Menu Zavřít

Století infrastruktury

6. 8. 2018
Autor: Euro.cz

Československé silnice, dálnice a železnice stojí na pevných základech

Dálnice D1, dálnice D5, dálnice D11, D8, silnice I. tříd, okresní silnice, estakáda na D3 u Žiliny, tramvajové a železniční trati po celém Česku a Slovensku jako Zábřeh Krasíkov, Votice-Benešov, mosty, náměstí, letištní plochy například v Praze-Ruzyni či v Čáslavi a další. To je jen malá část projektů, za kterými stojí Skupina Eurovia CS, jeden z nejvýznamnějších hráčů v oblasti dopravního inženýrství v České republice a na Slovensku s více než 65 lety zkušeností.

Příběh této firmy, která doslova vybudovala československou silniční a dálniční páteřní síť, je neoddělitelně spojen s historií naší republiky.

Stavby silnic a železnic Historie společnosti Eurovia CS začíná už před druhou světovou válkou.

V té době vzniká hned několik soukromých stavebních firem a některé z nich se stanou základem budoucí společnosti Stavby silnic a železnic (SSŽ), tedy předchůdcem dnešní Eurovie CS.

Národní podnik Stavby silnic a železnic vzniká v roce 1952. O šest let později už zaměstnává osm tisíc lidí a stává se jednou z největších firem v tehdejším Československu. Ve stejném roce se stěhuje do nového sídla v Paláci Dunaj na Národní třídě v Praze, kde společnost sídlí dodnes. V podobném období vznikají Cestné stavby Košice sloučením několika místních firem.

Od poloviny 50. let se mění specializace podniku a začínají jasně dominovat stavby dopravní infrastruktury. Mezi největší projekty patří například výstavba Letenského tunelu v Praze.

Na přelomu 50. a 60. let se SSŽ podílejí na rekonstrukci a výstavbě některých částí železniční sítě - například na výstavbě železniční Jižní spojky, odstavného nádraží Praha-Jih nebo na výstavbě železničního tunelu v Praze-Chuchli. Společnost stavějí také mosty přes Slapskou a Orlickou přehradu. Od roku 1965 se SSŽ účastní přípravy a realizace stavby Nuselského mostu v Praze. Most je po dokončení oceněn titulem Stavba 20. století. Dlouho očekávanou událostí se v této době stává také zahájení prací na stavbě dálnice D1, kterou SSŽ přebírá v roce 1967.

V 70. letech se SSŽ výrazně angažují také v zahraničí - podílejí se na výstavbě rafinerie v Homsu v Sýrii, mostů v egyptské Benze a Gize a vodojemů v Kuvajtu. V Československu současně pokračují s výstavbou dopravní infrastruktury -dokončují koridor Most a začínají stavbu mostu přes Berounku pro budoucí dálnici D5. V roce 1978 zahajují SSŽ stavbu největšího mostního díla v Praze -Barrandovského mostu. Deset let poté se Stavby silnic a železnic stávají státním podnikem a v roce 1991 začíná příprava společnosti na plánovanou privatizaci. Hlavním privatizačním partnerem je tehdy francouzská společnost Entreprise Jean Lefebvre. V červenci 1992 se tato společnost stává majoritním vlastníkem SSŽ. Noví majitelé, nový název V roce 2001 přebírá většinový podíl v SSŽ francouzská společnost Eurovia ze skupiny Vinci, největšího stavebního koncernu na světě. Od roku 2006 je Eurovia stoprocentním vlastníkem akcií SSŽ. V únoru 2008 dochází ke spojení Staveb silnic a železnic se slovenskými společnostmi Eurovia - Cesty a Eurovia -Kameňolomy. Rozšířením působnosti na východ společnost výrazně posílila svou pozici v celém regionu.

V dubnu 2009 se Stavby silnic a železnic přejmenovaly na Eurovia CS a tři roky poté se společnost stala jedničkou v oblasti výstavby dopravní infrastruktury v zemi. Do portfolia skupiny přibyla také silná surovinová základna v podobě lomů a pískoven.

Stavby, které zná každý Společnost Eurovia CS stojí za většinou dopravních staveb, které se na československém území od 50. let minulého století realizovaly. Patří k nim silniční a dálniční stavby, mostní konstrukce, železniční nebo tramvajové projekty, obnova veřejného prostoru, náměstí, ulic i například historických částí města. Kromě staveb v rámci československých regionů má na svém kontě také řadu zahraničních zakázek.

Mezi nejvýznamnější projekty z poslední doby, jejichž existence denně usnadňuje život tisícům lidí u nás i na Slovensku, patří například dálnice D11, D1, D3, D5, D8, optimalizace tramvajové trati v Olomouci a dalších tratí v Liberci, Praze, Ostravě a Košicích na Slovensku, železniční trati jako Zábřeh-Šumperk, uzel Ústí nad Labem a mnoho dalších.

Historicky první PPP v česko-slovenském

regionu Na Slovensku dokončila Eurovia CS také svůj historicky první PPP projekt v roce 2012. Ten zahrnoval výstavbu severního obchvatu v úseku Nitra, Tekovské Nemce a Banská Bystrica. Eurovia CS vybudovala za 24 měsíců 52 kilometrů dlouhé rychlostní komunikace rozdělené do několika úseků. Stavbu doplňuje 96 mostů, opěrné zdi a 14 protihlukových stěn. Z architektonického hlediska poutají nejvíce pozornosti mosty. Jednotlivé objekty se od sebe liší konstrukčně i stavebním provedením v závislosti na charakteru křižující překážky a místních podmínkách. Svou klenbovou konstrukcí je mimořádně zajímavý železniční most, který zajišťuje mimoúrovňové křížení železniční tratě Banská Bystrica - Horná Štubňa s místní komunikací Rudlovská cesta.

Eurovia: všechny fáze života staveb S rekonstrukcí či budováním nových komunikací souvisí také jejich údržba. I té se společnost Eurovia CS dlouhodobě věnuje. Jedná se mimo jiné o zimní údržbu nebo o vývoj technologií, díky kterým jsou realizované stavby dlouhodobě funkční a kvalitní. Pozemní komunikace pod náporem neustávajícího provozu a střídajících se ročních období ztrácejí na svých kvalitách. Udržovat je v dobrém provozním stavu vyžaduje od správců komunikací velké úsilí a investice. Vývojáři z Eurovia CS proto přišli například s novou technologií Gripseal, která zesiluje vozovku a je ekonomicky i ekologicky výhodnější. Silnice díky ní lépe odolávají všem vnějším vlivům. Společnost již několik let úspěšně využívá technologii Viaphone, která zajišťuje podstatné snížení hluku, což ocení lidé ve městech i na vesnicích. Mezi další patří Rugovia, jež zajišťuje dobré povrchové vlastnosti a trvanlivost, Flexiplast, systém zpomalující šíření trhlin, Rexovia, speciální asfaltový beton odolný proti trvalým deformacím, a mnohé další, které zajišťují kvalitu staveb od Eurovie CS.

600 milionů do vzdělání Úspěch projektů stojí z velké části na lidech a jejich spolupráci v rámci týmu. Za uplynulý rok vzrostl počet zaměstnanců Eurovia CS na 2901 lidí. Společnost ale nadále rozšiřuje svoji základnu a plánuje investovat celkem 600 milionů korun především do vzdělávání a školení a také do moderního technologického vybavení a vývoje. „Máme v plánu nabírat ja k zájemce o technické pozice, tak manažery. Nabízíme jim nejen možnost práce ve společnosti se silným mezinárodním zázemím, ale také kariérní a osobní růst.

Zároveň mají možnost podílet se na projektech, které mají výsledky a reálný dopad,“ říká Erika Kohoutová z Eurovia CS. Úspěšný rok 2017 V uplynulém roce společnost dokončila několik menších i větších projektů, které výrazně ovlivnily dopravu v naší republice. Mezi ně patří například úseky dálnice D3, které pracovníci předali do užívání několik měsíců před plánovaným termínem. K dalším zásadním projektům patří dokončená dálnice D11 v úseku Osičky-Hradec Králové. V rámci městských staveb je potřeba zmínit rekonstrukci tramvajové trati v historické části města Olomouc, v Liberci nebo v Praze v Klapkově ulici.

bitcoin_skoleni

Eurovia CS Stavební skupina je organizována do šesti oblastí, pod které spadá 26 regionálních závodů na území České a Slovenské republiky. Díky celorepublikovému pokrytí dokáže obsáhnout práce pro velké množství zadavatelů najednou, ať už se jedná o veřejný, či soukromý sektor, a to na území celé České i Slovenské republiky. Jednou z klíčových obchodních oblastí je také těžba a prodej materiálů a surovin. Eurovia Kamenolomy a Eurovia-Kameňolomy patří k významným a tradičním výrobcům a dodavatelům drceného a těženého kameniva na českém trhu a jsou lídrem na trhu.

  • Našli jste v článku chybu?