Navzdory složité geopolitické situaci a celosvětovým obavám z recese letos globální reklamní průmysl poroste o 8,4 procenta. Alespoň to tvrdí zpráva reklamní agentury GroupM, která je součástí britské společnosti WPP. Nárůst přitom nezahrnuje dopad americké politické reklamy, která má letos dosáhnout tržeb ve výši 13 miliard dolarů, což je o zhruba miliardu více než před dvěma lety. I přesto je ale současný odhad trochu nižší než v loňském prosinci, kdy firma předpovídala růst o téměř celou jednu desetinu.
Reklamní trh je obvykle dobrým indikátorem zdraví jednotlivých ekonomik, o nichž se přitom někteří vysoce postavení bankéři v poslední době vyjadřují spíše skepticky. Trh se navíc částečně uklidňuje poté, co v loňském roce zažil svá maxima. Ta tehdy byla výrazně podpořena silným hospodářským oživením a velkou spotřebou.
Roste hlavně ,nová ekonomika‘
Mezi hlavní důvody růstu v roce 2022 patří zvyšující se počet nových malých podniků, které budou pravděpodobně inzerovat mnohem více než dosud. Velmi významným faktorem pak jsou i inzerenti z takzvané nové ekonomiky, což jsou firmy zabývající se převážně špičkovými počítačovými technologiemi nebo na ně napojenými odvětvími.
Posílí ale pravděpodobně i čínští marketéři propagující sebe sama spíše v zahraničí než na domácím trhu. Ten je stále výrazně omezen pokračujícími proticovidovými restrikcemi. Očekává se také zpomalení obchodování na internetu a zvyšování úrokových sazeb, což bude avizovaný růst částečně brzdit.
„Ačkoli je naše ekonomická situace horší než v prosinci, myslím si, že mnoho vědců i obchodníků má přehnaně negativní prognózy vzhledem k tomu, jak se nyní ekonomice daří,“ řekl Brian Wieser, prezident GroupM, v rozhovoru s agenturou Reuters.
Digitální reklama budoucím tahounem odvětví
Analytici společnosti dále předpovídají, že příjmy z reklam na čistě digitálních platformách porostou v roce 2022 o 11,5 procenta. To je přitom výrazný pokles oproti dvaatřicetiprocentnímu růstu realizovanému vloni. Reklama na těchto platformách bude letos představovat 67 procent celkových příjmů odvětví, s výjimkou politické reklamy v USA.
Nárůst má zaznamenat i televizní reklama, a to o 4,4 procenta. Zhruba o čtvrtinu pak porostou příjmy z reklam na nových streamovacích službách, jako je třeba Pluto od společnosti Paramount Global či Tubi vlastněné firmou Fox. Tyto služby jsou na rozdíl od Netflixu nebo HBO Max pro uživatele zdarma, protože jsou financovány právě pouze z reklam.
Růst klasického lineárního televizního vysílání se pak v příštích letech pravděpodobně výrazně zpomalí. I tak si ale zachovává dominantní pozici na trhu, kde streamovací služby mají nyní podíl pouze 12 procent. GroupM současně očekává, že mnoho marketérů se bude přesouvat třeba na YouTube, které pro ně bude do budoucna velmi dobrou náhražkou za klasickou televizi.