Menu Zavřít

StarZone.cz je začátek

1. 10. 2004
Autor: Euro.cz

Budoucnost je v konvergenci telefonu, internetu, videa a televize

Televize přijde v budoucnu o své výsostné postavení v domácnostech, centrem všeho dění bude počítač. Tvrdí to alespoň Craig Barrett, šéf Intel Corporation, největšího producenta počítačových čipů na světě. „Budoucí digitální domácnost bude do jedné sítě propojovat všechna elektronická zařízení, spotřební elektroniku, stolní i kapesní počítače. Vzájemně budou tato zařízení spolu pracovat,“ řekl Barrett v rozhovoru pro týdeník EURO. I pokud by byla vize pětašedesátiletého Američana předčasná, v jednom má pravdu, počítač zaujímá v životě lidí stále podstatnější roli, a to nejenom v práci, ale i v zábavě.

Změna byznysu.

Provozovatelé pevných telekomunikačních sítí se před pár lety dostali do úzkých. Mobilní operátoři jim začali přetahovat do svých sítí přenos hlasu, postupně i dat v podobě textových SMS zpráv, obrázků či videozáznamů ve formě MMS. Fixní operátoři proto začali hledat nový byznys, kde by mohli najít uplatnění pro své nákladně vybudované digitální sítě. Nástup broadbandu, především vysokorychlostních služeb na bázi ADSL, znamenal pro velké telekomy naději, která se postupně proměnila ve slibnou „datovou“ budoucnost.
Podobným vývojem si prošel, a stále ještě prochází, dominantní fixní operátor českého trhu, Český Telecom (ČTc). Po rozpačitých začátcích ADSL služeb a změně vedení přišel s novými internetovými tarify, kterými podpořil spuštěním zábavního portálu StarZone.cz. Projekt. Jím chce ČTc přilákat nové zákazníky vysokorychlostního internetu a podpořit využívání svých služeb. V rámci tohoto portálu si mohou zákazníci ČTc přehrát či rovnou stáhnout do svého počítače více než dvě stovky filmů, večerníčků či dokumentů a zhruba stejný počet písniček z katalogu vydavatelství BMG.

Internetová videopůjčovna.

Za jednorázové přehrání snímku či za jednodenní licenci filmu z internetové videopůjčovny se platí od deseti do sedmdesáti korun, hudební nahrávka s neomezeným počtem přehrání stojí zákazníka StarZone.cz třicet korun. „Operátoři ve světě si účtují až pět eur. My jsme se snažili stanovit ceny, odpovídající poplatkům ve videopůjčovnách,“ říká marketingový ředitel Českého Telecomu David Duroň. Průměrná návštěvnost portálu se pohybuje kolem tisíce lidí denně, licenci na film, či hudbu, si za čtyři měsíce pilotního provozu zakoupily tři tisícovky lidí. Další zákazníci by měli přibýt s rostoucím počtem uživatelů rychlého internetu přes ADSL a s větší nabídkou hudebních i filmových titulů. „Do konce letošního roku by mělo být v nabídce až pět set filmů a tři až pět tisíc písniček,“ tvrdí Zdeněk Haid, produktový manažer StarZone.cz. Český Telecom plánuje v rámci portálu spustit i vlastní ADSL televizi, která by podle Haida měla být zaměřena na rychlou a akční zábavu. ADSL TV by se zpočátku měla orientovat na hudbu, konkrétně pouštění hudebních klipů v podobném stylu jako hudební stanice Óčko. Postupem času by se mohl obsah vysílání rozšířit o reality show, adrenalinové sporty nebo například různé vtipné scénky. Telecom rovněž zvažuje využití archivu filmů a dokumentů, které jsou v databázi StarZone.cz, s vizí spuštění plnohodnotné formy televize.

Budoucnost je konvergence.

Internetová televize v sobě skrývá řadu šancí pro využití interakce diváka, třeba možnost kliknout na televizní či jinou upoutávku, eventuálně reklamu s přímým provázáním na příslušné internetové stránky. Právě v konvergenci doposud zcela odlišných a rozdílně zaměřených služeb, především telefonu, internetu, videa a televize, je ukryta budoucnost. Potenciál internetu není ani zdaleka vyčerpán a zábava je oblast, která rozvoj sítě sítí urychlí.
Problémem však může být, alespoň v rámci České republiky, nízká penetrace počítačů v domácnostech. Z výzkumu společnosti Telenor Networks vyplývá, že jen jedna domácnost ze čtyř má doma počítač, a z těch, kteří jej doposud nevlastní, jen šest procent uvažuje o jeho pořízení v nejbližších dvou letech. „Naším úkolem je odprostit internet a zábavu na síti právě od počítačů. Musíme zákazníkům přivést služby, které by byly atraktivní pro doposud „nezasáhnutých“ 75 procent domácností a zároveň vymyslet zařízení, které by bylo uživatelsky příjemné, ne tak složité na ovládání jako počítač,“ tvrdí obchodní ředitel Telenoru Jiří Nykodým.

Bavme se!

Jeho vize spočívá v tom, že pro využívání vysokorychlostního internetu nebude potřeba osobní počítač s klávesnicí, ale postačí jen televizor s dálkovým ovládáním. „Mělo by to být zařízení, jakýsi set-top-box, který by se připojil jako modem k telefonní lince, na druhé straně by byl propojen s televizí. Kromě toho, že by umožňoval sledování televizních programů a videa na požádání, by fungoval jako zařízení pro prohlížení e-mailů, brouzdání po internetu, a po připojení k telefonu by bylo možné i volat,“ uvažuje Nykodým. Takové zařízení by podle něj mohlo fungovat jako pomyslný můstek k počítači. „Věřím především v psychologický efekt, odstranění bariéry, kdy by lidé ztratili strach z počítače jako doposud nepříliš poznaného a pro některé složitého zařízení,“ tvrdí. Jak Nykodým dodává, operátoři a poskytovatelé by tak mohli oslovit alespoň polovinu z 75 procent českých domácností, kteří počítač nemají a povětšinou o něm ani neuvažují. O konkrétních plánech nechce hovořit, nicméně připouští, že Telenor zaregistroval zájem jak od internetových providerů, poskytovatelů připojení k síti, tak od provozovatelů kabelových televizí. „Těm by to například umožnilo dostat se přes vysokorychlostní internet do domácností, kde by se jim nevyplatilo budovat vlastní rozvody,“ uzavírá.

Erotika táhne

Stažené filmy a hudba na StarZone.cz

  • Erotické filmy 37
  • Pohádky, večerníčky 22
  • Ukázkové a testovací filmy 16
  • Celovečerní filmy 15
  • Hudba 6
  • Naučné pořady 2
  • TV pořady 2

Pozn.: v procentech ze všech stažených licencí za dobu pilotního provozu
Pramen: ČTc

Počítače v rodinách nejsou...

Domácnosti s počítačem

  • Mají 25
  • Nemají 75

Pozn.: v procentech z 4383 dotázaných
Pramen: GAC, Telenor Networks

bitcoin_skoleni

...ani nebudou

Domácnosti uvažující o pořízení počítače

  • Uvažují do 1 roku 3
  • Uvažují do 2 let 3
  • Uvažují v delším časovém horizontu 7
  • Neuvažují 87

Pozn.: pouze respondenti, kteří doma počítač nemají; v procentech z 3300 dotázaných
Pramen: GAC, Telenor Networks

  • Našli jste v článku chybu?