Za tři čtvrtletí letošního roku stát vybral na mýtu 8,26 miliardy korun, meziročně o 2,4 procenta více. V samotném září se vybralo 931 milionů korun, což je nárůst o 4,3 procenta. Vyplývá to z údajů správce mýtného systému, společnosti Kapsch. Od prosince by měl začít fungovat na dálnicích nových mýtný systém provozovaný konsorciem CzechToll/SkyToll.
„Při stávajícím růstu mýta vybereme za rok 2019 od kamionů kolem 11,2 miliardy korun,“ uvedl generální ředitel Kapsche Karel Feix. Za celý loňský rok stát vybral 10,8 miliardy korun.
Provozní náklady na mýtný systém v letošních devíti měsících činily 1,2 miliardy, tedy 14,5 procenta z vybraného mýta.
Má se mýtné platit i na silnicích nižších tříd?
Dosud nejsilnějším měsícem letošního roku byl květen, kdy se vybralo 979 milionů korun. Za 13 let vybírání mýta v Česku zůstává rekordním loňský říjen s 1,03 miliardy korun. Na podzim se tak letos dají očekávat opět vyšší příjmy proti létu. Od začátku fungování mýta v Česku stát vybral více než 107 miliard korun.
Přečtěte si komentář: ANO to zvládlo, Kapsch se znovu dere k zakázce
Feix upozornil, že příjmy snižuje rostoucí podíl kamionů s ekologičtějšími motory. Podle něj jejich podpora sníží výnosy přibližně o 600 milionů korun. V současnosti mají kamiony patřící do nejekologičtější skupiny EURO VI téměř 69procentní podíl. Během třetího čtvrtletí letošního roku se tento podíl zvýšil o tři procenta. Vozy s ekologičtějšími motory mají zvýhodněné sazby mýtného.
V příštím roce se mýtný systém rozšíří o 860 kilometrů silnic první třídy. Podle předpokladů státu by nově zpoplatněné úseky měly zvýšit roční výběry mýta přibližně o 1,5 miliardy korun. Dosavadní smlouva na provoz mýtného systému se společností Kapsch vyprší na konci letošního roku. Ministerstvo dopravy jako nového provozovatele od roku 2020 vybralo konsorcium CzechToll/SkyToll, které zvítězilo s nabídkou 10,75 miliardy korun za deset let provozu systému. Plnění mýtné smlouvy minulý týden ovšem zakázal s ročním odkladem Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ministerstvo dopravy proti tomu připravuje rozklad.
Dále čtěte:
Kapsch znovu podal nabídku na provoz mýtného systému. Mate veřejnost, reaguje ministerstvo
Stát neumí regulovat. Možná ani nechce
Elektronické dálniční známky zvýší výnosy o 220 milionů korun, vyplývá z návrhu zákona
Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch
Ministr Ťok obvinil Kapsch ze lži a trestného činu
Ministerstvo dopravy a antimonopolní úřad podaly kasační stížnost v kauze mýta