Menu Zavřít

STARÉ TVÁŘE, NOVÉ PODNIKY

26. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Ulrych má kostky, Wijas tržiště, Hlavenka investora

Moravský internetový byznys je od minulého týdne bohatší o dvě firmy. První se jmenuje B2B Centrum, druhá nese název Qbizm Technologies. A jako by toho nebylo dost, další brněnská firma, Computer Press, minulé úterý oznámila, že se jejím novým majoritním majitelem stala společnost Bancroft Internet, dcera stejnojmenného investičního fondu ze Spojených států. Moravský kubismus. „Pro mě už je to hotová věc a jdu na něco nového,“ řekl letos v lednu v rozhovoru pro týdeník EURO (2/2000) Petr Ulrich, majitel Shop.cz, jednoho z největších internetových obchodních domů v České republice. A právě Ulrich v uplynulém týdnu na konferenci Prague Internet World 2000 představil svou zbrusu novou firmu Qbizm Technologies. „Už v lednu jsem věděl, že budu Shop.cz prodávat, ale ještě jsem to nemohl říct nahlas. Mezi řádky to však bylo k pochopení, uvedl Ulrich v rozhovoru pro týdeník EURO. Cena transakce zůstala nezveřejněna. „V časopise Týden byla sice informace, že jsem Shop.cz prodal za několik milionů dolarů, ale každý, kdo věci trochu rozumí, si jistě umí spočítat, že to je naprostý nesmysl, vysvětluje Ulrich. Virtuální obchodní dům Shop.cz fungoval od roku 1996 pod křídly akciové společnosti Inet. Tato firma však nikdy nebyla pouhým provozovatelem internetového obchodu. Od počátku se věnovala také vývoji technologií a záhy zaznamenala první velký úspěch. V roce 1997 získal její produkt V.O.D. Developer na soutěži v americkém Bostonu cenu Web Speed Challenge. „Až za námi se umístila společnost NCR, což považuji za slušný úspěch, říká s odstupem času Petr Ulrich. Technologie pro vývoj internetových stránek zaznamenala od té doby v Inetu nejen změnu jména. „Teprve když něco napíšete, uvědomíte si, jak jste to mohli udělat lépe. Obvykle to lidé nedělají, ale my jsme svůj produkt přepsali, říká Ulrich. Výsledkem je technologie nazvaná HyperQbs, kterou šestadvacetiletý podnikatel popisuje jako „lego kostky pro internetové vývojáře . Koncem března Ulrich oznámil, že se Inet rozděluje na dvě samostatné společnosti. „Inet od své činnosti oddělí vývoj technologií a část projektovou do nové společnosti Qbizm Technologies. Inet se jako obchodní firma zaměří na vývoj Virtuálního obchodního domu Shop.cz s cílem upevnit jeho pozici lídra na českém trhu, stojí v oficiální tiskové zprávě. Cílem je IPO. Společnost Qbizm Technologies má velké ambice. „Důležité pro úspěch naší firmy je dostat se na globální trh, aby nás akceptovali vývojáři, uvedl minulou středu Ulrich. Uvědomuje si přitom, že prosazení nového produktu není jednoduchá záležitost. „Mám plán, jak to uděláme. S tím produktem musí pracovat miliony dalších lidí, které okolo sebe firma s padesáti zaměstnanci musí umět shromáždit, říká, ale odmítá prozradit podrobnosti. Takový úkol podle jeho slov splní jen lidé, jejichž motivací nejsou pouze peníze. „Hledáme teď zaměstnance pro nejrůznější pozice. Od nejvyššího managementu, přes střední management až po vývojáře a školitele. Musí to být lidé, které láká vize podílet se na úspěchu mladé nadnárodní společnosti. Ale hodláme jim nabídnout i opci na akcie v americké firmě, kterou bychom chtěli v létě založit v Kalifornii, popisuje své plány Petr Ulrich. Pokud jeho produkt prorazí, rád by Qbizm Technologies přivedl na americký akciový trh Nasdaq. „Vím, že udělat IPO (primární emisi akcií – pozn. redakce) je těžké, ale je to naším cílem, říká Ulrich. Sezonní trhák. Ani za společností B2B Centrum nestojí žádný internetový začátečník. Podnik založil Dalibor Wijas, který ještě v lednu poskytl rozhovor týdeníku EURO ve funkci ředitele softwarové společnosti Brain Systems. O tom, že Wijas chystá novou společnost, se ví už od letošního února (EURO 6/2000). Dosud však odmítal sdělit podrobnosti. Minulý týden už se představení svých plánů nebránil. „Jsme na začátku přípravy virtuálního centra pro obchodování business–to–business (odtud také název společnosti B2B Centrum – pozn. redakce), řekl Wijas na konferenci Prague Internet World 2000. Těmto obchodním centrům se říká „marketplace , což se dá do češtiny přeložit jako virtuální trh, a v branži e–businessu patří mezi trhák sezony. Na tomto tržišti se setkávají konkurenční dodavatelé s odběrateli, kteří si mohou vybrat nejlepší nabídku. K podání objednávky, vyhodnocení nabídek i vypořádání transakce přitom slouží počítačový software. Dodavatelé i odběratelé spolu komunikují v internetu. Tento model nyní prosazují všechny významné softwarové a počítačové společnosti, které vsadily na e–business. Firma Oracle, po Microsoftu druhá největší softwarová společnost na světě, například už loni oznámila, že podobné technologie hodlá využít ke snížení provozních nákladů o celou jednu miliardu dolarů. Mezi významné dodavatele technologií pro „marketplaces patří například německá softwarová společnost SAP či donedávna ryze počítačový podnik Hewlett Packard, který ovšem loni na jaře radikálně změnil svou orientaci právě na e–business (EURO 22/1999). Dalibor Wijas se nebojí, že by jeho společnost těmto gigantům konkurovala. „Český trh je pro ně moc malý na to, aby sem posílali své konzultanty a budovali tu marketplace. Spíš budou potřebovat partnera, který jim český trh prošlape, vysvětluje svou strategii. Právě Oracle patří už nyní mezi partnery B2B Centra a Wijas doufá, že se přidají také další velké společnosti, jako SAP či Hewlett Packard. Červnový pilot. Společnost B2B Centrum už má k dispozici vlastní software, potřebný pro fungování zkušebního trhu. „Je to celé ve fázi prototypu a přípravy pilotního projektu. Už jsme oslovili několik dodavatelů a hledáme vhodné odběratele, uvedl Wijas. Na virtuálním trhu jeho společnosti se bude v první fázi obchodovat s tím, „co potřebují všichni , tedy s takzvanými nevýrobními zdroji. Půjde zřejmě o takové věci, jako je kancelářský papír. V tuto chvíli však firma stále hledá svoje přesné místo na trhu. „Výhodou tohoto systému je sdružená komplexní nabídka v určitém segmentu, vysvětluje Wijas a dodává, že pro pilotní projekt potřebuje najít odběratele z různých branží. „Nechci, aby to byly například dvě banky, říká ředitel zbrusu nové společnosti B2B. Její model podnikání je ale zatím obestřen určitou nejistotou. Je však zřejmé, že se bude časem proměňovat. „Na začátku budou účastníci trhu asi platit nějaký vstupní poplatek za připojení, konstatuje Dalibor Wijas. Cílem je stav, kdy zisky B2B Centra poplynou z pronájmu a údržby poskytovaného softwaru. Pilotní projekt by měl odstartovat letos v červnu a na podzim by se mělo virtuální podnikové tržiště otevřít naostro. Wijas je přitom přesvědčen, že brzy budou následovat podobné trhy i v dalších segmentech. „Každý obor má ovšem svá specifika a těm je nutné přizpůsobovat obchodní model, upozorňuje. Jako provozní kapitál slouží zatím společnosti investice místního podnikatele, ve druhém kole bude Wijas hledat silného českého investora. Pokud bude firma úspěšná, bude se pokoušet přilákat i zahraniční rizikový kapitál. Podpořit malé. Čerstvé peníze od zahraničního partnera právě získal další brněnský podnikatel Jiří Hlavenka, zakladatel, ředitel a spolumajitel společnosti Computer Press. „Investičního partnera jsme začali hledat tak před rokem a půl. Tehdy jsme měli silný investiční záměr ve vydavatelské činnosti, o internetu jsme ještě moc nepřemýšleli, vysvětluje pětatřicetiletý Hlavenka. O investici projevilo zájem asi patnáct subjektů. „Poznali jsme investorskou komunitu a koncem roku jsme poprvé vešli v kontakt s fondem Bancroft. Pak se chvíli nic nedělo, ale na přelomu února a března začala jednání o vstupu do firmy, uvedl ředitel Computer Pressu. Protože měla firma připravený audit od jedné z renomovaných zahraničních společností, bylo jednání podstatně jednodušší. „Českému účetnictví by investoři samozřejmě nerozuměli, vysvětluje Jiří Hlavenka. Získané peníze hodlá využít k akvizicím na českém internetovém trhu, k rozvoji firmy a při vytváření aliancí. „Na českém internetu je spousta malých firem, které mají dobré nápady, ale chybějí jim peníze. Pro rizikové investory jde přitom o příliš malé částky. Pokud se nám podaří investovat část peněz právě do takových podniků, bude to, myslím, úspěch, uzavírá Hlavenka. Také on ovšem odmítá zveřejnit, kolik peněz fond do firmy přinesl.

  • Našli jste v článku chybu?