Menu Zavřít

Šrot? Na východ!

20. 7. 2007
Autor: Euro.cz

Evropská unie

MM25_AI

Ministerstvo dopravy ČR se postaví proti návrhu britského europoslance Chrise Daviese na konstrukční omezení rychlosti aut na 162 kilometrů v hodině. „Návrh zbavuje řidiče odpovědnosti a k výraznému snížení emisí nepovede. Daleko více k tomu přispěje osvěta k bezpečné a šetrné jízdě,“ říká náměstek ministra Ivo Vykydal.
Lehce absurdní návrh umísťovat na vozy varování o vypouštěných škodlivinách podobně jako u cigaret a omezit jejich rychlost zásahem do konstrukčního provedení je dalším pokračováním příběhu o „zelené“ snaze Evropské komise regulovat úroveň emisí nových vozů jinak, než je tomu dosud – tedy volným trhem. Iniciativa vznikla na půdě Evropského parlamentu. Europoslanec Jan Březina doplňuje náměstka Vykydala tvrzením, že rychlá jízda není prvoplánově neekologická, ale spíše jde o vytáčení motoru do vysokých otáček z důvodu malého počtu převodových stupňů. „Dovedu si představit povinné vybavení všech nově vyráběných aut šestým stupněm,“ dodal Březina.
„Automobilky respektují potřebu snižovat emise, ovšem racionálním způsobem. Daleko více škodí třeba autovraky, které se letos dovážejí v rekordním množství,“ prohlásil Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto. Dotkl se tím dlouho neřešeného problému. Východ EU - a Česko jako první - musel otevřít trh s ojetinami bez regulací. Zatímco ostatní země střední Evropy se brání a ruší regulace až pod nátlakem, ČR je ukončila už loni v červnu.
Je zarážející, že EK vadí emise nových vozů, jichž je minimální množství, a stovky tisíc autovraků, skončivších na českém území, kde se nadále pohybují v provozu, už nikoliv. Podobný osud čeká i ostatní východní země unie, tedy Polsko, Maďarsko a Slovensko. Shrneme-li fakta, tak výprodej šrotu na východ je dle EK v pořádku a zdražení nových aut, které postihne chudý východ kvůli většímu zájmu o starší vozy, také.

  • Našli jste v článku chybu?