komerční banky. A dodává, že inteligentní produkty a služby navrhli přímo ve spolupráci s hendikepovanými klienty, aby tak co nejlépe splňovaly jejich potřeby a požadavky.

Podobnou aplikaci mají i Raiffeisenbank a Česká spořitelna. Jmenuje se Deafcom a kromě přepisu mluveného slova umožňuje i online tlumočení do znakového jazyka. Není tedy nutné, aby byl u schůzky na pobočce fyzicky přítomen tlumočník. A za zmínku stojí také technologičtí pomocníci pro orientaci na pobočkách, které nabízí nevidomým klientům druhá jmenovaná. Jde například o hlasovou navigaci k přepážce a k bankomatům nebo o hlasové ozvučení bankomatů v samoobslužné zóně. Aktuálně jimi disponuje 1266 z celkových 1784 automatů.

Snadnější placení hotovostí i kartou

Spousta bankovních institucí se snaží pomoci nevidomým a slabozrakým i při placení. Hello Bank například spolupracuje s projektem Cash Reader, který podle svých vlastních tvůrců funguje jako ,digitální oči‘ a dokáže rozpoznat hodnotu bankovek. Nezaměřuje se přitom jen na koruny nebo eura, v databázi má více než 100 světových měn.

MM25_AI

Půjčí i těm, co u banky nepochodí. Česká platforma Flowpay sází při vyhodnocování rizika na live data, výkazy ji příliš nezajímají
Přečtěte si také:

Půjčí i těm, co u banky nepochodí. Česká platforma Flowpay sází při vyhodnocování rizika na live data, výkazy ji příliš nezajímají

Banky ale nezahálejí ani při vylepšování služeb pro zrakově postižené, kteří raději platí kartou. Za tímto účelem vznikl třeba společný projekt Komerční banky a Mastercard. Jejich platební karty Touch Card mají jako první na trhu speciálně upravený povrch právě pro tyto účely.

„S rostoucími počty nově vydávaných karet bez reliéfního embosování je pro osoby s postižením zraku obtížnější rozeznat, jaký typ karty právě drží v ruce. Toto hmatové řešení umožní klientům snadno a bezpečně určit nejen typ karty, ale i její orientaci,“ dodává Jitka Haubová, členka představenstva a provozní ředitelka KB.

  • Našli jste v článku chybu?