Josef Bernard ze Škody Transportation kandiduje na hejtmana Minoritní akcionář Škody Transportation a nyní také kandidát na plzeňského hejtmana za ČSSD Josef Bernard v rozhovoru pro Euro TV potvrdil, že stát hrál při znovuzrození plzeňského výrobce vlaků a tramvají klíčovou roli tím, že firmu nevyřadil z tendrů. Politici naopak Škodovce umožnili získat velké zakázky u státních i městských společností. „Tím, že nastavíte tu zakázku tak, aby se jí mohly domácí firmy zúčastnit, aby mohly konkurovat západním firmám, poskytnete tu největšípomoc," tvrdí na rovinu Bernard. V případě úspěchu v krajských volbách je ochoten vzdát se svého podílu ve Škodovce, aby předešel možnému střetu zájmů.
* Více než čtyři roky jste vedl jako generální ředitel jeden z nejvýznamnějších českých strojírenských podniků, Škodu Transportation. Ve Škodovce jste se během 35 let z dělnické profese vypracoval až na šéfa. Proč jste se rozhodl tuto úspěšnou kariéru ukončit a vrhnout se do politiky?
Když jste v té fabrice 35 let, tak začnete o životě přemýšlet trochu jinak. Musím říct, že přišly i nějaké podněty zvnějšku, abych vstoupil do veřejného prostoru. Myslím, že ty tradiční strany by měly být oživeny vstupem lidí, kteří doteď vpolitice tak úplně nebyli. Zkusil jsem změnit život a ukončím své manažerské působení ve Škodovce. Vstoupil j s em do strany, která je pro mne přirozená.
* Proč jste si vybral zrovna sociální demokracii? Není příliš obvyklé, aby kandidátky této strany vedli podnikatelé a manažeři.
To je takové klišé, škatulkovat bohaté a chudé lidi mezi pravici a levici. Já znám hodně bohatých lidí, kteří mají sociální smýšlení. Pro mne je ideální společnost ta, která prosperuje na bázi kapitalismu.
Největším motorem té společnosti jsou lidé, kteří sami spravují své firmy. Ale ta společnost musí být zároveň i solidární a spravedlivá. Já navíc vycházím z prostředí, které přirozeně inklinuje k sociální demokracii - můj otec byl švec, matka kuchařka.
* Lídrem jste se stal brzy po vstupu do strany. Někdo musel tu členskou základnu přemluvit, aby vás volila. Hrál v tom roli například ministr vnitra Milan Chovanec, který z Plzně pochází, s nímž se dlouhodobě znáte a který vás také oslovil s nabídkou ke vstupu do sociální demokracie?
Hrál, určitě. Ale ta plzeňská organizace ČSSD není jen o Milanu Chovancovi.
Nejužší vedení, které mi vyjádřilo podporu, má zhruba pět nebo šest členů. Ale přiznávám, že Milan mezi nimi byl.
* V roce 1989 jste vedl ve Škodovce závodní Občanské fórum, účastnil jste se protirežimních protestů. Je tedy správná úvaha, že s komunisty na krajské úrovni spolupracovat nechcete?
Já jsem udělal jedno z mála rezolutních rozhodnutí z důvodů taktických i svých osobních. Rozhodl jsem se, že nebudu komentovat možnou budoucí krajskou koalici. Přiznávám, že této otázce se vyhýbám. Nechci to komentovat. Rozhodne se, až se ty lístky vysypou z urny.
* Ptám se na to, protože jste se v minulosti ke spolupráci s komunistickou stranou stavěl spíše negativně. Proto mě překvapuje, že se k tomu nechcete vyjadřovat.
Poradil vám někdo ze sociální demokracie, že je lepší před volbami raději nic neříkat?
Radili mi. Máme výsledky průzkumů, víme, co lidi zajímá. Když už budu tak upřímný, musím říct, že ty nerozhodnuté voliče tohle vůbec nezajímá.
* Vy byste byl, přestože jste v minulosti s komunismem bojoval, ochoten s komunistickou stranou sestavit po volbách koalici?
Těch variant je strašně moc. Nechci zužovat pole pro budoucí vyjednávání o krajské koalici a nechci poškodit sociální demokracii.
* Během svého profesního růstu ve Škodovce jste získal i čtvrtprocentní podíl v kyperské společnosti CEIL, která flrmu ovládá. Můžete říct, jak jste tento podíl získal a od koho?
Představenstvo někdy před šesti lety rozhodlo o tom, že spustí program zaměstnaneckých nebo manažerských akcií. Lidé, kteří se zasloužili o rozvoj Škodovky, dostali možnost získat podíl. Bylo to nabídnuto více lidem. Dnes má Škoda Transportation devět vlastníků. Ti, kteří získali v poslední době akcie, jsou mí blízcí kolegové.
* Z jakého důvodu byla majetková struktura skutečných vlastníků plzeňské Škodovky tak dlouho nejasná?
Zveřejnili jsme to ještě vdobě, kdy jsem byl generálním ředitelem, zhruba přede dvěma roky. Požádali jsme jednu z firem velké čtyřky (nejvýznamnějšísvětové auditorské firmy - pozn. red.), aby tu strukturu popsali a aby vydali prohlášení, kdo je skutečným vlastníkem Škody Transportation. Já jsem byl profesionální manažer, předtím zaměstnanec, o historii vlastnictví nic nevím, nebyl jsem účasten privatizace.
* Stýkal jste se s politiky během svého působení v čele Škody Transportation?
Připomínám, že firma je v Česku zcela závislá na veřejných zakázkách od městských či státních firem.
Stýkal. Tento stát Škodovce velmi pomohl, to řeknu na rovinu. Bez této země by Škodovka nebyla. Na druhé straně Škodovka neselhala. V 90. letech jsme neměli peníze na výplaty, neměli jsme peníze na subdodávky, schylovalo se ke konkurzu, kterým jsme nakonec prošli. Ale překonali jsme to. A dnes má Škodovka nejméně 60 procent zakázek exportních, zaměstnává 5500 lidí. Koupili jsme novou fabriku ve Finsku, pronikli jsme na západní trhy s novými produkty, což je nesmírně těžké. Bez pomoci státu by se nám to ale nepovedlo.
* Spočívala pomoc státu i v tom, že jste získali při rozjezdu firmy velké množství zakázek od státních nebo městských firem?
Ta pomoc spočívala vtom, že byly nastaveny systémy, které standardně fungují pro všechny firmy, například dotace. Ale zejména spočívala vtom, že jsme nebyli vyřazeni ze zakázek, které stát vypisoval. Tedy až na nějaké výjimky, například že se bez výběrového řízení nakoupily railjety, což mě nesmírně mrzí. Já vím, že si mnoho lidí přeje ty nejmodernější a nejnovější stroje, ale myslím si, že jsme měli dát větší šanci vagonářům přímo v této zemi.
* Stále zůstáváte minoritním akcionářem Škody Transportation. Jak chcete vyřešit možný střet zájmů v případě, že uspějete ve volbách?
Byl jsem si vědom toho jasného střetu zájmů. Pomohla mi v tom manželka, která řekla: „My ty peníze teď nepotřebujeme, tak je dej na charitu.“ Proto jsme vymysleli koncept, který je v západních zemích standardní. Správu akciového portfolia bude vykonávat advokátní kancelář. Veškeré výnosy půjdou na nadaci, kterou bude spravovat manželka, a vše půjde na charitu.
Chtěl bych tím dát příklad ostatním podnikatelům, jak by se k tomu měli v případě vstupu do politiky postavit.
* Za jaké podmínky ktomu vlastně dojde? V případě, že se stanete hejtmanem, nebo že zasednete třeba v radě kraje?
Za podmínky, že se stanu hejtmanem, a asi pravděpodobně i v případě, kdybych zasedl v radě. Pokud bych seděl pouze v zastupitelstvu, to by tak obří konflikt zájmů nebyl.
Josef Bernard (51) * Vystudoval Střední odborné učiliště Škoda. Hned po škole začal pracovat v plzeňské Škodovce jako dělník. V roce 1989 vstoupil do Občanského fóra, aktivně se podílel na demonstracích. Později působil ve Škodovce jako technik, mistr a personální ředitel.
* V letech 2010 až 2015 byl generálním ředitelem Škody Transportation. Před šesti lety ve firmě získal podíl 0,25 procenta. Od roku 2014 studuje obor mezinárodní obchod na Metropolitní univerzitě.
* V lednu 2015 vstoupil do ČSSD a loni byl také zvolen lídrem pro krajské volby v Plzeňském kraji. euro*tv
O autorovi| Jan Novotný, novotnyj@mf.cz