Poradenská společnost PwC zveřejnila další závěry ze série průzkumů chování studentů převážně ekonomických vysokých škol „PwC Studentský barometr“.
Foto: Jakub Stadler
Průzkum ukázal, že informace o svém budoucím zaměstnavateli hledají téměř všichni studenti na jeho webových stránkách. Stabilita zaměstnavatele je pro studenta mnohem důležitější než nástupní plat nebo zda ve firmě pracuje jeho kamarád, a úroveň společenské odpovědnosti firmy se stává standardem při výběru zaměstnání.
Téměř všichni studenti (92 %) se podívají na webové stránky společnosti, než se u ní přihlásí o práci. Stejně tak devět z deseti absolventů má zkušenosti se servery nabízejícími práci (90 %). Necelá polovina studentů (42 %) pak využívá katalogy z trhů práce a zhruba čtvrtina nabídky firem na webu univerzity (24 %). Jen necelá desetina studentů (9 %) hledá práci v kariérních rubrikách denního tisku. Ještě méně studentů zavítalo do kariérních poradenských center na univerzitách.
„Studenti a absolventi, kteří k nám přicházejí, mají poměrně dobrý přehled o naší firmě i o trhu práce. Pokud si chceme udržet pozici jednoho z nejžádanějších zaměstnavatelů, musíme nabízet nejen zajímavé ohodnocení, ale především příležitost kariérního postupu, dalšího vzdělávání, ale třeba i možnost skloubit soukromý a pracovní život,“ říká Václav Prýmek, partner ve společnosti PwC Audit.
Při výběru svého budoucího zaměstnavatele je pro studenty nejdůležitější jeho stabilita, následuje obor, v němž působí a prestiž společnosti. Až poté se v žebříčku priorit uchazečů nachází samotný typ práce, kterou budou vykonávat. Na mnohem nižších hodnotových příčkách je pak např. výše nástupního platu, či „zda ve firmě pracuje někdo z mých známých“. Hospodářská krize přiměla necelou polovinu oslovených studentů (45 %) změnit preference ohledně svého budoucího zaměstnavatele.
I když první série výsledků PwC Studentského barometru ukázala, že studenti příliš nesledují aktivity firem či studentských organizací na své škole, veletrh pracovních příležitostí si ujít nenechají. Většina studentů (84 %) se účastní veletrhů práce na svých univerzitách, a to nejčastěji ve třetím (35 %) a čtvrtém (31 %) ročníku.
Více než polovina (51 %) studentů uvedla, že se při hledání zaměstnání zajímá také o společensky odpovědné společnosti. Pro téměř polovinu oslovených (43 %) je společenská odpovědnost dokonce jedním z rozhodujících faktorů při volbě zaměstnavatele. Studenti také počítají, že se sami po nástupu do práce zapojí do programu společenské odpovědnosti svého nového zaměstnavatele. Například více než dvě třetiny by bylo ochotno bezplatně pomáhat neziskové organizaci formou pro bono služeb.