DOVOZ OJETIN - Česko se stává vrakovištěm Evropy. Zrušení omezení dovozu a sílící koruna vedou k prudkému zvýšení dovozu ojetých aut. Politici chtějí zabránit tomu, aby na českých silnicích převládly vozy pochybného technického stavu. Plánují zavedení poplatku, který bude muset zaplatit téměř každý, kdo chce staré auto zapsat do registru.
Česká vláda se pokouší najít způsob, jak zpřísnit podmínky pro dovoz a registraci ojetých automobilů, aniž by Česku hrozil postih od Evropské komise. Cestu, jak toho dosáhnout, má najít nedávno zřízená mezirezortní komise. Jednou z možností je zpřísnit kontroly ve Stanicích technické kontroly, dalšími jsou pak zatížení vozidel ekologickými poplatky nebo změna zásad při pojištění vozidel.
Ministerstvo životního prostředí navrhlo autorům poslanecké novely zákona o odpadech zavedení poplatku na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Musel by ho zaplatit žadatel o registraci použitého vozidla buď při první registraci, nebo při prvním přeregistrování v České republice. Poplatek by zaplatil v případě, pokud by auto splnilo mezní hodnoty emisí Euro 1 nebo 2, anebo je nesplnilo vůbec. „Jde o emisní limity stanovené Evropskou unií, které se týkají znečišťujících látek z automobilové dopravy. Jsme rádi, že poplatky se nebudou platit za splnění hodnot Euro 3 a 4, protože ta splňují auta vyrobená po roce 2001,“ vysvětluje ředitel odboru udržitelné energetiky a dopravy ministerstva životního prostředí Vladimír Vlk. Cílem poplatků nemá být podle něj ochrana prodejců nových automobilů.
ČEŠI HOLDUJÍ OJETÝM VOZŮM
Koncem roku 2007 bylo v Česku registrováno 6,8 milionu vozidel všech kategorií, což je o 316 tisíc více než v předchozím roce. Podle údajů ministerstva dopravy se do Česka vloni dovezlo 212 tisíc ojetých osobních automobilů, nových aut bylo registrováno 132 tisíc. Počet dovezených starších aut každoročně stoupá, ale většinou si Češi dovážejí levné vozy. Průměrné stáří dovozů je více než 8,5 roku.
Poplatky nebudou vysoké
Pokud by Česko uvalilo poplatky i na dovoz aut splňujících přísnější mezní limity, Evropská unie by se určitě ohradila, protože už by to považovala za omezování volného podnikání. Někteří poslanci navrhovali ještě vyšší poplatky, ale sněmovní výbor pro životní prostředí se nakonec usnesl, že Poslanecké sněmovně doporučí méně tvrdou variantu s poplatky 3000, 5000 a 10 000 korun. „Kdyby byly poplatky příliš vysoké, omezili bychom mladou generaci, která si kupuje starší vozidla,“ upozorňuje náměstek ministra životního prostředí Jan Dusík.
Pokud poslanecká novela zákona o odpadech projde, žadatel o registraci použitého vozu do registru silničních motorových vozidel zaplatí poplatek na příslušném obecním úřadu obce s rozšířenou působností. Poplatky mají být příjmem Státního fondu životního prostředí.
Ojetiny na úrovni odpadu
Po vstupu Česka do Evropské unie bylo nutné zrušit všechna omezení dovozu ojetin, české silnice tak zaplavují desetitisíce vysloužilých vraků na úrovni odpadu. „Máme nejstarší vozový park v Evropě. V evropských zemích je průměr sedm až osm let, u nás u osobních vozů téměř patnáct. A začínají se dovážet i auta s kontaktními motory, které nesplňují emisní parametry,“ říká Vlk. Evropská komise tlačí na další zmírnění postupu při dovozu starších vozidel do nových členských států. Chce dosáhnout zrušení pravidelné technické prohlídky před registrací, pokud má vozidlo ze země původu ještě platnou prohlídku.
Kritici ojetin poukazují na to, že v zemích staré patnáctky se velmi dbá na čisté životní prostředí, a proto tlačí na obnovu domácího vozového parku. To se nakonec projevuje zvýšeným přílivem ojetých aut do zemí s nižší životní úrovní, tedy i do Česka. Podle poslance ČSSD Břetislava Petra je dovoz vozů starších deseti let pouze jiným druhem dovozu odpadu. „Uvědomme si, že za ojetinu, kterou majitel prodá výhodně do Česka, by musel v domovské zemi zaplatit značnou sumu za její ekologickou likvidaci,“ tvrdí Petr.
Dovozům levných aut ze zahraničí se brání i výrobci automobilů. Velký počet ojetin snižuje prodej nových vozů a deformuje i ceny na domácím trhu. Ceny nových aut musí výrobci udržovat i kvůli dovozům ojetin v „rozumné“ výši. Navíc nové auto ztrácí tržní hodnotu mnohem rychleji, protože mu v bazarech konkuruje velké množství vozidel.
Přísnější kontroly
Bič brzy dopadne na všechny majitele starých aut. „Připravuje se novela zákona o státní zkušebně a státních stanicích technické kontroly, které by měly být přísnější na nedodržování emisních kritérií. Stará auta, která nebudou splňovat emisní kritéria, budou postupně vyřazovat z provozu,“ varuje Vlk.
Ke zpřísnění dohledu nad Stanicemi technické kontroly by měl také přispět centrální dohledový systém, který by měl monitorovat, zda vozidlo na kontrole prošlo předepsanými úkony. Pracovníci ministerstva budou mít díky centralizovanému systému přesný přehled o tom, jaký úkon v rámci zhruba pětadvacetiminutové procedury technik právě na vozidle provádí.