Hlavní trendy vývoje regionu dle vrcholných představitelů firem šesti zemí
Zrychlená globalizace
Není návratu do pohodlného období před globalizací. Pro podnikání českých společností se vývoj asijských ekonomik stává téměř důležitější než vývoj HDP v Čechách. Domácí společnosti musejí ve zvýšené míře sledovat globální trendy a rychle reagovat na potřebu změn.
Zrod regionálních „šampionů“
Zrychlený rozvoj lokálních šampionů do pozic hráčů ze střední a východní Evropy (CEE) díky většímu provázání ekonomik. Postupný vznik silných regionů napříč CEE ve všech existujících průmyslových oblastech. Segmentace klientů a trhů, budování silných značek a marketingové a technologické inovace budou udávat tón strategického zaměření u úspěšných společností.
Úzké místo - lidský kapitál
Rozvoj celého regionu bude zásadně ovlivněn dostupností kvalitní pracovní síly. Větší diferenciace u špičkových pracovních výkonů bude podložena změnou požadavků na kvalifikaci řídících pracovníků a zvýšenou produktivitou práce. „Podnikatelský duch“ českého národa pokulhává za jinými středoevropskými zeměmi.
Nové požadavky na stát
Požadavek snížení politického vlivu na fungování národních ekonomik. I přes narůstající politickou stabilitu a úspěšnost byznysu zůstane podnikatelské prostředí
v některých aspektech nedostatečně efektivní. Strukturální slabiny nebudou ani
v období následujících deseti let zcela odstraněny.
Constantin Kinský, managing partner pražské kanceláře poradenské firmy Roland Berger Strategy Consultants, přináší špatné zprávy těm, kteří sní o návratu pohodlí z období před vstupem do Evropské unie, liberalizací a globalizací: „Stojíme teprve na počátku období velkého světového hospodářství. Hospodářská soutěž a strukturální změny budou postupovat zrychlujícím se tempem. To se dotkne všech sektorů a především společností s lokální a regionální působností, které byly dosud uchráněny.“
K tomuto výsledku dospěla poradenská společnost ve své studii CEE 2016 - vize top manažerů. Kinský a jeho kolegové z managementu Roland Berger provedli v pěti dalších středoevropských zemích (Chorvatsko, Rakousko, Polsko, Rumunsko, Maďarsko) detailní interview s majiteli a vrcholnými manažery v téměř 150 společnostech o prognózách, očekáváních a strategiích pro následujících deset let. Týdeník EURO přináší ve čtyřech dílech scénáře budoucího vývoje, který odhadují manažeři pro Českou republiku a celý region: kromě dnešní části, která popisuje hlavní závěry studie a nejpravděpodobnější scénáře vývoje středoevropského regionu a především České republiky, budou v následujících vydáních prezentovány detailně změny rámcových podmínek, nové strategie společností a důsledky těchto proměn pro jednotlivce v profesním životě.
Růst CEE nad úrovní EU 15.
Současné rámcové podmínky jsou velmi dobré. Region se nachází uprostřed rychlé růstové fáze, která potrvá ještě několik let. „Vysoký hospodářský růst se bude sice nejpozději od roku 2010 zpomalovat, ustálí se však jedno až dvě procenta nad úrovní západní Evropy. Mimoto vidíme na rozdíl od oficiálních prognóz scénář vývoje výrazně optimističtěji a počítáme i po roce 2010 s ročním průměrným růstem v regionu čtyři až čtyři a půl procenta,“ tvrdí strategičtí poradci. Rovněž v mezinárodní soutěži zůstává střední Evropa atraktivní lokalitou, ovšem s klesající tendencí. Z vývoje některých národních společností a strukturálního vývoje celého regionu je zřejmé, že povaha výhody, kterou země střední a východní Evropy mají, se mění. Zejména v České republice nastává postupně odklon od image nízkonákladového výrobce a levné „montovny“ k výrobám s vyšší přidanou hodnotou a zaměřením na služby.
Na významu bude získávat oblast výzkumu a vývoje. „Důležitost efektivního výzkumu a vývoje začínají oceňovat především společnosti pohybující se v prostředí přímé konkurence s cenově podstatně levnějšími konkurenty z Asie. I díky změně chápání České republiky z nákladově na technologicky a personálně výhodnou lokalitu nastává přehodnocení důležitosti výzkumu i u menších hráčů,“ míní Ján Fabián, senior project manager Roland Berger a spoluautor studie.
Rozdílný pohled na vývoj.
I přes pozitivní výhledy do budoucna nejsou manažeři v České republice tak optimističtí jako jejich kolegové v jiných zemích. Zatímco polští a chorvatští manažeři posuzují budoucnost ekonomiky s euforií, jsou oproti tomu čeští, rakouští a maďarští manažeři mnohem zdrženlivější. „České manažery bych zařadil mezi optimistické realisty. Dívají se optimisticky do budoucna, vidí ale také problémy, které nás čekají,“ soudí Kinský. Jednoznačně negativní náhled mají maďarští manažeři. „To lze ale odvodit především z politické a hospodářské situace v zemi.“
Rozdíly mezi Českou republikou a ostatními středoevropskými státy jsou patrné i při hodnocení silných stránek ekonomiky: zatímco většina manažerů z nových členských států EU hodnotí stávající hospodářskou koncepci EU 15 a EU 25 spíše pozitivně, zdají se čeští manažeři mnohem kritičtější. „Zajímavostí jistě je, že se čeští a rakouští manažeři vyjadřují k hospodářské budoucnosti starých členských států velmi skepticky, při hodnocení vlastní země jsou však mnohem optimističtější,“ míní Kinský.
Tomu odpovídá i fakt, že čeští manažeři mají velké pochybnosti o procesu další politické integrace EU a další prohloubení spatřují spíše v oblasti hospodářské integrace Evropy.
Globální trendy často hluchými místy.
Za nejproblematičtější oblast považují čeští manažeři pracovní trh. Zatímco objem obchodní činnosti narůstá, počet pracovních míst stagnuje. „V celém regionu procházíme obdobím velmi silných strukturálních změn. Především průmysl vykazuje vysoké míry produktivity, čímž se bude počet pracovních míst v tomto regionu nadále snižovat,“ tvrdí Kinský. Většina respondentů vnímá jako hlavní výzvy globalizaci, surovinovou politiku a hrozbu asijského boomu, přesto jejich podnikatelské vnímání často nedokáže těmto výzvám čelit. „Většina společností je lokálně nebo regionálně orientovaná, a proto sleduje globální vývoj a celosvětové trendy podstatně méně než například ekonomiky EU 15,“ uvažuje poradce, „studie také jednoznačně odhalila, že v porovnání s kolegy ze států střední a východní Evropy vnímají čeští manažeři branding a marketing jako mnohem méně důležité.“
Z lokálních hráčů regionální šampioni.
To se však v následujících deseti letech výrazně změní. Strategické výzvy dané globalizací budou mít za následek podstatné změny v hodnotovém řetězci českých společností. Nejvíce se tyto změny budou dotýkat společností s lokální působností, průmyslových podniků a oblasti infrastruktury. „Mnohé české společnosti využijí příležitosti a svoji působnost na domácím trhu rozšíří na rámec střední Evropy. Příklady jako ČEZ, PPF, Zentiva a jiné, z nichž se utváří A-třída mezi společnostmi v tomto regionu, jsou důkazem tohoto trendu,“ hodnotí Fabián.
Hledání úspěšných růstových strategií bude mít v nadcházející dekádě nejvyšší prioritu. Přitom budou růstové faktory jako kreativita a inovace nabývat na významu. „Naše šetření jednoznačně ukazuje, že inovace a kreativita budou rozhodujícími růstovými faktory ekonomiky. Lepší služby a orientace na výzkum a vývoj by měly být nápomocné pro dlouhodobou udržitelnost lokality. Přesto velké společnosti nebudou ve větší míře vytvářet pracovní místa. To musí nastartovat strukturální změny směrem k menším společnostem,“ míní Kinský.
Za vším hledej lidi.
Negativně budou vnímat nové tendence nostalgici, kteří nejsou otevření novým výzvám. Kdo má dobré vzdělání a je ochoten se celoživotně dále vzdělávat, najde na měnícím se trhu práce mnoho příležitostí. Angličtina bude v roce 2016 pro mnohé Čechy každodenní pracovní realitou. Nejen v pobočkách nadnárodních koncernů, ale také v regionálních, středně velkých společnostech s pobočkami ve středoevropských zemích bude angličtina firemní řečí pro komunikaci. Narůstající internacionalizace vyžaduje kromě toho ve vyšší míře interkulturální schopnosti a další soft skills (cit pro realitu a další). Nejžádanější budou v budoucnu lidé s podnikatelským myšlením a kompetencí k řešení problémů. Větší důraz na prodejní a komerční schopnosti zaměstnanců bude kladen neustále ve všech oblastech podnikatelských aktivit. Odborná kvalifikace bude nezbytným předpokladem.
Nové požadavky na stát.
K dlouhodobému zajištění lokality si přejí čeští manažeři štíhlý stát, který se bude orientovat na své klíčové úkoly a svou co možná nejlepší výkonnost. Klíčovým úkolem státu bude v budoucnu rozvoj lidského kapitálu. „Stát musí lidi vzdělávat a podněcovat. To se týká nejen investic do vzdělání a celoživotního vzdělávání, ale také vytváření vazeb kvalifikovaných pracovních sil na lokalitu České republiky a motivace ke vnímání přicházejících výzev jako šance,“ dodávají poradci. K úkolům státu patří rovněž efektivní správa, vytvoření odpovídajících rámcových podmínek a zesílení investic do infrastruktury.
Constantin Kinský, managing partner Roland Berger Strategy Consultants, Praha.
Šestnáct let profesních zkušeností z investičního bankovnictví v západní Evropě a CEE.
Ján Fabián, senior project manager Roland Berger Strategy Consultants, Praha.
Devět let zkušeností ze strategického poradenství v CEE a zemích západní Evropy.