Menu Zavřít

Stojí desítky milionů, ale na silnici nesmějí a závodit také ne

28. 4. 2016
Autor: Ferrari Automobili

Rozdíl mezi mužem a klukem je v ceně jejich hraček, říká se někdy. Na tyto exkluzivní „hypersporty“ to sedí naprosto dokonale.

K čemu je auto, se kterým se nesmí na silnici? K závodění, napadne vás možná. Existují ovšem vozy, které nemají homologaci ani pro silniční provoz, ani pro žádnou z běžných závodních kategorií. A přece patří k tomu nejdražšímu, co automobilový trh vůbec dokáže nabídnout.

Aston Martin Vulcan

Aston Martin Vulcan

Typická silueta sportovních kupé Aston Martin zkřížená s estetikou závodních vozů, to je Aston Martin Vulcan. V karbonovém šasi je za přední nápravou uložený motor V12 7,0 l. Automobilka jeho výkon ani neuvádí, ale nepochybně bude dostatečný – údajně „přes 800 koní.“ O přeměnu výkonu motoru v nezapomenutelné zážitky se stará šestistupňová sekvenční převodovka a 19palcové pneumatiky Michelin Pilot Sport 2. Ve výbavě nechybí ochranná klec, nastavitelné pedály nebo přepínatelná kontrola trakce.

 Aston Martin Vulcan Aston Martin Vulcan Aston Martin Vulcan Aerodynamické prvky vytvářejí při jízdě maximální rychlostí přítlak 1362 kg

Aston Martin celkem vyrobí jen 24 kusů Vulcanu. Cena zveřejněna nebyla („Když se musíte ptát, nemůžete si ho dovolit“), ale podle našich informací se pohybuje okolo 1,5 milionu liber (přibližně 52 milionů korun). Samozřejmě bez DPH a dalších místních daní.

Ferrari FXX K

 Ferrari FXX K

Ještě extrémnější verze už tak dost extrémního silničního LaFerrari se přímo chlubí tím, že není spoutaná žádnými homologačními pravidly. Hybridní hnací soustava se systémem KERS dosahuje celkového výkonu 1050 koní, což na takové to víkendové poježdění na okruhu docela stačí. Vůz je dostupný výhradně účastníkům programu Corse Clienti.

 Ferrari FXX K Ferrari FXX K Ferrari FXX K Na okruhu Fiorano, což je oficiální testovací trať Ferrari, je FXX K o pět sekund rychlejší než La Ferrari

Za svých 2,5 milionu eur (68 milionů korun) dostanete nejen samotné FXX K, ale i dvouletý program jízd a tréninků. Cena byla cílovou skupinou očividně vyhodnocena jako příznivá, neboť všechny kusy jsou dávno rozebrané.

McLaren P1 GTR

McLaren P1 GTR

Žlutý bolid z Wokingu je dostupný pouze těm, kdo si už pořídili silniční McLaren P1. Písmena GTR odkazují na závodní verzi McLarenu F1, která v roce 1995 vyhrála 24 hodin Le Mans. Podobně jako u Ferrari FXX K je pohon hybridní, celkový výkon činí rovných 1000 koní. McLaren původně plánoval třicetikusovou sérii, nakonec se ovšem rozhodl vyrobit 40 aut. Cena se prakticky shoduje s Ferrari, 1,98 milionu liber je v přepočtu 68,5 milionu korun.

 McLaren P1 GTR McLaren P1 GTR McLaren P1 GTR McLaren P1 GTR generuje příčné zrychlení (lidově „boční přetížení“ v zatáčce) až 2,5 g

I v tomto případě se zákazníci mohou zúčastnit speciálních akcí na okruhu, ale mohou vyzkoušet také závodní simulátory McLarenu. K dispozici ke konzultacím je jim i tým, který se stará o fyzičku pilotů F1.

Byly a zase budou

Pokud nemáte žádné z uvedených aut dávno objednané, smůla. Vzhledem k nízkému počtu kusů si výrobci mohou zákazníky vybírat a není výjimkou, že celá plánovaná série „zná“ své majitele ještě předtím, než se auto vůbec ukáže veřejnosti. Nějaká nová příležitost se ale jistě v dohledné době naskytne.

Okruhové speciality čas od času nabízejí i další výrobci hypersportů. Extrémní verze současného modelu Pagani, Huayra BC, je koncipována jako silniční vůz. Předchozí Zonda však měla několik výhradně okruhových variant a vlastně ji bylo možné považovat za průkopníka tohoto žánru. Poslední Zonda Revolucion z roku 2013 stála 2,2 milionu eur.

Pagani Zonda Revolucion a její tvůrce Horacio PaganiLamborghini Sesto Elemento Zonda Revolucion a Lamborghini Sesto Elemento

O něco méně extrémní bylo Lamborghini Sesto Elemento z roku 2011. Vozy z 20kusové série měly výkon „jen“ 578 koní, ale vážily 999 kilogramů – méně než běžná malá auta. Cena nikdy zveřejněna nebyla, jednotlivé zdroje uvádějí 2,2 až 2,9 milionu USD (53 až 70 milionů korun).

O ryze okruhovém modelu vážně uvažuje také Christian von Koenigsegg, zakladatel švédské značky Koenigsegg. Ta vyrábí opravdu extrémní silniční auta jako One:1 (jedna k jedné, protože vůz váží 1340 kg a má výkon 1340 koní) nebo hybridní Regera s celkovým výkonem 1822 koní (!). Vlastně je trochu zázrak, že něco takového vůbec dokáže úspěšně získat homologaci pro silniční provoz…

Tipy pro méně majetné

Vlastnictví okruhového vozu není výsada dostupná jen lidem schopným utratit přes padesát milionů korun. Výborné „placky“ se strhujícími jízdními výkony vyrábí třeba britský Radical. Už základní model SR3 RSX ujede na okruhu prakticky všemu, co má registrační značky, a stojí 66 958 liber (2,3 milionu korun).

Pokud byste nechtěli auto s motocyklovým motorem (Radical používá čtyřválce ze Suzuki Hayabusa), můžete se podívat do nabídky značky Lotus. Model Elise Cup R má sice jen 220 koní, ale díky hmotnosti 900 kg dosahuje jízdních výkonů srovnatelných s mnohem dospělejšími sporťáky.

 Praga 4RS Lotus Elise Cup R Lotus 3-Eleven Praga R4S, Lotus Elise Cup R a Lotus 3-Eleven

Vyspělejším jezdcům Lotus nabízí Model 3-Eleven. Ten má v závodní verzi výkon 466 koní, váží 890 kg, na 100 km/h zrychlí za rovné tři sekundy a vyvine až 290 km/h. Takže žádná brzda okruhového provozu. Stojí 97 tisíc liber (3,36 mil. Kč) bez daně.

Výrobců čistě okruhových automobilů nicméně existuje celá řada. Najdeme mezi nimi dokonce tradiční českou značku Praga. Firma nesoucí jméno někdejší české automobilky ale sídlí na Slovensku a vyrábí dvě modelové řady okruhových vozů: R1 a R4S. Druhý jmenovaný se pyšní šestiválcem 3,8 l o výkonu 400 koní a přepákovaným odpružením ve stylu závodních aut.

Vozy zmíněné v předchozích čtyřech odstavcích mají vedle nízkých cen ještě jednu zásadní nevýhodu: můžete se s nimi závodit, takže postrádají dekadentní rozměr hyperexkluzivních hraček z první části článku…


Čtěte dále:

MM25_AI

Stojí desítky milionů, ale na silnici nesmějí a závodit také ne

Jaguar XKSS se vrací do výroby jako exkluzivní rarita

  • Našli jste v článku chybu?