Menu Zavřít

Studie: Trh baterií do elektromobilů prudce poroste

13. 9. 2011
Autor: profit

Celosvětový trh s lithium-iontovými bateriemi pro elektromobily prudce poroste. Očekává se, že do roku 2015 dosáhne téměř 9 miliard USD a do roku  2020 by dokonce mohl přesáhnout hranici 50 miliard USD.

Foto: Profimedia.cz

Tento růst bude ale doprovázen velkými nadkapacitami. Během příštích několika let převýší produkce baterií poptávku o více než dvojnásobek. To povede ke konsolidaci trhu. Lze očekávat, že 80 % trhu ovládne do roku 2015 pět klíčových výrobců - AESC, LG Chem, Panasonic / Sanyo, A123 a SB LiMotive. To jsou hlavní závěry nové studie společnosti Roland Berger Strategy Consultants, která se zaměřila na vývoj světového trhu lithium-iontových baterií pro automobily, užitková vozidla a autobusy s hybridním a elektrickým pohonem.

Za příznivých podmínek by se mohl do roku 2020 zvýšit objem celosvětového trhu až na 50 miliard dolarů,“ uvedl Roland Zsilinszky, Principal pražské pobočky společnosti Roland Berger Strategy Consultants. V příštích letech se tak bude vyrábět dvojnásobně více baterií pro elektromobily. “Výrobci baterií mají velkorysé plány na expanzi, důsledky cítíme na trhu již nyní. Dojde k významným změnám na trhu,“ uvedl Roland Zsilinszky.

Experti z Roland Berger očekávají, že více než 80 % produkce lithium-iontových baterií bude do roku 2015 určeno pro osobní automobily a lehké komerční vozy. S nárůstem prodejů lze předpokládat, že výrobci automobilů z Japonska a Koreje udělají maximum pro to, aby získali vedoucí postavení na trhu alternativních pohonných technologií. Jejich podíl na celosvětové produkci dosáhne do roku 2015 40 %. Vzhledem k tomu, že v Asii bude nadále převažovat výroba hybridních vozidel, která využívají převážně nikl-kovové hybridní baterie, zůstane podíl tohoto regionu na trhu lithium-iontových baterií pod hranicí 15 %.

Čína bude dominovat trhu autobusů

V případě elektřinou poháněných autobusů si Čína zachová své přední postavení. Podle studie Roland Berger se prodá do roku 2015 okolo 80 % baterií pro autobusy právě v Číně.

Toho dosáhne Čína díky ambicióznímu vládnímu plánu. Cílí investice do růstových oblastí a také chce dosáhnout zlepšení ovzduší v čínských městech,“ vysvětluje Roland Zsilinszky. „Naopak čínský trh elektromobilů v první fázi poroste pomaleji než trh evropský a to kvůli prioritám čínské vlády – nejdříve se zaměřit na hybridní vozidla a čistě elektrický pohon nechat na později,“ dodává Zsilinszky.

Konsolidace trhu

V současné době působí na trhu přes 100 výrobců lithium-iontových baterií. Roland Berger očekává zdvojnásobení produkce do roku 2015, dojde ale zároveň ke konsolidaci. “Někteří z výrobců si vytýčili velkolepé plány růstu a důsledky této strategie lze pozorovat již dnes,“ říká Wolfgang Bernhart, Partner a člen kompetenční centra Automotive ve společnosti Roland Berger Strategy Consultants. “To je důvodem, proč dojde k zásadní konsolidaci napříč trhem,“ dodává Bernhart. Studie předpovídá, že pět předních výrobců ovládne téměř 80 % trhu: AESC (26 %), LG Chem (18 %), Panasonic/Sanyo (15 %), A123 (14 %) a SB LiMotive (6 %).

bitcoin_skoleni

Prosazují se výrobci z Číny

Určitě by neměla být podceňována rostoucí konkurence z Číny. Očekává se, že do roku 2015 budou čínští výrobci ovládat 8 % světového trhu. To je ale pouze začátek: je pravděpodobné, že do roku 2020 se Čína stane největším trhem v oblasti elektromobility. Pro mezinárodní výrobce baterií tento trend představuje zároveň příležitost i výzvu. “Výrobci baterií se musí na čínském trhu správně uvést, aby si zajistili úspěch v dlouhodobém horizontu,“ říká Zsilinszky a dodává: “To vyžaduje naprosto odlišný přístup a strategii pro všechny výrobce.

  • Našli jste v článku chybu?