Prestižní americká univerzita rozjíždí v Česku program pro nadané středoškoláky.
Co mají společného zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg, zpěvačka Lady Gaga nebo třeba herečka Evanna Lynchová, představitelka filmové Lenky Láskorádové z Harryho Pottera? Svůj talent začali rozvíjet již na střední škole, protože s nimi pedagogové cíleně pracovali jako s nadanými dětmi. Všichni jsou absolventi kurzů prestižní americké Univerzity Johnse Hopkinse, která se v rámci Centra talentované mládeže (CTY) na odlov mozků specializuje.
Průkopník Facebooku by se asi divil, kdyby zjistil, že má spolužáky i v Česku. Projekt CTY, který zaštítila brněnská Masarykova univerzita, v tuzemsku běží již druhým rokem – i když jen v rámci pilotní fáze. Ještě letos na podzim by se však program pro mladé talenty měl rozjet naostro v podobě středoevropské základny amerického projektu.
Pokud se CTY Central Europe podaří rozběhnout, bude brněnská univerzita po Irsku a Španělsku teprve třetí evropskou vysokou školou, jež se s americkou licencí v zádech pokusí v rámci globální sítě o rozvoj talentovaných středoškoláků, kteří musejí prokázat mnohem více než jen dobré známky.
Také čtěte: Kolik stojí vysoká škola?
Zkušenosti studentů, kteří v rámci pilotního projektu CTY v Česku absolvovali půlroční on-line kurzy a následně vyrazili na letní kampusy do USA, Irska a Hongkongu, totiž ukazují, že být jedničkářem na gymnáziu ještě nestačí. Především je třeba prosadit se v mezinárodní konkurenci. A vzít si ke klasickému gymnaziálnímu učivu jako doplňkovou aktivitu domácí úkoly zadávané po e-mailu z USA, které je pak nutné po skypu a samozřejmě dobrou angličtinou obhájit, je pořádné sousto.
Petr Kaftan z libeňského gymnázia PORG takto absolvoval výukový program matematiky. „Kurz byl dost náročný, protože připravuje studenty na nejznámější americké matematické turnaje,“ vysvětluje jeden z šedesáti studentů, kteří si e-learning v režii Univerzity Johnse Hopkinse loni zkusili.
Své o náročnosti ví také Anna Rojková, studentka pražského Gymnázia Jana Keplera, která se v rámci CTYOnline prokousala třiceti lekcemi fyziky zakončenými mezinárodním certifikátem. Brala to jako pravou vědu, kterou se v povinných dvou hodinách týdně nenaučí. „Většina studentů se našprtá nějaké vzorečky, kvůli tempu výuky je s úspěchem zapomene a nevidí souvislosti. Kdo se chce fyzikou ve škole opravdu zabývat, dělá to jako svoje hobby,“ říká.
Občanská nauka pro VIP
Náročný koníček má pro středoškoláky svůj bonus. Šest gymnazistů z Česka letos vyrazilo na závěrečný třítýdenní letní kurz, který je jakousi nadstavbou e-learningu. Zatímco na dálku CTY testovalo schopnosti středoškoláků třeba z fyziky, logiky, matematiky, přírodních věd nebo tvůrčího psaní, za oceánem je čekala výuka k uvědomělému občanství. Předmět civic leadership je ale na hony vzdálen české občanské nauce. V Americe se vyučuje především charitě a mecenášství, tedy způsobům, jak pílí vydělané peníze částečně vracet potřebným. Něco takového na tuzemských školách zcela chybí. „Rozdávali jsme polévku, pomáhali jsme bezdomovcům s pouličním prodejem novin, uklízeli jsme zahradu, měli jsme přednášky o rasismu a přistěhovalectví,“ vypočítává Tereza Brousilová z gymnázia PORG. Její spolužačka Barbora Hudcová to bere jako součást výchovy budoucích elit. „Na kurzy CTY jezdí lidé, kteří se chtějí dostat třeba na Harvard nebo Stanford,“ říká čerstvá septimánka se zájmem o matematiku.
Celý text naleznete v aktuálním vydání týdeníku Euro