Švédská automobilka Volvo prezentovala na sklonku minulého roku vůz, který představuje spojení praktického kombíku s rychlou a reprezentativní limuzínou – model V 70. Za půl roku se z něj stal nejprodávanější kombík ve své třídě, což je při cenách, které začínají na 1 090 000 korunách u nejlevnější verze V 70, solidní úspěch. Týdeník EURO měl možnost otestovat nejsilnější verzi modelu V 70 s označením T5, která se letos v základu prodává za 1 580 000 korun.
Jde o rychlý vůz, který se dokáže vyšplhat až na 250 kilometrů v hodině. Není divu, protože jeho přeplňovaný pětiválec dosahuje nejvyššího výkonu 184 kilowattů. Také hodnota nejvyššího točivého momentu je úctyhodná – 330 Nm při 2400 ot./min. Ovšem při rozjezdu to není nic platné. Motor, jehož turbodmychadlo naskočí až při vyšších otáčkách, má s těžkým autem problémy a řidič musí pěkně šlapat na plynový pedál, aby se stroj dal vůbec do pohybu. Vše se změní při překonání dvou tisíc otáček – do hry začíná vstupovat turbodmychadlo a z auta se stává dravec. Zrychlení je pak impozantní, z klidu na 100 kilometrech v hodině je auto za 7,1 sekundy. Spotřebu je pak při normální jízdě možné udržet pod deset litrů na sto kilometrů jízdy.
Většina zájemců ale neocení ani tak výkon motoru jako komfort a variabilitu interiéru a bezpečnost vozu. Přední sedadla s dobrým bočním vedením lze všestranně nastavovat, včetně sklonu sedáku, což je při dlouhých cestách výhodné. Navíc mají sedačky integrovány řadu funkcí, například boční airbagy či bezpečnostní koncept WHIPS chránící pasažéry při nárazu zezadu tím, že dojde k lehkému zaklonění opěradel, a zmírní se tak přenos síly na cestující.
O bezpečnost posádky při bočním nárazu se také stará i takzvaný „Inflatable Curtain . Jde o airbag, který se rozvine po celé délce interiéru, a tím chrání hlavy a ramena cestujících na předních i zadních sedadlech. Inflatable Curtain je údajně schopen zachytit až 75 procent nárazové energie, kterou by jinak musela „pohltit hlava.
Také na zadních sedadlech je myšleno na pohodlí i bezpečí. Cestující u oken mají svoje vlastní výdechy ventilace, které jsou zabudovány ve středním sloupku. Pasažéři je ocení hlavně v horkém počasí nebo naopak při zimním rozmrazování neprůhledných oken. Tři tříbodové bezpečnostní pásy jsou integrovány přímo do sedadel. To zlepšuje manipulaci s opěradlem při sklápění, protože pásy se sklápějí společně se sedadlem a nezůstávají „viset u dveří.
Velmi praktická je možnost variability interiéru v zadní části kabiny. Sklopením zadních sedadel vznikne rovná plocha, kterou je možné od řidiče oddělit ochrannou síťkou (při nehodě zabrání průniku zavazadel k řidiči a spolujezdci). Zajímavá je také možnost zvednout podlážky v zadní části zavazadlového prostoru, a omezit tím jeho velikost pro přepravu menších předmětů, například nákupů. Malou chybou na kráse V 70 je vyklápění pátých dveří, které se nezvedají dostatečně vysoko, takže lidé s vyšší postavou se mohou uhodit o jejich rám.
Volvo V 70 nabízí řadu doplňků, nad kterými se rozum průměrného Čecha přinejmenším pozastaví. Pod koberečkem zavazadlového prostoru je uložen praktický piknikový stolek, který lze instalovat do otvoru dveří zavazadlového prostoru a pohodlně na něm hodovat. K němu je k dispozici i polstrovaný sedák. V kufru je k tomu ke všemu přiložen držák nápojů. Je zde také zvláštní elektrická zásuvka pro ledničku.
Pro psa či jiného čtyřnohého miláčka lze přikoupit bezpečnostní klec, a dokonce speciální dvířka, která mu zabrání vyskočit z vozu při otevření zadních dveří. Jako možnost rozšíření kapacity se dají k Volvu V 70 pořídit dvě dodatečné sedačky pro děti, které je možné umístit do kufru obrácené zády ke směru jízdy. Z pětimístného je tak rázem sedmimístný automobil.