Menu Zavřít

Sugestopedie slibuje rychlé pokroky

23. 8. 2004
Autor: Euro.cz

ALTERNATIVNÍ VÝUKA Sugestopedie přikládá v protikladu ke konvenčním učebním postupům hlavní váhu spontánnímu, nevědomému učení při zapojení všech smyslových orgánů. Nové kapacity v paměti, v intelektu, jakož i v celé lidské osobnosti, probouzí Sugestopedie.

FIN25

ALTERNATIVNÍ VÝUKA

Sugestopedie přikládá v protikladu ke konvenčním učebním postupům hlavní váhu spontánnímu, nevědomému učení při zapojení všech smyslových orgánů. Nové kapacity v paměti, v intelektu, jakož i v celé lidské osobnosti, probouzí Sugestopedie. Speciální jazykové sugestopedické kurzy navíc slibují zpříjemnění a zrychlení procesu učení. Základní znalosti v rozsahu asi jednoho roku běžné výuky lze podle lektorů získat dokonce během sedmi až devíti dnů. „Není to přehnané,“ tvrdí například manažerka brněnské sugestopedické školy Intkos Naďa Černá. Škola pořádá intenzívní padesátišestihodi-nové kurzy angličtiny, němčiny a ruštiny ve třech centrech v České republice. Výuka trvá sedm dní. V Brně vychází na 157 korun za hodinu včetně obědů a občerstvení, aby účastníci neměli žádné starosti. Sugestopedický systém založil bulharský psychiatr, lékař a vzdělavatel Georgi Lozanov. Už v roce 1978 prověřila výsledky jeho práce odborná komise UNESCO. V ČR podle dostupných informací působí sedm lektorů vyškolených Lozanovem nebo jeho pokračovateli. Sugestopedie přikládá v protikladu ke konvenčním učebním postupům hlavní váhu spontánnímu, nevědomému učení při zapojení všech smyslových orgánů. Schopnost učit se jazykům podle tohoto konceptu nespočívá na analytickém základě. Důraz se klade nikoliv na slova nebo gramatické struktury, ale na smysl věty. Účastníci zároveň podvědomě vnímají mluvnici, učí se v cizím jazyce myslet. Například v případě angličtiny nevzniká tzv. Czenglisch, kdy do českého myšlení studenti dosazují anglická slovíčka. Při výuce hraje důležitou roli i umění, písně a klasická barokní hudba, která příznivě působí na emocionální stav člověka. Je dovoleno dělat chyby a s jazykem experimentovat. Metoda má prokazatelně psycho-relaxační účinky, vede ke zlepšení duševního zdraví učících se, což jde ruku v ruce s lepší efektivitou učení. Stav relaxace není podle lektorů uměle navozován, přichází spontánně jako doprovodný jev tohoto způsobu učení. Výuka probíhá ve skupinách a podle lektorů je vhodná pro každou věkovou skupinu. Obdobný systém představuje superlearning. Oba netradiční systémy podle Jaroslava Mužíka z katedry andragogiky a personálního řízení Filozofické fakulty v Praze představují vážnou výzvu: „Je s nimi nutno počítat, neboť v praxi prokázaly svoji efektivitu i pole působnosti“.

  • Našli jste v článku chybu?