Jaromír Drábek, prezident Hospodářské komory
Považují podnikatelé lobbing za všeobecně prospěšný?
Některé instituce mají už ze své podstaty zastávat určité zájmy. Hospodářská komora například hájí zájmy podnikatelského prostředí. Veřejné nebo skupinové zájmy prosazují zase různá zájmová sdružení nebo skupiny. To považuji za legitimní.
Měla by existovat nějaká regulace lobbingu?
Nemyslím. Ale mělo by být transparentní, kdo lobbuje a za co. Ale nemusí být kvůli tomu přijímán nějaký zvláštní zákon. Pravidla by měla být upravena jednacím řádem Poslanecké sněmovny a Senátu.
Kde je podle vás hlavní problém?
V poslaneckých návrzích zákonů. Poslanci nemusí při jejich předkládání dodržovat podmínky, které platí pro návrhy zákonů podle legislativních pravidel vlády. Nemusí zdůvodňovat, jaké dopady budou mít návrhy na jednotlivé skupiny. Nikde jinde ve světě není běžné, aby zákon mohl předložit jeden poslanec.
A to vyhovuje lobbistům?
Lobbistovi tak stačí přesvědčit jediného poslance, když chce něco prosadit. A to může být předmětem nepatřičného prosazování zájmů. Podobná praxe existuje u pozměňovacích návrhů, které poslanci předkládají k jednotlivým zákonům přímo na plenární schůzi sněmovny. Nepřehledná situace, která pak při jejich schvalování nastává, nahrává nesystémovému lobbingu. Přitom by pomoc byla jednoduchá: Poslanci by všechny pozměňovací návrhy nepředkládali až na plénu, ale museli je dát příslušnému sněmovnímu výboru, kterému je zákon přidělen.