Výrobci kuchyňských spotřebičů potřebují hodně pomoci...
celý podtitul:
Výrobci kuchyňských spotřebičů potřebují hodně pomoci – ale nový federální program slev asi nevyvolá velkou poptávku
Plán na slevy ve výši 296 milionů dolarů na podporu odbytu energeticky úsporných domácích spotřebičů možná dá společnostem jako Whirlpool a Electrolux jiskru naděje, ale nebude stačit k tomu, aby je vytáhl z nejhoršího krizového cyklu vůbec.
Federální program, který bude spuštěn koncem letošního podzimu, bude povolovat slevy přibližně od 50 do 200 dolarů z nákupů vysoce účinných spotřebičů, jež mají označení energetické hvězdy (Energy Star). Tyto peníze jsou součástí návrhu zákona širších ekonomických stimulů, který byl schválen počátkem letošního roku. Podrobnosti programu – například jakých spotřebičů se týká, jaká je přesná výše slev a jak se budou zpracovávat – se budou lišit podle návrhů každého státu USA a ministerstvo energetiky stanovilo termín 15. října, do kterého mohou státy posílat oficiální přihlášky k účasti. Washington očekává, že podstatnou část peněz přidělí do konce listopadu.
„It’s brutal“
Na rozdíl od populárního programu šrotovného na auta ve výši 2,9 miliardy dolarů, který skončil 24. srpna, existuje málo známek toho, že by se tvrdě zasažení spotřebitelé dožadovali nákupu nových myček nádobí a chladniček. (Přinejmenším nebudou muset vyměňovat své staré spotřebiče.) Federální výdaje cizopasí na slevových programech na spotřebiče šetřící energii, které existují už léta ve více než 25 státech a jimž se z velké části nepodařilo podnítit poptávku. Maloobchodní firmy typu Home Depot a Lowe’s nedávno nabídly velké slevy na drahé spotřebiče, ale s malým ohlasem. Podle Asociace výrobců domácích spotřebičů (AHAM) poklesly dodávky myček, sušiček, chladniček a trub v roce 2008 o deset procent a ke konci července byly nižší o patnáct procent. „Je to kruté,“ přiznává Sam Darkatsh, analytik makléřské firmy Raymond James.
Přední výrobci spotřebičů se už nějakou dobu potýkají s těžkými časy. Třebaže boom bytové výstavby zvedl odbyt, vysoké ceny komodit a čínská konkurence se podepsaly na maržích. Whirlpool z michiganského Benton Harboru, který ovládá téměř 50 procent amerického trhu, tak zažil v první polovině roku 2009 pokles celosvětového odbytu o 20 procent, na 7,7 miliardy dolarů. V reakci na to propustí letos 5000 pracovníků. Electrolux se sídlem ve Stockholmu mezitím dal od prosince výpověď 3000 pracovníků a přesunul výrobu do zemí s nižšími náklady. Společnost General Electric, která se snaží odprodat svou divizi spotřebičů, začátkem letošního roku uvažovala o zavření celého závodu v Indianě, než se rozhodla, že ho nechá v chodu, ale s počtem zaměstnanců sníženým o čtvrtinu.
Není divu, že výrobce spotřebičů (a jejich investory) připravovaný vládní dar potěšil. „Cokoli dostane spotřebitel na trhu zpátky, je pro nás dobré,“ uvádí J. B. Hoyt, ředitel pro vztahy s vládou ve firmě Whirlpool, jejíž akcie jsou od 14. července, kdy byl program oznámen, o 40 procent výše. Přesto Hoyt připouští, že „naše podnikání má před sebou ještě dlouhou cestu, aby se zotavilo“. Generální ředitel Electroluxu Hans Straberg mezitím v červenci sdělil investorům, že neočekává, že by se „v blízké budoucnosti“ trh zlepšil. Electrolux tvrdí, že chystá „agresivní“ marketingové programy, jež zvýší přitažlivost slev, ale čeká na státní plány, než stanoví podrobnosti. Během příštího měsíce budou výrobci spotřebičů lobbovat u státních energetických komisí, aby poskytly ty nejvyšší možné slevy. „U nákupu za 500 dolarů nevzbudí pětadvacet dolarů pozornost zákazníků,“ prohlašuje Hoyt.
Problémem při hodnocení potenciálního účinku tohoto stimulačního programu je, že spotřebitelé mají tendenci kupovat si chladničky a myčky, když se existující spotřebič porouchá, nebo při modernizaci domu. Dvě stě dolarů navíc patrně nevyvolá v chatrné ekonomice myšlenky na nějakou drahou modernizaci a většina lidí zápasící s porouchaným strojem by se asi cítila nucena ho vyměnit v každém případě. „Nejsem si jista, zda to bude stejně působivé jako šrotovné na auta,“ poznamenává Laura Champinová, vyšší analytička Cowen & Co. „Avšak právě teď je cokoli, co popožene (odbyt), vítané.“
Graf (čísla na obou osách stejná jako v originále):
ZCHLAZOVÁNÍ
MILIONY KUSŮ
AMERICKÉ DODÁVKY HLAVNÍCH DOMÁCÍCH SPOTŘEBIČŮ
…
*Celoroční odhad
Pramen: Asociace výrobců domácích spotřebičů (AHAM)
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl