Menu Zavřít

Středoevropský obr, který má všechno

17. 2. 2014
Autor: Euro.cz

Německý vlastník T-Mobilu systematicky buduje ve střední a východní Evropě silného hráče

Německý telekomunikační obr Deutsche Telekom je při chuti a po loňské akvizici středoevropské skupiny GTS za 546 milionů eur minulý týden získal také kompletní kontrolu nad tuzemským T-Mobilem. Za zbývající minoritní podíl mírně převyšující 39 procent zaplatil investiční skupině Mid Europa Partners 808 milionů eur, a zdejšího operátora tak ocenil na zhruba 56 miliard korun, tedy na podobnou částku, jakou má Kellnerem ovládaná česká Telefónica. Zájem o podíl v T-Mobilu měli kromě Němců také další investoři, Deutsche Telekom nicméně využil přednostního odkupního práva. Rozjetá evropská skupina přitom zaplatila nemalé peníze za podnik, kterému v posledním čtvrtletí meziročně klesly tržby i zisk o rekordních 16 procent s tím, že vývoj na mobilním trhu (pro uživatele zajímavější tarify, nárůst datových služeb, menší marže) napovídá další sešup.

Otázkou tedy je, co má Deutsche Telekom za lubem.

„Odkup zbývajícího podílu je přirozeným krokem k optimalizaci našeho portfolia a transformaci na předního integrovaného celoevropského operátora,“ naznačila německé plány členka představenstva Deutsche Telekomu Claudia Nematová. To si lze přeložit i takto: samotný mobilní operátor pro budoucí působení na telekomunikačním trhu nebude stačit. Z operátorů se s nárůstem chytrých telefonů, tabletů, mobilních aplikací a počtem přenesených dat stávají pouhé dálnice informací, na kterých vydělávají jiní, zejména poskytovatelé obsahu. Pro další směřování je proto nutné do mixu připojit také datová centra, pevné a optické linky, firemní zákazníky a státní správu a v neposlední řadě IT služby, které je díky tomu všemu možné nabídnout.

Zástupci T-Mobilu a Deutsche Telekomu jsou v oficiální rovině skoupí na slovo, jedním se ale příliš netají – chtějí investovat do rozvoje optických a pevných sítí a prioritou se stává segment firemních zákazníků. Jedním důvodem je právě rostoucí objem dat (přenos videa, hudby a podobně), ale také Telefónica, která má v tomto oproti T-Mobilu historickou výhodu díky akvizici Českého Telecomu. Významnou roli v tomto hrají i firmy a stát, které si potřebují vyměňovat data například mezi pobočkami a datovými centry.

Objem těchto dat se každoročně zásadně navyšuje.

V tomto případě sehrává zásadní roli loňská koupě skupiny GTS. Ta na přelomu let 2012 a 2013 spustila rozsáhlou evropskou stogigabitovou síť s tím, že právě firemní zákazníci něco takového potřebují. „T-Mobile potřebuje pro své služby kvalitní síťovou infrastrukturu. To se zajistí nejenom budováním vlastní optiky, ale také akvizicemi.

Akviziční politika firmy ještě bude pokračovat.

Nebude to hned, ale následující tři roky ještě budou zajímavé. Předchozí investice do sítí jsou splacené a banky nabízejí levné úvěry,“ tvrdí jeden ze zdrojů týdeníku Euro obeznámený se situací. Koupě GTS pro T-Mobile znamená kromě získané sítě a nutnosti méně investovat do další výstavby také nemalý počet zákazníků a zaběhnuté státní zakázky.

Deutsche Telekom v Česku s největší pravděpodobností hodlá postupovat podobně, jako postupoval na Slovensku, kde vlastní většinu Slovak Telekomu a kolem něj vrství komplexní služby. „Pro Německo jsou Česko a Slovensko stále ještě zlaté žíly. Firma se díky akvizicím dostala k zákazníkům, a navíc získala velice dobré a oproti Německu a západu Evropě mnohem levnější odborníky,“ uvádí zdroj. České chytré hlavy zejména z GTS patří k tomu nejlepšímu v Evropě a bez nich není možné udržet v chodu to, co Deutsche Telekom postupně nabývá.

Deutsche Telekom odkupem GTS získal také společnost CE Colo, která byla v roce 2011 založena jako dceřiný podnik GTS zaměřený na provozování datových center po Evropě. V Česku se jedná o datové centrum Sitel, které patří mezi největší peeringové uzly ve střední a východní části starého kontinentu. V případě CE Colo bude ještě hodně zajímavé sledovat, jak s projektem T-Mobile naloží. Na trhu už se nějakou dobu mluví o tom, že Němci CE Colo hodlají prodat a ještě předtím zvednout poplatky za propojovací služby.

T-Mobilu se tu totiž střetávají dva zájmy.

Sitel je na jedné straně místo, kde hostuje svoji infrastrukturu (třeba pro provozování cloudových služeb) nemálo významných zákazníků, T-Mobile ale na druhé straně ve velkém tlačí vlastní cloudové služby. Pokud by tak firma v CE Colo postavila vlastní cloud, konkurovala by zákazníkům. Mnozí z nich už tuto situaci vnímají hodně negativně. „Zájmem T-Mobilu není pronajímat plochu pro servery, ale provozovat vlastní služby,“ potvrzuje zdroj znalý poměrů. Situace se ovšem zamotává i tím, že sám T-Mobile má v Sitelu velkou část vlastní konektivity.

V T-Mobilu se aktuálně podle informací týdeníku Euro pracuje na technickém propojení sítí T-Mobilu, GTS a také T-Systems, což byl od tradičního operátora oddělený podnik zajišťující IT služby firmám a státní sféře, který T-Mobile v loňském roce kompletně stáhl pod svá křídla. Firma už začala vyvíjet marketingové a obchodní aktivity k tomu, aby kombinaci služeb mohla nabízet a prodávat.

MM25_AI

Na zdejší sjednocování technologických aktivit je nutné se dívat také z celoevropského horizontu, jak ostatně naznačuje samo představenstvo Deutsche Telekomu. Pro Němce dává smysl vybudovat silného hráče se všemi možnými a doplňujícími se službami minimálně v regionu střední a východní Evropy. V jednotě je v tomto případě síla, a pokud jednou v rámci Evropské unie padnou roamingové, cloudové, legislativní a další bariéry, bude se tento balík hodit. l

O autorovi| Jan Sedlák, sedlakj@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?