Stát už zrušil první zakázku na informační systém k dálničním známkám. Na té se původně dohodl Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) s firmou Asseco Central Europe za 401 milionů korun. Zakázka, která byla vedena v utajovaném režimu a nebyla pro ni vyhlášena otevřená soutěž, však vyvolala velkou vlnu kritiky z řad odborníků, opozice i premiéra Babiše. V pondělí kvůli ní skončil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), nahradil jej vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Havlíček. Ten následně rozhodl o zrušení zakázky na IT systém.
Vedle toho byla těsně před uzavřením další soutěž na zajištění sítě distribučních míst, kde by se prodávaly dálniční známky pro motoristy, kteří by nevyužívali prodej na internetu. Ta podle původních odhadů měla vyjít na zhruba 477 milionů korun. SFDI v ní už vybralo vítěze, čekalo ale na uplynutí lhůt pro případné námitky na podmínky tendru. Podle Havlíčka však budou po zrušení zakázky na IT systém ukončeny i všechny ostatní zakázky k elektronickým známkám, tedy i na distribuční místa.
„Z našeho pohledu byla zakázka na distribuci opět nelogicky vypsána. Pokud někdo, zejména čerpací stanice, poskytuje tyto služby, tak to není za účelem byznysu, ale za účelem získání zákazníka,“ řekl Havlíček. Podle něj je tato služba obvykle provozována zdarma nebo maximálně za symbolický poplatek od státu. „Nesmí se z toho dělat byznys, je to přirozená nabídka služeb čerpacích stanic,“ dodal.
Více k tématu:
Havlíček: Zakázku na IT systém na dálniční známky zrušíme bez sankce. Nová bude jednodušší
Základem pro všechny části k systému elektronických dálničních známek by se teoreticky mohl stát informační systém, na kterém pracují v rámci veřejného hackathonu dobrovolní programátoři. „Pokud se prokáže, že tento systém je bezpečný a kvalitní, mohl by tvořit východiska pro to, jakým způsobem se bude dále postupovat,“ podotkl Havlíček. V případě, že by stát využil systém od dobrovolníků, vypsal by v budoucnu soutěž na jeho provozovatele. Podle Havlíčka je vše možné stihnout do 1. prosince, kdy by měl být celý systém spuštěn.
Zakázku na distribuční síť dnes zkritizoval i premiér. Podle Babiše není potřeba někomu za tuto službu platit, protože nabídka dálničních známek může prodejcům zvýšit prodeje i dalšího zboží. Zároveň si posteskl, že stát nemůže zadat prodej dálničních známek napřímo státní České poště, podle Babiše to neumožňuje evropská směrnice.
Babiš znovu kritizoval i fond dopravy a jeho ředitele Zbyňka Hořelicu. Vedení fondu podle něho o zakázkách neinformovalo dozorčí radu ani ministerstvo dopravy. „Není možné, aby si dělali, co chtěli,“ řekl. SFDI označil za zbytečnou organizaci. Připomněl, že kvůli IT zakázce připravuje trestní oznámení. Nelíbí se mu především to, že na výběru dodavatele se bez soutěže podílela firma, v niž působí manžel šéfky IT oddělení SFDI Heleny Šebkové.
Elektronické dálniční známky by měly začít fungovat od příštího roku a zcela nahradit dosavadní papírové kupony.
Čtěte více:
PR pro Babiše? Hackathon praská ve švech, organizátoři odmítli dvě třetiny zájemců
Komentář: Ještě nedávno stát sliboval, že mýtné brány nebudou měřit rychlost. Teď změnil názor
Stát neumí regulovat. Možná ani nechce
Ministerstvo průmyslu hradilo z peněz EU společenské akce, tvrdí NKÚ
Antimonopolní úřad stopl podpis smlouvy mezi Dopravním podnikem a developerem Karlín Group
Změny v dopravě v roce 2020: elektronické dálniční známky, rozšíření mýta i jednotné jízdenky