Menu Zavřít

Stále více Čechů čte elektronické knihy. Lidé často kupují novinky a erotiku, zájem o ty tištěné ale přetrvává

4. 3. 2024
Doba čtení: 5 minut
Autor: Depositphotos
  • Knihkupci a prodejci elektra uvádějí, že v poslední době narůstá počet lidí, kteří si pořizují elektronické knihy a čtečky
  • Podle průzkumu Národní knihovny čte knihy v digitální formě aspoň někdy zhruba 32 procent české populace
  • Ačkoliv zájem lidí o tento nosič se zvyšuje, prodeje klasických tištěných knížek kvůli tomu neklesají

Češi dlouhodobě patří k národům, které rády a často čtou. Dokazují to jak data jednotlivých knihkupců, tak údaje tuzemské Národní knihovny, podle nichž průměrný obyvatel Česka za rok přečte zhruba deset knih. Kromě obliby klasických tištěných publikací ale v poslední době pomalu narůstá i popularita elektronických knih.

Ze zmíněného průzkumu Národní knihovny vyplývá, že zhruba 15 procent Čechů si elektronickou knížku přečte minimálně jednou za dva týdny. Přibližně každý šestý si pak e-knihu přečte alespoň občas a zbývajících 68 procent je nečte vůbec.

Oproti údajům z předchozích let přitom obliba elektronických knih významně vzrostla. Ještě v roce 2018 je totiž pravidelně četla pouze čtyři procenta Čechů a dalších osmnáct se této zálibě věnovalo aspoň občas. Podíl čtenářů e-knih se tedy za pět let zvýšil přibližně o desetinu.

Bestsellery jsou u e-knih stejné

Nárůst počtu čtenářů elektronických knih potvrzují i mnozí knihkupci. „V posledních dvou letech je zájem o e-knihy v rámci našeho e-shopu opravdu velký. Meziroční nárůst v roce 2023 překonal sto procent. Není to ovšem způsobeno skokovým přechodem lidí k elektronickým knihám, ale spíše větším množstvím akčních nabídek a také zlepšením našich služeb v oblasti e-obsahu,“ uvedl pro Euro.cz Adam Pýcha, který má ve společnosti Knihy Dobrovský na starosti elektronický obchod.

Jak často si přečtete e-knihu?

Podobnou zkušenost má rovněž síť knihkupectví Luxor, jež začala s prodejem elektronických knih teprve loni v říjnu. I za tak krátkou dobu si ale zákazníci stihli e-knihy oblíbit, což potvrzují nejnovější data. „Díky masivní kampani zaměřené zejména na naše stálé zákazníky jsme během jednotek měsíců dohnali trh a dnes nám prodej elektronických knih činí téměř sedm procent obratu v rámci e-commerce,“ zhodnotil Michal Švihnos, e-commerce manažer společnosti Euromedia Group, pod niž zmíněná značka patří.

Trh s elektronickými knihami se v mnoha ohledech chová velmi podobně jako trh s těmi klasickými, tištěnými. Zákazníci obou nosičů většinou preferují stejné žánry, stejné autory i stejná díla. Je tedy velmi pravděpodobné, že když se nějaká novinka stane bestsellerem v tištěné podobě, bude hitem i jako e-kniha. Ovšem jak už to tak bývá, i zde existují pověstné výjimky potvrzující pravidlo. 

„Týká se to třeba erotických knih, jež mají v digitální podobě výrazně lepší prodeje než jiné žánry a často dosahují i násobně lepších výsledků než jiné tituly,“ zmínil Pýcha. V Luxoru pak zase uvádí, že nejprodávanější jsou často ty e-knihy, které vyjdou ještě před zahájením prodeje toho samého díla v tištěné verzi. „Zákazníci se zkrátka mnohdy nemohou dočkat nových příběhů,“ vysvětlil Švihnos.

Čapka si legálně stáhnete zadarmo

Samotný nárůst počtu prodaných elektronických knih každopádně neukazuje celý vývoj v tomto rostoucím odvětví. Podle průzkumu Národní knihovny totiž většina lidí získává elektronické knihy tak, že si je volně stáhne z internetu. Tento způsob preferuje zhruba 45 procent lidí, zatímco nákup v internetových obchodech je první volbou pro 27 procent Čechů.

Volné stažení přitom nemusí vždy znamenat, že bylo dílo pořízeno nelegálně. Někteří autoři totiž své knihy zveřejňují zcela zdarma přes různé internetové portály, což se týká především méně známých a začínajících spisovatelů. Na druhou stranu, bezplatně si lidé mohou stáhnout i díla mrtvých klasiků, jako jsou William Shakespeare či Karel Čapek. To proto, že na Romea a Julii či Bílou nemoc se už totiž nevztahují autorská práva.

Gazdošův Knihobot se vydal na Západ. Knihy z druhé ruky začal pod značkou Bookbot nabízet i v Německu a Rakousku
Přečtěte si také:

Gazdošův Knihobot se vydal na Západ. Knihy z druhé ruky začal pod značkou Bookbot nabízet i v Německu a Rakousku

Další populární variantou získávání elektronických knih je veřejná výpůjčka. Tuto službu za různých podmínek nabízí už téměř všechny významné české knihovny, k jejímu využití lidem stačí pouze běžné roční členství, které je nezbytné pro půjčení klasických tištěných titulů.

Prodeje čteček narostly o polovinu

Kromě odlišného způsobu získávání elektronických knih se jejich čtenáři liší také tím, jaké zařízení nejčastěji využívají. Podle průzkumu Národní knihovny je nejoblíbenější chytrý mobilní telefon, na jehož obrazovce e-knihy čte zhruba 61 procent lidí. Druhé místo obsadily počítače a notebooky, které využívá necelá polovina Čechů, zatímco na elektronickou čtečku sází 27 procent čtenářů.

Tyto údaje nejsou příliš překvapivé, protože chytrý telefon dnes vlastní velká část populace, kdežto čtečku si lidé musí koupit jen kvůli e-knihám. Odborníci ale upozorňují na fakt, že čtečky jsou pro naše oči lepší variantou než smartphony či počítače.

Jak je kniha napsaná, vím už po 30 stránkách. U debutových románů je to hop, nebo trop, říká šéfredaktorka nakladatelství Metafora
Přečtěte si také:

Jak je kniha napsaná, vím už po 30 stránkách. U debutových románů je to hop, nebo trop, říká šéfredaktorka nakladatelství Metafora

Možná i z tohoto důvodu jejich prodeje v poslední době narůstají, což potvrzuje třeba e-shop Alza.cz. „V loňském roce jsme prodali desetitisíce kusů čteček. Zájem o ně se navíc stále zvyšuje. Když porovnáme první dva měsíce letošního roku s loňským rokem, tak jsme zaznamenali nárůst o více než 50 procent,“ nechala se slyšet PR manažerka Alzy Eliška Čeřovská.

Společnost Datart plošný nárůst prodejů čteček nezaregistrovala, podle její mluvčí Petry Psotkové se většinou jedná spíše o sezónní výkyvy: „Největší prodeje jsou většinou před létem, tedy začátkem prázdnin, kdy si zákazníci pořizují tyto produkty před cestou na dovolenou a na samotnou dovolenou. Následně dochází k nárůstu hlavně v prosinci, tedy v období před Vánoci.“

Tradice tištěné knihy přetrvává

Co se týče konkrétního vybavení čteček, podle Čeřovské zákazníci stále preferují černobílé displeje, jelikož jim poskytují podobný vizuální komfort jako tištěné knihy. „Nicméně, stoupající trend ukazuje zvýšený zájem o e-inkové tablety se stylusy, které umožňují uživatelům nejen číst knihy, ale také psát poznámky nebo kreslit,“ doplnila.

MM25_AI

Lidé vydělávají na knihách napsaných ChatGPT. Umělá inteligence nám prozradila, k čemu to podle ní povede
Přečtěte si také:

Lidé vydělávají na knihách napsaných ChatGPT. Umělá inteligence nám prozradila, k čemu to podle ní povede

I přes nárůst zájmu o elektronické knihy zatím obchodníci nepozorují, že by to nějak ohrozilo prodeje klasických tištěných knížek. Podle Pýchy totiž e-knihy stále zůstávají variantou, která je spíše doplňková. V rámci maloobchodní sítě Knih Dobrovský aktuálně činí podíl těch elektronických na celkových tržbách méně než tři procenta.

A ani do budoucna pak knihkupci neočekávají, že by došlo k nějakému zásadnímu nárůstu prodaných e-knih. „Čtečky či čtení na mobilu jsou velmi dobré alternativy, které mají své příznivce. Tradice tištěné knihy je ale obrovská a tuzemský zákazník je v tomto ohledu stále velmi konzervativní,“ uzavřel Pýcha.

  • Našli jste v článku chybu?