VÁŽENÍ KAMIONŮ - Přetížené kamiony jsou jedním z hlavních problémů obcí ležících na velkých dopravních tazích. V obci Zlatníky nedaleko Prahy minulý týden zprovoznili unikátní zařízení, které váží projíždějící vozidla a případné hříšníky vyfotografuje.
Ve středočeské obci Zlatníky nedaleko Prahy je od minulého týdne v provozu nové zařízení, které automaticky váží projíždějící nákladní vozidla. „Novým zařízením chceme čelit jednomu z nejvážnějších současných dopravních problémů, a sice rostoucímu počtu přetížených kamionů na našich silnicích,“ říká hejtman Středočeského kraje Petr Bendl. Podle jeho slov přetížená vozidla poškozují komunikace a jsou také značným bezpečnostním rizikem.
POZOR NA ŠPATNĚ UMÍSTĚNOU JEDNOTKU
Mezi nejčastější prohřešky řidičů, které nezaregistruje systém elektronického mýta, patří chybějící nebo špatně umístěná palubní jednotka a špatné nastavení počtu náprav. Podle mluvčího Generálního ředitelství cel Jiřího Bartáka se celníci často setkávají s řidiči, kteří sice mají palubní jednotku správně nastavenou, ale umístili ji na čelní sklo vozu chybně. Místem pro umístění jednotky je dolní okraj čelního skla mezi středem auta a volantem. V návodu k použití je ale uživatel výslovně upozorněn, že stěrač vozidla v klidové poloze jednotku nesmí zakrývat. „S tím se setkáváme bohužel často. Řidiči se pak zlobí, že jsou pokutováni pro neplacení mýta, i když měli palubní jednotku zdánlivě v pořádku,“ vysvětluje Barták.
Silnice si ničit nenecháme !
S přetíženými kamiony se potýká celá republika. Ovšem ve Středočeském kraji je vzhledem k jeho centrální poloze problém nejintenzivnější. Podle Bendla kamiony ničí opravované silnice druhých a třetích tříd, na kterých chce kraj postupně proinvestovat více než čtyři miliardy korun.
„Nechceme nečinně přihlížet tomu, jak tuto investici znehodnocují bezohlední dopravci. Po ukončení pilotního provozu nové váhy počítáme s pořízením dalších přibližně deseti kusů pro celý kraj,“ slibuje středočeský hejtman.
Kromě ekonomických ztrát chce Středočeský kraj zabránit i bezpečnostním rizikům, která přetížená vozidla představují v silničním provozu. „Nadměrně naložený kamion má delší brzdnou dráhu, při krizových manévrech je nestabilní a jeho silně zatížené pneumatiky se mohou roztrhnout. Je u něj větší riziko převržení, zejména v zatáčkách silnic nižších tříd, které nejsou přizpůsobeny velkým nákladním autům,“ vysvětluje náměstek hejtmana pro dopravu Karel Vyšehradský.
Vážení za jízdy
Nové zařízení se řadí mezi systémy souhrnně nazývané weigh-in-motion, neboli „vážení za jízdy“. Jde o první zařízení na světě, které dokáže zjišťovat hmotnost vozidel za jízdy a přetíženou soupravu automaticky vyfotografovat. Díky nepřetržitému provozu bez potřeby lidské obsluhy nabízí vyšší preventivní efekt než namátkové kontroly. Navíc nevyžaduje zpomalení ani odstavení vozidla. Vážení tak neohrožuje plynulost dopravy.
„Zařízení se skládá z keramických tlakových senzorů a indukčních smyček umístěných přímo ve vozovce, doplněných dvěma digitálními kamerami pro obrazové záznamy. Při průjezdu vozidla zjistí zatížení jednotlivých náprav, celkovou hmotnost a rychlost. V případě, že hmotnost překročí nastavenou mezní hodnotu, je pořízen digitální záznam o přestupku, který obsahuje naměřené hodnoty a fotografii vozidla,“ vysvětluje Milan Bednář, ředitel společnosti Czech Radar, která zařízení nainstalovala. Podle jeho slov nový systém umožňuje řešit přestupky dodatečně. „Nepotřebujeme automobily zastavovat, máme o tom záznam a je to dokladovatelné,“ zdůrazňuje Bednář.
Další bič na řidiče
Váhy u středočeských Zlatníků jsou dalším bičem na řidiče nákladních vozidel, kteří si nedělají hlavu s dodržováním předpisů. Na hříšníky se také v letošním roce chystají celníci, kteří provádějí kontrolu placení povinného mýta. Jen v loňském roce přistihli přes 30 tisíc neplatičů mýtného, kteří na blokových pokutách zaplatili téměř 34 milionů korun. Dalších 1692 závažnějších případů předali celníci do správního řízení, kde hříšníkům hrozí až půlmilionová sankce. Tu ale podle mluvčího Generálního ředitelství cel Jiřího Bartáka nikdo dosud nedostal.
„Mezi nejčastější prohřešky řidičů patří chybějící nebo špatně umístěná palubní jednotka a špatné nastavení počtu náprav,“ říká Barták. Ne každý řidič se však snaží oklamat mýtný systém záměrně. Celníci se často setkávají s tím, že palubní jednotka, která je k mýtným platbám nezbytná, je špatně umístěna na předním skle a její správné funkci brání například stěrač.
Celkem dopravci za první rok fungování systému na mýtném zaplatili 5,57 miliardy korun a v registraci je přes 250 tisíc kamionů.
Za rok budou platit i menší auta
Společnost Kapsch, která v Česku vybudovala a spravuje systém pro výběr elektronického mýtného, odhaduje, že kamionoví dopravci letos zaplatí na mýtném přes šest miliard korun, tedy zhruba o půl miliardy korun víc než v uplynulém roce. Podle původní smlouvy mezi touto firmou a státem se mělo již od poloviny roku 2007 platit na 1200 kilometrech silnic I. třídy, což se však kvůli problémům s výstavbou mýtných bran nestihlo a ministerstvo nakonec od této varianty ustoupilo.
Podle dodatku podepsaného ministrem dopravy Alešem Řebíčkem Kapsch vystaví mikrovlnný mýtný systém na všech dálnicích, jejichž stavba začne do roku 2017. Od ledna 2009 se povinnost platit mýtné rozšíří i na malé nákladní vozy od 3,5 tuny. Ve hře je i rozšíření systému na silnice prvních a nižších tříd. Pokud analýzy ministerstva ukážou, že by se takový systém vyplatil, vypíše úřad na zhotovitele nový tendr. Šlo by však o čistě satelitní systém, který by se obešel bez bran a platby by hlídala družice.
Nové úseky zejména směrem k hranicím
Od letošního ledna musí kamiony či autobusy o hmotnosti 12 tun a více mýtné platit i na téměř 180 kilometrech silnic první třídy. Jedná se většinou o přímá napojení dálnic na hraniční přechody. Nejdelším nově zpoplatněným úsekem jsou na sebe napojené silnice číslo 47 a 48 z Přerova do Frýdku-Místku, které dohromady měří přes 60 kilometrů. Také většina dalších úseků se nachází na Moravě.
V Čechách jsou to pouze tři silnice, z nichž nejdelší je ta s číslem 33 mezi Hradcem Králové a Náchodem, která měří téměř 25 kilometrů. Celkem jde o 13 úseků, kde se do budoucna počítá s dálnicí, nebo které propojují dálniční síť s velkými městy nebo zahraničím.
Průměrná sazba mýtného na silnicích první třídy je 1,9 koruny za kilometr, což je zhruba polovina sazby na dálnicích. Kolik do celkového balíku peněz z mýtného přinesou „jedničky“, není jasné. Pro celých 1200 kilometrů odhadoval ministr dopravy Aleš Řebíček výnos na 1,5 miliardy korun. Při prostém vydělení šesti to vychází na 250 milionů korun.