Od studené války se ze světa vytratilo to správné chřestění zbraněmi. Trestné výpravy proti Afghánistánu nebo Iráku nejsou totéž co někdejší mrazivé dostihy, protože ty byly aspoň zdánlivě vyrovnané. I samo označení závody ve zbrojení mělo takový decentně sportovní nádech a představovalo možnost fandit jedné ze stran. Nyní se už nezastrašuje a konflikty působí vyrovnaně jako přejezd bagru přes pískoviště. Plodí jen čím dál víc frustrovaných lidí a fandit se pořádně nedá nikomu.
Dokonce ani automobilky už soupeře nestraší silou. Kde jsou ty časy, kdy bytí a nebytí nového modelu stálo na tom, jestli má o pět koní víc než konkurent. Nyní se výrobci honí po podstatně nudnějším poli. Mercedes loni spektakulárně představil svoji sedmistupňovou automatickou převodovku, díky čemuž se ocitl na špičce světa. Audi ji uvede co nevidět, ale má v ní navíc dvě spojky. A to se počítá. Jenže stejně oba skončí v příštím roce ve stínu Lexusu, jenž do převodovky svého špičkového modelu LS 460 naskládá stupňů osm. Jasně, osm je víc než sedm a patnáct víc než osm. Tomu chtějí říkat drama? Trochu napětí do zoufalého pinožení by snad mohl vnést Mercedes třídy C.
Turbodieselový šestiválec uvedl Mercedes ve střední třídě teprve loni, kdy chtěl osvěžit prodeje céčka po faceliftu. Sedmistupňový automat se však coby technologický vrchol (minimálně pokud jde o počet rychlostí) hodil na potvrzení kvalit vozu dokonale. A dokonce to ani nebyla planá propaganda. Díky této převodovce se totiž Mercedesu podařilo ze šestiválce dostat to nejlepší. Maximálním výkonem ve výši 224 koní disponuje vůz i s manuálem, točivý moment však bylo možné posunout na 510 newtonmetrů. A to je opravdu hodně, fakt. Výsledkem je, že agregát s automatem akceleruje na stovku těsně pod sedm vteřin, více než o vteřinu agilněji než s ručním řazením. Motor skvěle táhne od nízkých otáček a síla jemně tlačící řidiče do sedadla jen tak nepolevuje.
Obrovský točivý moment s sebou přináší ale zároveň nevýhody, speciálně u automobilů s pohonem zadních kol. Kontrolka prokluzu se má totiž většinou chuť rozsvěcet vteřinu po startu a zhasínat půl hodiny po zaparkování. Mercedesu C320 CDI se překvapivě nic takového běžně nestává. Samozřejmě, zadupnete-li plyn do podlahy, zabliká na vás oranžový trojúhelníček v kapličce přístrojů třeba ve stopadesátce. Plynový pedál má však dostatečně bohatý rejstřík reakcí a klidná práce nohou postačí k hladkému rozjezdu téměř na jakémkoliv povrchu.
Hladce probíhá jízda i poté, protože převodovka požitek z akcelerace umocňuje těžko rozpoznatelnými přechody mezi jednotlivými stupni. Zatímco většině šestistupňových automatů se hodí během řazení nahoru kvůli plynulejší jízdě pomáhat krátkým odlehčením nohy na plynu, Mercedes nic takového nevyžaduje. Převodovka je chytrá a rychle si zvyká na řidičův styl řízení. Za běžných okolností brilantně a včasně podřazuje o jeden i dva stupně a vzbuzuje pocit, že je dokonale propojená s vozem.
Automat je vlastně tak dobrý, až probouzí pochybnosti, zda jej není do třídy C škoda. Modernizace céčku výrazně pomohla v kvalitě jízdy i co do propracovanosti a estetiky interiéru, takže stárne pomaleji. Ale stárne. Verze se sedmistupňovým automatem navíc patří mezi nejdražší, přestože její základní výbava svou šíří neoslňuje. Uvnitř najdete automatickou klimatizaci, elektronickou kontrolu stability, palubní počítač, imobilizér či sklopné opěrky hlavy vzadu, zkrátka žádné zvláštní benefity navíc. A to si i za automatickou převodovku musíte k 1,28 milionu pár desítek tisíc připlatit. Otázkou je, zda takovou sumu plynulost jízdy a neuvěřitelný zátah dostatečně vynahradí.
Pokud se Mercedesem C320 CDI projedete, možná vás přesvědčí. Má nadání polykat kilometry dálnic stejně jako se nebojí pustit na jakoukoliv okresní silnici, přičemž průměrná spotřeba se jen málokdy přiblíží k deseti litrům nafty na sto kilometrů. Je komfortní, kultivovaný a místy i sportovní. Mně to ale tak docela nestačí. Až přijde za rok či dva nová generace třídy C, bude muset chřestit zbraněmi podstatně víc.
Mercedes-Benz C320 CDI
Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec
Objem: 2987 cm3
Max. výkon: 165 kW
Převodovka: 7stupňová, automatická
Nejvyšší rychlost: 250 km/h*
Průměrná spotřeba: 7,5 litru na 100 km
Základní cena: 1 279 000 Kč
* elektronicky omezeno
Klady
+ stále stylový interiér
+ hladké a předvídavé řazení
+ komfortní podvozek
Zápory
- vyšší cena
- omezenější prostor vpředu