Menu Zavřít

Staňte se superšéfkou!

11. 9. 2009
Autor: profit

Svou práci odvádíte skvěle, ale jak vést lidi, získat si jejich loajalitu a respekt? Velmi důležitou roli hraje právě váš přístup. Poradíme vám, jak správně jednat se svými kolegy, aby pro vás pracovali rádi a vy jste se na ně mohla spolehnout.

Autor: Martin Siebert

Dialog nade vše

Dávejte svým podřízeným zpětnou vazbu pravidelně. Stejně tak jim dejte prostor a vyslechněte jejich pracovní problémy, potřeby, návrhy. Fungující vzájemný dialog mnohem více prospívá zefektivnění práce ale i dobrým vztahům, než direktivní přístup. Tento pravidelný rozhovor veďte mezi čtyřmi očima.

Zdravý respekt

Jestli si myslíte, že si získáte respekt jedině tehdy, pokud si udržíte značný odstup, nebuďte překvapená, když se budete o všem dovídat jako poslední. Podřízení se šéfa s takovou „maskou“ spíše bojí a straní a málokterý za ním přijde řešit jakýkoli problém. Zdravého respektu dosáhnete, když budete jednat s podřízenými otevřeně a vždy na rovinu. Přijměte vstřícně jakoukoli přínosnou diskuzi.

Vím, co chci

Jednoznačnost v zadávání úkolů je základním předpokladem, že práce bude odvedena podle vašich představ. Co nejkonkrétněji formulujte své požadavky, a to jak na každodenní pracovní výkony, tak i na způsob vypracování konkrétních projektů. Zvláště pak u složitějších či zcela nových úkolů se klidně ujistěte, že kolega vaše požadavky opravdu chápe. Neopomeňte také zadat termín.

Konstruktivní kritika

Každý chybuje. Připravte se na to, že vaši podřízení také. Když se to stane, výčitky nepomohou. Zjistěte, proč došlo k chybě, zároveň se ale spolu snažte nalézt řešení, jak problém odstranit a do budoucna se mu vyhnout. Nezapomeňte na druhou stranu vypíchnout, co bylo uděláno dobře. Dejte svým podřízeným najevo, že si jejich práce vážíte. Spolu s konstruktivní kritikou je to nejlepší metoda, jak ujistit zaměstnance o smysluplnosti jejich práce. Opadne z nich značná část stresu a na pracovišti zavládne tvůrčí atmosféra.

Problémy řešte ihned

Velkou chybou, kterou můžete jako nadřízená udělat, je zlehčovat připomínky vašich pracovníků. Jsou to přece vaši lidé, váš tým, proto vůči nim nejednejte lhostejně a snažte se jim vycházet vstříc. Navíc, problémy se snadno nahromadí a situace na pracovišti se pak může stát neudržitelnou. Svým podřízeným proto dávejte najevo, že s jakýmkoli problémem či podnětnou připomínkou mají vždy přijít za vámi. V takových případech se pak pokuste najít společné řešení tak, aby vyhovovalo oběma stranám.

Nezapomínejte chválit!

Je pochopitelné, že při vysokém pracovním nasazení máte často tendence vidět pouze nedostatky, a dobré výsledky považovat za samozřejmost. Uvědomte si ale, že každý potřebuje slyšet i slova chvály jako pozitivní motivaci pro další práci. Výzkumy dokazují, že slova uznání jsou mnohdy silnější motivací než finanční prémie. Držte se hesla: Chválit vždy veřejně, vytýkat chyby vždy mezi čtyřmi očima.

9 klíčových otázek úspěšné manažerky

Spočítejte si kladné odpovědi na tyto otázky. Čím více jich je, tím máte větší šanci docílit produktivnější a kvalitnější práce svých kolegů:

1. Vědí všichni, co od nich očekáváte?

2. Má každý odpovídající vybavení pro to, aby mohl vykonávat svou práci co nejlépe?

3. Jednáte s podřízenými s otevřeným a individuálním přístupem?

4. Berete v úvahu jejich názory či připomínky?

5. Slyšel od Vás každý zaměstnanec v posledním týdnu kladnou reakci na svou práci?

6. Mají všichni pocit, že je jejich práce pro cíle a záměry podniku smysluplná?

7. Dává každý do svých výkonů maximum?

MM25_AI

8. Jsou na pracovišti opravdu dobré vztahy?

9. Měli všichni možnost se v posledním roce nějakým způsobem ve své práci zdokonalit a něco nového se naučit?

  • Našli jste v článku chybu?