STANICE TECHNICKÉ KONTROLY - Majitelům aut, jejichž technický stav je v rozporu s předpisy, už nepomohou ani známí, ani úplatek. Ministerstvo dopravy totiž od září spouští centralizovaný informační systém dohledu nad stanicemi technické kontroly, který by měl zabránit podvodům.
Systém, který by detailně monitoroval práci stanic technické kontroly a ztížil podvody při prohlídkách vozidel, má zpoždění rok a tři čtvrtě. Původně jej chtělo ministerstvo dopravy zavést začátkem roku 2007. Nakonec se vše povedlo až od 1. září 2008. Po delších peripetiích s výběrovým řízením a smlouvami, slibech a průtazích tak konečně centralizovaný infosystém usedá do školních lavic, aby se přizpůsobil novému prostředí a mohl za dva měsíce fungovat bez problémů všude.
„Nyní se do nového systému zapojí deset procent, tedy 35 stanic z přibližného počtu 350 pracovišť technické kontroly. Dalších 40 procent přibude začátkem října a od 1. listopadu zbývající polovina. Pak budeme mít na ministerstvu pod on-line dohledem všechna estékáčka,“ uvádí Karel Hanzelka, tiskový mluvčí ministerstva dopravy. Od novinky si ministerstvo slibuje, že zamezí podvodům při kontrolách, jimž se často díky známostem vyhnou automobilové vraky, a zvýší se tak bezpečný provoz na silnicích.
„V reálném čase budeme vědět, kde a na jaké stanici je kontrolováno určité auto. Naše »přepadová jednotka« bude moci přímo na místě zjistit, zda to, co se děje v počítači, se také odehrává ve stanici. Pokud shledá nesrovnalosti nebo podvody, může to pro podvodníky skončit i uzavřením pracoviště technické kontroly,“ varuje Hanzelka.
Ne všechny stanice novinku vítají
Systém omezí možnost získat potvrzení o technické prohlídce, aniž by vozidlo bylo skutečně zkontrolováno. Umožní například sledovat čas kontroly od založení protokolu, přes vjezd a výjezd z kontrolní linky, až po zápis závad a tisk protokolu bez možnosti vnějšího zásahu obsluhy. Veškerá činnost v jednotlivých stanicích bude on-line monitorována na ministerstvu dopravy, kde bude moci operátor sledovat přímo v počítači přibližně půlhodinovou prohlídku. Zároveň program umožní zpětné nahlédnutí do historie technických kontrol vozidla. Ovšem ne všechna stanoviště zavedení nového systému vítají. „Máme ohlasy dobré i záporné. Někde mají zažité praktiky, které jsme jim nabourali, ale většinou je vše v pořádku,“ míní Hanzelka.
Firma V. V. V. Expert Kralupy nad Vltavou, která vyhrála výběrové řízení na zprovoznění systému, měla problémy se spoluprací v terénu pouze na jednom místě. V Roudnici nad Labem odmítli techniky pustit na pracoviště se zdůvodněním, že tam probíhá inspekce ministerstva dopravy. „Když jsme jim ale pohrozili, že budou muset hradit zbytečné náklady, a zasáhlo i ministerstvo, vše se urovnalo. Někde se hlavně starší pracovníci obávají, že kvůli práci na počítači budou muset zákazníci čekat, ale většinou všichni chápou potřebnost tohoto systému,“ vysvětluje Jan Huml ze společnosti V. V. V. Expert.
Někde stačí technikům firmy zastávka na stanici technické kontroly řádově v desítkách minut, jinde v hodinách. Záleží na připravenosti tamního kolektivu, jeho vstřícnosti či technické úrovni. „Všem říkáme, že i když už odjedeme a systém zprovozníme, mohou kdykoli zavolat a zeptat se, čemu nerozumí. Dnes jsem ráno vyřídil jen za dvě hodiny osm telefonátů,“ usmíval se minulý týden ve středu Huml. V té době už jeho spolupracovníci objeli přibližně polovinu stanic.
Následovat budou kamery
V boji proti benevolentním technickým prohlídkám, o nichž psal Profit v čísle 16/2008, chce ministerstvo pokračovat. Do centralizovaného informačního systému plánuje přidat kamery. Ty by pořídily minimálně dvě fotografie z průběhu technické kontroly vozidla, a ještě víc tak znesnadnily podvody. Ovšem tomuto rozšíření brání legislativa, jež neumožňuje on-line kontroly pomocí kamer. Podle mluvčího ministerstva je také třeba dobře připravit výběrová řízení na dodavatele snímacích přístrojů, jejich instalaci, zprovoznění a podobně. „Příští rok bude zásadní. Nechci věštit z křišťálové koule, ale věřím, že v roce 2009 bude dokončena legislativa a vypsáno i výběrové řízení,“ slibuje Hanzelka.
Názoru ministerstva, že červenou nálepku ke státní poznávací značce dostávají i vozy ve špatném technickém stavu, nahrávají také statistiky, podle nichž v zahraničí v prvním kole kontrol uvízne víc vozů než v tuzemsku. „Například v Německu neprojde technickou kontrolou dvacet, v Česku jen deset procent automobilů,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy. Přitom lze předpokládat, že v západní Evropě jezdí novější vozy než v Česku.