Menu Zavřít

Stát na kolejích soukromníky nechce

27. 8. 2007
Autor: Euro.cz

PRIVATIZACE ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY Dopravní společnost Veolia Transport si opět brousí zuby na provoz rychlíků. Jedná se o další pokus narušit hegemonii Českých drah v osobní železniční dopravě. Stát však zatím s vypisováním tendrů čeká nejen na nový zákon o veřejné dopravě.

PRIVATIZACE ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY Dopravní společnost Veolia Transport si opět brousí zuby na provoz rychlíků. Jedná se o další pokus narušit hegemonii Českých drah v osobní železniční dopravě. Stát však zatím s vypisováním tendrů čeká nejen na nový zákon o veřejné dopravě.

Zatímco autobusová doprava je plně v rukou soukromých firem, na železnici stále vládne stát. Výjimek je pouze několik: kromě dvou zcela soukromých úzkokolejných tratí mají dopravci v pronájmu pět lokálek v severních Čechách a na severu Moravy. O provoz na těchto tratích ovšem České dráhy již neměly zájem.

Jediným úsekem, kde soukromá firma uspěla ve veřejné soutěži v souboji s drahami, je trasa mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi. Vlaky zde od loňského prosince provozuje společnost Viamont. S touto výjimkou je tedy dálková přeprava na celém území republiky zatím plně v rukou jednoho dopravce. Na rychlíkové spoje si však dělá zálusk společnost Veolia Transport.

RYCHLEJI A LEVNĚJI

Firma si pro své záměry provozovat dálkové vlaky vybrala tratě z Prahy do Turnova a Tanvaldu, z Nymburka do Rumburka a z Liberce do Ústí nad Labem. Na zmíněné tratě chce nasadit moderní motorové soupravy Siemens Desiro, které jsou již od roku 2004 schváleny pro provoz na českých kolejích. Ty by měly současnou dobu jízdy zkrátit až o 21 procent.

Projektový manažer firmy Jiří Schmidt zároveň tvrdí, že nové vlaky budou jezdit úsporněji než motorové soupravy Českých drah, a ušetří tak ministerstvu dopravy, které rychlíky dotuje, za osm let provozu až 160 milionů korun. „České dráhy si za provoz na těchto tratích účtují 140 až 145 korun za kilometr, my bychom to zvládli za 120 až 130 korun za kilometr. Skutečné náklady ale závisejí na počtu objednaných vlaků,“ říká Jiří Schmidt.

Veolia plánuje zachování současného počtu provozovaných vlaků, tedy každé dvě hodiny jeden spoj v jednom směru. Na to by potřebovala 15 jednotek Desiro, které si chce vypůjčit v Německu. „Na nákup nových nemáme peníze, jedna stojí kolem 2,8 milionu eur,“ říká zástupce firmy Veolia.

TENDRY SE ZATÍM NECHYSTAJÍ

Ministerstvo dopravy jako objednavatel rychlíkových spojů dotuje železniční osobní dopravu zhruba třemi miliardami korun ročně. Všechny rychlíky na českých tratích provozují pouze České dráhy, kterým ministerstvo zadává objednávku automaticky bez výběrových řízení.

Monopol drah nenarušily ani dva pokusné tendry na tratě Plzeň - Most a Liberec -Pardubice. Ty loni vyhrály právě státní dráhy a ministerstvo dopravy muselo čelit obvinění ze zmanipulování soutěže ve prospěch ČD. Firma Veolia by ráda spustila provoz v prosinci 2008, kdy začne platit nový jízdní řád. Do té doby očekává od ministerstva dopravy vypsání tendrů. K tomu ale zřejmě nedojde.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky se v dohledné době neuvažuje o vypsání tendrů na rychlíkové tratě, ačkoli je prý úřad liberalizaci železniční dopravy nakloněn. České zákony sice umožňují otevření železničního trhu již dnes, ministerstvo však čeká na nový zákon o veřejné dopravě, který by měl začít platit od ledna 2009. „Tento zákon by měl lépe stanovit podmínky provozování osobní přepravy i podmínky zadávání tendrů,“ tvrdí mluvčí. Na dotaz Profitu ale dodal, že nevylučuje vypsání tendrů ještě před účinností tohoto zákona, která se zatím plánuje na 1. leden 2009.

NEJDE JEN O ZÁKON

Důvodem, proč se ministerstvo dopravy zatím brání ve větším měřítku vypisovat výběrová řízení na provozovatele rychlíkové dopravy, ovšem není jen příprava zákona o veřejné dopravě. Dalším je chystaná restrukturalizace Českých drah. Od drah by se měla v dubnu příštího roku oddělit zisková nákladní doprava do dceřiné společnosti ČD Cargo. Tím by se mělo zprůhlednit financování osobní dopravy.

Významnější změnou pro konkurenci na železnici je ale převod správy kolejí na státní organizaci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ten by se měl uskutečnit ke stejnému datu jako oddělení ČD Cargo. SŽDC bude kromě péče o koleje zajišťovat nově také tvorbu jízdního řádu.

Společnost Veolia Transport je smířena s tím, že ministerstvo dopravy k vypsání tendrů nemůže nijak přinutit. I když jedna cesta tady je - prezentace podoby nové dopravy v barvách této společnosti a následný tlak cestujících i místních samospráv na změnu. „Ministerstvo dopravy tendry nevypisuje a České dráhy nemají žádný důvod zlepšovat služby,“ tvrdí Jiří Schmidt. Podle jeho slov by stát měl nejprve zpřístupnit soukromníkům tratě v nezávislé trakci, protože vozidla pro tyto tratě jsou k dispozici. Na elektrifikované tratě scházejí lokomotivy, které by mohly jezdit po českých kolejích. O tom se nejlépe přesvědčila firma Rail Trans, která už přes půl roku měla provozovat rychlíky mezi Prahou a Ostravou, pokud by měla k dispozici vhodné lokomotivy.

VEOLIA NENÍ PRVNÍ

Právě společnost Rail Trans byla loni první soukromou firmou, která projevila zájem vstoupit do dálkové železniční dopravy. Rtexpres však neměl být nijak závislý na ministerských dotacích, mělo jít o čistě komerční provoz. Podle odborníků je ale takový provoz, aby byl ziskový, možné provozovat jen na velice omezeném počtu tratí, či spíše pouze na trati z Prahy do Ostravy.

České dráhy opakovaně potvrdily, že se konkurence nebojí. „Platí to i u nás, že jakýkoli vstup konkurenta na další trh motivuje toho, který už tady byl dlouho, zlepšovat služby. Ale moderní vozidla na tyto rychlíky a na tyto tratě na severu Čech posíláme už v dnešní době,“ míní mluvčí drah Ondřej Kubala.

Doposud byla řeč hlavně o rychlíkové dopravě, ale zájmem soukromých firem je provozovat rovněž osobní železniční dopravu v režimu základní dopravní obslužnosti. Tady však zatím narážejí na nezájem krajů vypisovat výběrová řízení na provozovatele osobní dopravy. Jedinou vlaštovkou, kde tendr skončil vyhlášením vítěze, byl Karlovarský kraj. Na jedné místní trati nahradila České dráhy soukromá firma Viamont. Liberecký kraj také hledal provozovatele dopravy na lokálkách směrem do Krkonoš, před vyhlášením výsledků ale tendr nakonec zrušil.

KRAJE NA KOMFORT SLYŠÍ

bitcoin_skoleni

I přes to, že na tratích kolem Liberce dále jezdí pouze České dráhy, dosáhl kraj výrazného zlepšení dopravy díky nasazení modernějších vozidel. Právě modernější vlaky soukromníků jsou tím, na co by kraje mohly slyšet a co by je mohlo donutit začít vypisovat tendry.

Veolia Transport chce například provozovat osobní dopravu mezi Prahou a Berounem přes Rudnou u Prahy a podle svého generálního ředitele Petra Moravce našla pro své plány podporu jak u pražského magistrátu, tak u Krajského úřadu Středočeského kraje. „Tady je ale situace trochu jiná v tom, že chceme navýšit současnou dopravu, což by samozřejmě kraj stálo více peněz než dosud,“ říká Moravec. Podle jeho slov se nyní v rozpočtu kraje i Prahy hledají možné rezervy, aby bylo možné vypsat tendr a případně pustit na trať soukromého dopravce.

  • Našli jste v článku chybu?