Menu Zavřít

STÁT NEMĚŘIL STEJNÝM METREM

20. 9. 2001
Autor: Euro.cz

Komentář

Zatím možná ne až tak hlasitě, ale bezpochyby už dosti intenzivně začaly přípravy na finální pohřbení dluhů, které zůstaly českému státu po vzorové privatizaci bývalých AZNP - Automobilových závodů národní podnik, nyní známých jako Škoda Auto Mladá Boles lav.

Český stát stále ještě vlastní ve Škodě Auto asi třetinu akcií. Jsou uloženy v portfoliu Konsolidační banky, kam se dostaly průzračnou operací - převodem od společnosti PRISKO, jejíž cizokrajně znějící název vznikl ze dvou slov - PRIvatizace ŠKOdovk y. Tato společnost není nic jiného než zbytkový podnik nesoucí všechna dlužnická břemena AZNP, neboť Volkswagen v oné vzorové privatizaci vstupoval do firmy oddlužené. A protože PRISKO získalo úvěry od Konsolidační banky a protože se k jejich splácení nemělo, tento státní peněžní ústav si vyinkasoval svou libru masa v podobě akcií Škody Auto. Je to solidní maso: jen nominálně se cena akcií pohybuje kolem pěti miliard korun.

Dnes, kdy se vážně uvažuje o tom, zda Konsolidační banka má či nemá prodat tento podíl, nejde o nic jiného než o to, aby se konečně definitivně spláchl privatizační dluh. Jakkoliv se o ceně podílu diskutuje, už v této etapě je ja sné, že stát prodejem získá víc než oněch nominálních pět miliard. Možná víc jen o pár miliard, možná o více než jen pár. Ani v tom horším případě však na privatizaci Škodovky neprodělá.

Ostatně by na ni nemusel prodělat, ani kdyby zatím prodej odložil a akcie si ponechal v držení. Šéf Škody Vratislav Kulhánek státu „doporučuje , aby svůj podíl prodal, protože kvůli vysokým investičním výdajům nebude v dohledných letech sp olečnost už žádné dividendy vyplácet, a státu tudíž nic nekyne. Jenže samo uskutečnění mohutných investičních záměrů v podniku musí cenu státního podílu zvýšit. Kulhánek při této argumentaci připomíná spíše onoho pejska, který jen naslouchá His Master s Voice.

Státu se vyplatilo, že AZNP oddlužil dříve, než automobilovou společnost z větší části převedl na VW. Bezpochyby se to vyplatilo také Volkswagenu: stěží si lze představit, že by byl v České republice tak úspěšný, jak je, kdyby měl ještě splácet všechny dluhy, které visely na národním podniku.

MM25_AI

Přesto se však čekalo, že Lubomíru Soudkovi, Vladimíru Stehlíkovi či Jiřímu Marouškovi se to povede, a to i bez zázemí, jaké má VW, bez mohutné kapitálové síly, bez manažerských know-how, bez mezinárodních distribučních s ítí, bez zkušeností se skutečně dravými tržními silami. Nemohlo se povést.

Život nelze žít nanečisto, dnes se už nejde vrátit na začátek a zkusit, zda by Škoda Plzeň, Poldi Kladno či ČKD Praha na tom dnes byly lépe, kdyby k nim byl stát tak vstřícný, jako byl k VW. Jedno je ale jisté: s břemenem, které nesly , úspěšné být nemohly. A zmínění pánové proto nemuseli být zločinci či neumětelové, kteří se jen kasali a pak splakali nad výdělkem. Protože neuměl počítat, splakal s nimi i stát.

  • Našli jste v článku chybu?