Banky a splátkové firmy se snaží klientům nabízet nekonečné úvěry
Nízká zadluženost lidí drásá nervy tuzemských bankéřů. Kreditní karty se proto důvěryhodným klientům snaží nabídnout doslova při každé příležitosti. „Máte povinné rušení na auto? Splatili jste spotřebitelský úvěr nebo jste bezproblémovým plátcem hypotéky? Tu máte, vezměte si kreditní kartu, věříme vám. A v prvním roce za její vedení nemusíte vůbec platit,“ říkají finanční instituce prakticky jednohlasně klientům. A slaví úspěch. Trh kreditních karet proti loňsku výrazně vyrostl. Doba, kdy bude běžné mít v peněžence jak klasickou debetní kartu, tak kartu úvěrovou, již je za dveřmi. Kreditní karta je v podstatě spotřebitelským úvěrem, její úroková sazba je však vyšší. Majitel karty ale nemusí pokaždé, když si chce půjčit, chodit do banky a žádat o úvěr. Má jej stále při sobě. Užitečné je využití kreditní karty v kombinaci s klasickou kartou debetní. Pro správné řízení likvidity je ideální, aby kreditní kartou její majitel platil a debetní vybíral peníze z bankomatu. Pokud má člověk v bance nastaveno automatické splácení půjčky po vypršení bezúročného období, nestojí ho používání kreditní karty téměř nic. Zároveň má volné peníze, se kterými může disponovat. Kreditní karta se kromě placení dá použít i k vybírání z bankomatu, účet, který banka předloží za takový výběr, však až trojnásobně převyšuje běžný poplatek za výběr debetní kartou. Pro to, aby lidé více karty využívali, vymýšlejí banky stále nové produkty. Do České republiky se postupně dostávají v zahraničí oblíbené a rozšířené co-brandované a afinitní karty. Spolupráce banky s obchodníkem, jehož „brand“ karta nese, je užitečná pro všechny strany. Majitel karty s ní daleko víc platí, neboť je motivován nejrůznějšími výhodami - může sbírat míle s leteckými společnostmi, mít slevy ve vybraných obchodech či levnější zájezdy. Vydavatel karty s radostí sleduje, že si držitel karty více půjčuje, obchodník si mne ruce nad vyššími tržbami. Velmi aktivní je v této oblasti HVB Bank, která vydává karty s Českými aeroliniemi, mladoboleslavskou Škodovkou nebo pojišťovnou Generali. Afinitní karty jsou kreditní karty vydávané ve spolupráci s neziskovými organizacemi. Jejich držitelé nebo vydavatelé platí za každé použití karty určitou částku na konto takové organizace. V ČR zatím tyto karty vydává pouze Raiffeisenbank ve spolupráci s National Geographic. Vlastníci afinitních karet rádi ukazují, že podporují dobročinnost, a proto podle statistik Raiffeisenbank využívají tuto kartu třikrát častěji, než je průměr na trhu. Dobročinnost je přitom nic nestojí, protože na konto National Geographic za ně přispívá banka.