Menu Zavřít

Střední třída ve stylu sci-fi

23. 4. 2002
Autor: Euro.cz

Všechna elektronika v autě se ovládá jedním prstem

MM25_AI

Zajímavý přírůstek na trh vozů střední třídy se objeví v prodeji tento čtvrtek 2. května. Jde o nový Nissan Primera, od něhož japonská značka očekává značné zvýšení prodejů. Není divu, v první polovině devadesátých let byla Primera s přehledem nejprodávanějším modelem Nissanu v českých zemích – prodalo se celkem 3455 kusů. Její nadvládu ukončil až nástup akčního modelu Nissan Almera Invitation a posléze dalších modelů, takže se stárnoucí Primera začala postupně propadat.
Nyní by ale mělo být vše jako za starých časů. Nová verze dostala kabát, který jako by vypadl z comicsu science-fiction. Tomu odpovídá i vzhled interiéru a množství elektroniky, kterou je stroj vybaven. S cenou začínající na 608 tisících korunách je konkurenceschopný - vždyť jeho hlavními soupeři budou nová Mazda 6, vylepšený Opel Vectra, Toyota Avensis nebo Renault Laguna. „V této kategorii se prodává jedenáct až dvanáct tisíc vozů ročně, rádi bychom za rok prodali 450 nových vozů,“ říká šéf místního zastoupení značky Lubomír Tvardík.
Nová Primera má skutečně originální tvar, který spojuje kabinu s motorovým a zavazadlovým prostorem do jednoho celku, a je tak alternativou k designu tradičních „hranatých“ sedanů. Vyklenutá kabina vytváří spolu s obloukovou palubní deskou, obklopující cestující na předních místech, poměrně prostorné a komfortní prostředí. Týdeník EURO však při nedávných předváděcích jízdách zjistil drobný nedostatek - Primera nemá boční ochranné lišty dveří ani nárazníků a nedají se bohužel ani přikoupit. Vůz tedy bude na parkovišti zranitelnější na oděrky.
Co se týče interiéru, přístrojový panel je netradičně umístěn ve středu palubní desky, takže si řidič nezakrývá budíky volantem. Zase si ale musí v začátcích zvyknout na skutečnost, že údaje jsou jinde než ve většině aut. Na palubní elektroniku v nové Primeře už nestačí ovladač na páčce stěračů, jako je tomu třeba ve škodovkách, ale posádka ji řídí takzvanou A-Form konzolí. Ta umožňuje intuitivní ovládání audiosystému, provozních informací i samočinné klimatizace jedním prstem. Vůz má také v dražších provedeních některé prvky, které jako by byly předurčeny pro agenta 007. Jedná se třeba o inteligentní tempomat, který dokáže díky čelnímu infračervenému senzoru automaticky přizpůsobovat rychlost automobilu okolní dopravě. Z oblasti snů je také zadní parkovací kamera, která přenáší obraz situace za zádí na barevný LCD displej na centrálním panelu. Nová Primera má samozřejmě (opět ale jen v dražších verzích) elektronický stabilizační systém ESP a ABS.
K dispozici je novému Nissanu celá škála agregátů od benzinového 1,6 litru až po dvoulitr s výkonem 103 kilowattů. „Kromě toho máme jeden turbodiesel, od kterého si hodně slibujeme,“ říká Lubomír Tvardík. „V minulosti jsme neměli dobré naftové motory, to se ale nyní změnilo.“ Tento turbodiesel s objemem válců 2,2 litru má nejvyšší výkon 93 kilowattů a dodává se se šestistupňovou manuální převodovkou.
Nová Primera přijde tento týden na trh v provedení sedan a kombi, v červenci by se měl v nabídce objevit i hatchback.

  • Našli jste v článku chybu?