Již několik let řídím svoji firmu. Mám okolo deseti zaměstnanců a myslím si, že se nám daří. Se svými zaměstnanci vycházím dobře, komunikujeme bez potíží, problém mi nedělají ani velké porady.
Autor: Profit
Stejnědobře zvládám i obchodní jednání. V poslední době se ale ode mě čeká,že budu naši firmu prezentovat veřejně, účastnit se různých seminářů, přednášek a setkání. Podobné akce nezvládámtak dobře, jak bych chtěl, a vyhýbám se jim. Nedávno jsem dokonceodmítl na jedné z těchto akcí přednášet. Přitom by vlastně stačilo jen mluvit o tom, co každýden dělám, a pro firmu by to byla výborná reklama. Chtěl bych tentosvůj přístup změnit, snad jsem jenom zbytečně nervózní, ale nevím, jakna to …
Petr Strnad
Jste majitelem úspěšné firmy. A jako majitel a ředitel jireprezentujete ve svém okolí. Vy sám jste její reklamou. Je tedy dobře,že hledáte cesty, jak tuto prezentaci zlepšit. Úvodem mám na vás párotázek. Nezvládáte tyto akce skutečně, anebo je to „jen“ váš pocit?Máte od okolí nějaké zpětné vazby, které potvrzují, že to opravdunezvládáte?
Pokud z odpovědí na předchozí otázky vyplývá, že je potřebné s tím něcoudělat, vyhýbání se není právě nejšťastnější cesta. Zkuste se tomupostavit přímo. Máte dvě možnosti. Buď oficiálně jmenovat někoho, kdotuto roli bude zastávat místo vás, anebo zapracovat na sobě. To je sicetěžší, ale hodnotnější. Zástupce vám může odejít, ale to, co se naučítevy sám, to vám zůstane.
Nabízí se studium příslušné literatury, absolvování vhodně zaměřenéhokurzu či individuální práce s odborníkem, například koučem.
Důležité je zjistit, co váš problém způsobilo. Příčinou mohou být vaše příliš velké nároky na sebe.Podílet se na něm může i vaše nejistota a pochyby o sobě. Je takémožné, že jste měl v minulosti při veřejném vystoupení nepříjemnýzážitek. Anebo vám jednoduše chybí znalost, jak na veřejnostivystupovat. Příčiny mohou být různé. Řešení je však vždy individuální.Někdy se ukáže, že problém je daleko menší, než se nám zdál. Vynaloženáenergie a dosažený výsledek se vám vrátí nejen v podobě dobrého pocituze sebe, ale i finančních výsledků firmy.
Jaroslav Simon psycholog a kouč