Českému trhu s ojetými auty se letos konečně začalo dařit a po útlumu způsobeném pandemií covidu opět rostl. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu skupiny Aures Holdings, která provozuje síť autocenter AAA Auto a Mototechna. Podle jejich dat se letos v nabídce tuzemských internetových agregátorů objevilo již přes 808 tisíc ojetých vozů, což je o devět tisíc více než loni.
„Sekundární trh po dlouhých třech letech konečně začíná ožívat. V České republice přibude do konce roku meziročně zhruba deset tisíc aut, na Slovensku dokonce téměř třicet tisíc. Ve obou zemích je tedy z dlouhodobého hlediska znatelný nárůst v průběhu posledních devíti let, za která máme údaje z trhu k dispozici,“ uvedla generální ředitelka společnosti Aures Holdings Karolína Topolová.
Za devět let vzrostla cena aut o 66 procent
Nárůst počtu nabízených vozů se ale rozhodně neprojevil v poklesu jejich ceny. Ta naopak v posledních letech setrvale roste a i letos vytvořila nový rekord, když dosáhla průměrné částky 199 tisíc korun. Na slovenském trhu se auta prodávala v přepočtu zhruba za 207 tisíc a v Polsku pak za 167 tisíc korun. Ve všech třech zemích tedy došlo v devítiletém sledovaném období k výraznému nárůstu ceny, jenž konkrétně v Česku činil zhruba 66 procent. Na Slovensku se zdražovalo 60procentním tempem, kdežto u našich severovýchodních sousedů ceny vzrostly dokonce o 134 procent.
„Ve všech zemích evidujeme dlouhodobě nárůst poptávky po zánovních automobilech, které suplují nedostatkové nové vozy. Zatímco na českém trhu meziročně počet nabízených zánovních aut klesá, u polských a slovenských sousedů je trend opačný,“ doplnila Topolová s tím, že dotčená vozidla v tuzemsku tvořila zhruba jen 8,5 procenta celkové nabídky.
Ostatně i kvůli tomu letos opět vzrostlo průměrné stáří nabízených vozů, a to na 11,2 roku, což je nejvíce za posledních devět let. Česká auta jsou tak, obecně vzato, dokonce starší než auta slovenská – tam jejich průměrné stáří činí 10,5 roku.
Výrazně narostl podíl SUV
Ačkoliv se podle výsledků průzkumu na zdejším trhu s ojetinami mnohé věci změnily, nejčastěji nabízené druhy motorů zůstávají stále stejné. Přibližně 55 procent vozů v nabídce tak mělo dieselový motor, dvě pětiny aut jezdily na benzín, zatímco podíl elektromobilů a hybridů byl 2,3procentní. I to je však posun vpřed.
„Ještě v roce 2015 se za celý rok objevilo v nabídce jen 175 plně elektrických automobilů a ani ne pět set hybridních. Letos to je již přes pět a půl tisíce elektromobilů a téměř deset tisíc hybridů,“ upozornila na rostoucí trend Topolová.
Skoro stejné jako v předchozích letech zůstaly nejčastěji nabízené automobily. Na prvních třech příčkách se umístily velmi populární Škodovky, konkrétně Octavia, Fabia a Superb. K dalším velmi často nabízeným modelům patří i Volkswageny Golf, Passat a Touran, BMW 3 či Ford Focus. V případě elektromobilů pak zákazníci vybírali z modelů Škoda Enyaq, BMW i3 a Tesla Model 3.
Poslední sledovanou kategorií v průzkumu byl typ karoserie. Tuzemští zákazníci mohli v nabídce autobazarů nejčastěji nalézt kombíky (podíl 28,9 procenta), SUV (26,7 procenta) a hatchbacky (20 procent). Oproti devět let starým údajům si polepšily především SUV, které tehdy tvořily pouhých 6,4 procenta veškerých vozů. Tento trend se přitom uchytil i v okolních zemích, a třeba na Slovensku vzrostl z 6,2 procenta v roce 2015 na současných 35,2 procenta.