Rok provozu kolejní školy přijde na padesát pět milionů korun
Rozšířit české školství o novou formu hodlá od září kolejní gymnázium Open Gate – Boarding School v Babicích u Říčan. „Myšlenka vytvořit kolejní školu vznikla před osmi lety. Přemýšleli jsme, jak pomoci dětem z dětských domovů a přitom nás napadlo, že by bylo dobré vytvořit pro ně nějaké vzdělávací zařízení.. Nakonec jsme však náš záměr rozšířili na pomoc všem nadaným dětem z celé České republiky, bez ohledu na jejich sociální situaci. To však znamená, že děti musíte někde ubytovat. Inspirovali jsme se v zahraničí, kde takzvané Boarding School jsou častým a v historii velmi prestižním vzdělávacím zařízením,“ vysvětluje genezi projektu kolejní školy Renáta Kellnerová. Ta spolu se svým manželem Petrem Kellnerem, majitelem skupiny PPF, založila Nadaci Educa, která projekt Open Gate financuje.
Gymnázium bude navštěvovat 128 studentů, z toho dvě třetiny mají být děti vyrůstající mimo vlastní rodinu a děti z rodin, v nichž čistý měsíční příjem nepřesahuje dvojnásobek životního minima. Těm uhradí školné, které činí 47 tisíc měsíčně a pokrývá kromě výuky a školních pomůcek rovněž ubytování, stravu a mimoškolní zájmovou činnost, právě Nadace Educa. Rodinám, které tuto hranici přesahují, nabízejí zástupci nadace individuální konzultaci o částečné participaci na platbách školného s tím, že zbytek uhradí Educa.
Nadace rovněž financuje výstavbu komplexu gymnázia, která bude stát přibližně čtvrt miliardy korun. Areál o ploše sedmi hektarů leží na okraji Babic, jeho součástí bude vedle školní budovy s tělocvičnou, krytým bazénem i jídelna s kuchyní, koleje pro žáky či byty učitelů. Chybět nebude ani multifunkční objekt divadla, který bude možné využívat také jako kino nebo taneční sál, knihovna, zdravotnické zařízení, hřiště a hospodářský dvůr. Zcela dokončen má být v květnu.
Důležitá je samostatnost.
Projekt Open Gate je v některých směrech novátorský a zavádí věci dosud nevyzkoušené. Například každodenní soužití dětí z různých sociálních vrstev, k jehož snazšímu zvládnutí by měly přispět například školní uniformy. Dalším rozdílem proti současné praxi je ubytování i nejmladších studentů. Dosud v Česku děti odcházely do internátů nejdříve po absolvování základní školní docházky, tedy ve věku patnácti až šestnácti let. V případě Open Gate však budou na kolejí ubytováni všichni studenti, tedy i jedenáctiletí. „Přestřihnout pupeční šňůru mezi dětmi a rodiči je obtížné, výzkumy prováděné mezi absolventy kolejních škol však dokazují, že se v životě dokážou adaptovat mnohem lépe než studenti jiných typů škol. Musí si totiž ve škole najít svoje místo, navíc je takový život učí samostatnosti a zodpovědnosti. Když si třeba budou chtít nechat vyprat uniformu, musí si ji do prádelny v areálu donést, nikdo jiný to za ně neudělá,“ říká Petr Chára, jeden z pedagogů Open Gate. „V Česku se vytvářel po několik desítek let určitý model mateřství, který my teď boříme. Nemyslím, že by české děti byly vychovávány špatně, naopak. Ale v určitém věku potřebují pro svůj rozvoj více prostoru, více správné inspirace a více cílené motivace. Potřebují být se svými vrstevníky. Děti, o kterých vím, že mají šanci naši školu navštěvovat, se do ní velice těší. Hůře to vnímají rodiče. Obávají se ztráty vlivu na dítě, ale neuvědomují si, že v řadě případů rodina jako celek funguje hlavně o víkendu, protože přes týden rodiče často nemají čas ani energii se dětem věnovat stoprocentně,“ vysvětluje Renáta Kellnerová. Dodává, že někteří čeští psychologové uvádějí právě věk mezi jedenácti a dvanácti lety za okamžik, kdy se děti mají vymanit z vlivu rodičů a potřebují si hledat pozici mezi svými vrstevníky. Skutečnost, že se děti po vyučování zůstávají ve školním areálu, má zvýšit kvalitu a intenzitu jejich vzdělávání. V odpoledních hodinách si budou moci vybrat ze spektra činností od sportovních, přes umělecké, jazykové a vědecké až po společenské. V jejich rámci chtějí organizátoři projektu prohlubovat znalosti získané při výuce. „Problém českého školství je totiž v aplikaci znalostí. Když například v zeměpise probereme geomorfologii nebo v dějepise slovanské osídlování Čech, tak je možné tyto jevy dětem ukázat při odpoledním výletu v okolí Babic,“ uvádí příklad Chára.
Jeden profesor nestačí.
Gymnázium se zaměří na angličtinu a individuální přístup ke studentům. „Individuální práce s dětmi by nebyla při třiceti žácích ve třídě možná, proto jich ve třídě bude jen šestnáct. Navíc od kvinty se bude vyučovat pět předmětů v angličtině, například včetně matematiky. Učitelé budou pochopitelně rodilí Britové, kterých bude asi třetina z celkového počtu třiceti pedagogů. Budeme používat také team teaching, některé vyučovací hodiny povedou dva učitelé. Je to metoda, která zajišťuje, že v hodině nejsou žádné prostoje,“ vysvětluje ředitelka školy Alena Kiliánová. „Dva učitelé mohou třeba během diskuse zastávat dva různé názory nebo hrát různé role, třeba předvádět politická jednání,“ podotýká její kolega Petr Chára.
Kvalita především.
I když čas na podání přihlášky k přijímacím zkouškám vyprší až koncem února, tak již dnes Open Gate registruje desítky zájemců. Zájemce o studium čeká vědomostní a inteligenční test a rovněž pohovor. „Pohovoru s každým dítětem věnujeme třicet minut na rozdíl od obvyklých deseti, podstatná je totiž pro nás motivace ke studiu,“ vysvětluje Kiliánová. „Open Gate je škola pro nadané děti. Může se stát, že kapacitu gymnázia nenaplníme, ale pro nás je prvotní, aby měly děti opravdu dostatečné studijní předpoklady,“ dodává Kiliánová. Letos je přitom šance dostat se na gymnázium největší - v září má být otevřena jedna třída primy, sekundy, tercie i kvarty a tři třídy kvinty. Každý další rok bude škola přijímat již jen šestnáct dětí do primy.
Nanečisto.
Právě tvrzení, že Open Gate je škola pro velmi nadané děti, vyvolala další debatu. „Nejde nutně o geniální jedince, jak se někteří rodiče obávají,“ uvádí informace na pravou míru Kiliánová. Dodává, že škola připravila pro uchazeče zkoušky nanečisto. Při nich si ještě před posledním možným dnem podání přihlášek budou moci zájemci o studium vyzkoušet vědomostní test. „Uchazeči, kteří v testu uspějí, nemusí tuto část opakovat při přijímacím řízení v dubnu,“ říká Petr Chára. Škola tak reaguje na situaci vzniklou po přijetí nového školského zákona obsahujícího ustanovení, že si děti v prvním kole přijímacího řízení mohou vybrat pouze jednu střední školu.
Zbude i na bydlení.
Provoz areálu přijde na padesát pět milionů ročně, na úhradě této částky se budou podílet jak rodiče studentů formou školného, tak Educa. Nadace, jejíž činnost sponzoruje skupina PPF, se rovněž postará o další osud studentů z dětských domovů a sociálně slabších rodin po absolvování školy. „Náš zájem o děti rozhodně maturitou nekončí. Pomůžeme jim se zabezpečením následného studia na univerzitách včetně zahraničních a také při začleňování do normálního života například formou příspěvků na bydlení či na pracovní stáž v nějaké firmě,“ říká Renáta Kellnerová. Její spolupracovníci navíc již dnes věří, že projekt může mít pro českou společnost širší význam než jen vzdělávání poměrně úzké skupiny vybraných dětí. „Chceme vytvořit širší debatní fórum uvnitř pedagogické obce o metodách výuky, jež budeme používat na naší škole. Do budoucna uvažujeme i o nabídce školení učitelům z jiných škol, případně o vydávání metodických materiálů,“ konstatuje Petr Chára.