Změna ekonomického klimatu postupně mění i motivaci zaměstnanců. Dříve nejčastěji zvažovali změnu pracovního místa, aby si zvýšili ohodnocení či pracovní zařazení. Mění se i pohled na ostatní benefity. Zkušenosti z poslední doby ukazují , že stabilita je taky benefit. A to jeden z nejdůležitějších.
Autor: sxc.hu
Kandidáti se více dívají na jistotu zaměstnání ve společnosti. Přemýšlí o novém zaměstnavateli v dlouhodobějším horizontu. Sází spíše na jistotu.
V dnešní době víc než kdy jindy funguje systém neoficiálních referencí. Lidé si své, především negativní, zkušenosti mezi sebou často sdělují. Kde se propouštělo, nebo se při propouštění nejednalo fér, kde se bude propouštět, jaké mají kde benefity…
„Tento vývoj můžeme potvrdit.“ Říká vedoucí externí komunikace T – mobile, pan Jiří Janeček. „Více v současné době vystupují do popředí i nefinanční aspekty každé pozice. Zaměstnanci nyní více upřednostňují jistotu, serióznost, kvalitu a stabilní zázemí mezinárodní společnosti.“ Dodává.
Stále lákavým benefitem jsou odborná školení a certifikace. Bohužel právě náklady na vzdělávání byly v některých firmách značně redukovány. Rušení školení vyvolalo vlnu nespokojenosti. V mnoha společnostech se i přesto do školení investuje, avšak v menším rozsahu. Zaměstnanci si pak školení a jazykových kurzů více váží a neberou automaticky. Některé firmy zavedly finanční spoluúčast na školení. Často to funguje tak, že zaměstnanec na konci kurzu píše test, pokud neuspěje, hradí si školné sám.
Jak se v T – mobile změnila motivace zaměstnanců v době krize?
„Motivace se změnila. Kromě vyhledávání jistoty jsou si zaměstnanci více vědomi toho, jaké možnosti jim společnost nabízí. Pracovníci se mohou rozvíjet v rámci stávajících pozic. Mohou rozvíjet své dovednosti pomocí nejrůznějších školení, kurzů a e-learningů, mají příležitost sdílet cenné znalosti a zkušenosti se zahraničními kolegy či se podílet na vývoji a implementaci služeb, pracovat s nejnovějšími technologiemi a pod. Oblíbené jsou rovněž interní a zahraniční rotace.“ Komentuje situaci ve společnosti pan Janeček.“ Jaký benefit vaši zaměstnanci nejvíce ocení? „T-Mobile poskytuje svým zaměstnancům širokou škálu benefitů s různým zaměřením. Mezi nejvíce oceňované patří především systém flexibilních benefitů, tzv. Cafeteria, jejíž pestrá nabídka zahrnuje dodavatele z oblasti kultury, sportu, rekreace, zdraví a např. nákupních poukázek. Dále jsou velmi oblíbené stravenky nebo možnost použít služební vůz pro soukromé účely.“ Zajímavé návrhy na benefity mívají sami zaměstnanci. Zejména u IT odborníků je stále oblíbeným benefitem vzdálený přístup a možnost práce na bázi home office. Pokud se zaměstnanec osvědčí, získá důvěru, určitě by ocenil možnost práce z domova, alespoň jeden nebo dva dny v týdnu. Sami zaměstnanci zároveň vidí tento benefit jako bič. „ Když se mnou bude nadřízený nespokojený, tak mi jednoduše a rychle může tento benefit sebrat. Pokud dojde ke zlepšení, mohu dostat přístup zpátky.“ Obhajuje svůj návrh IT analytik. Změna práce již neznamená vyšší plat ** Ještě před 2 lety bylo nejčastějším důvodem ke změně práce zvýšení finančního ohodnocení. Změnou práce si kandidát zajistil v průměru o 10 - 20% vyšší plat (dle odvětví). Dnes si uchazeči polepší přibližně o 5%. Často kandidáti nastupují za nižší plat. Jedná se hlavně o ty, kteří byli propuštěni a chtějí co nejdříve nastoupit do nového zaměstnání. Rozhodující je také rozdíl mezi pevnou a fixní částkou mzdy, případně bonusy. Pohyblivou složku odměny, resp. Bonusy, kandidáti neberou jako něco, co dostanou automaticky. Moc dobře si jsou vědomi, že v době recese se s bonusy nedá stoprocentně počítat.