Vrcholná verze Q7 s inovativním „elektrickým turbem“ táhne jako lokomotiva
Po blamáži jménem Dieselgate mohl leckdo podlehnout dojmu, že diesel je definitivně mrtvý – a nejen u Volkswagenu. Změny emisní legislativy i celkové společensko-politické klima aktuálně hrozí dotlačit auta poháněná vznětovými motory až za pokraj příslovečného propadliště dějin. V malých vozech naftě asi vážně odzvonilo. Ve vyšších patrech trhu však diesel samotný ani koncern Volkswagen zdaleka neřekly poslední slovo. Nejnovější osmiválec 4.0 TDI s „elektrickým turbem“ je bezpochyby jedním z nejúžasnějších bezsvíčkových motorů, jaké byly kdy do sériového auta namontovány.
Obě jeho výfuková turba jsou sekvenční. Jedno tedy pracuje v nízkých, druhé ve vysokých otáčkách. Podle potřeby je doplňuje tzv. elektricky poháněný kompresor (EPC). Jeho přínos se teoreticky nejvíc projeví v nízkých otáčkách, kde přeplňované motory obvykle trpí tzv. turboefektem – zpožděnou reakcí na sešlápnutí plynu.
Parametry slibované výrobcem berou dech. Audi SQ7 TDI má „papírově“ nejvyšší výkon 320 kW (435 k), zatímco točivý moment neklesne pod maximálních 900 Nm v rozsahu 1000 až 3250 min-1. My jsme přitom ve zkušebně firmy Dieselpower naměřili dokonce 348 kW (473 k) a 946 Nm! Na rozdíl od starších dieselů včetně V12 TDI v minulé generaci Q7 by motor měl být navíc docela ekologický, a to i v reálném provozu. Oxidy dusíku totiž spolehlivě likviduje systém selektivní katalytické redukce (SCR) na bázi aditiva AdBlue.
Na dvě stě pod dvacet
Sílu osmiválce rozvádí na všechna kola osmistupňová automatická převodovka Tiptronic a systém quattro. Výsledný hnací řetězec dává obřímu SUV dechberoucí
dynamiku. Audi udává zrychlení 0–100 km/h za 4,8 sekundy. My jsme se dvěma redaktory na palubě, plnou nádrží a v autě napěchovaném příplatkovou výbavou (která něco váží) naměřili 4,84 sekundy.
Stovkou ale představení zdaleka nekončí. Okolo pomyslné mety 150 km/h se Audi SQ7 TDI prožene zhruba za deset sekund a k pokoření 200 km/h mu stačí 19,82 sekundy! Raději si znovu připomeňme, že se bavíme o obrovském rodinném autě s čelní plochou velikosti menší chaty. A brzdy nemají žádný problém rozdováděný kolos příslušně zkrotit, byť přitom dostanou pořádný kouř. Doslova.
Možná máte obavu, že instalací tak hmotného a silného motoru utrpěly jízdní vlastnosti, v nichž aktuální Audi Q7 – na rozdíl od toho dřívějšího – stanovuje měřítko mezi největšími SUV. Ale žádný strach. Ladiči od Audi odolali pokušení udělat z SQ7 „sportovní SUV“, což většinou znamená symbolický náznak přetáčivosti v ostrých zatáčkách v kombinaci s nesnesitelně prkenným podvozkem. SQ7 stále upřednostňuje stabilitu před hravostí. Přínos řízení všech kol se zde nejvíce projevuje nečekaně malým poloměrem otáčení na parkovišti a pak v utažených serpentinách, obratnou mršku z těžkotonážního SUV neudělá.
I tak ale Audi SQ7 boduje stabilitou, vynikající směrovou přesností a poněkud překvapivě také komfortem odpružení při rychlé jízdě na rozbitých českých okreskách.
Z podběhů se ozývá jen tlumené bubnování, ale jinak se k řidiči nedostávají žádné vibrace, žádné rázy, žádné protivné rezonování karoserie.
SQ7 TDI je jedním z těch aut, se kterými jedete tak nějak normálně po klikaté děravé okresce, zabraní do svých myšlenek, a když po chvíli mrknete na tachometr, váš řidičák se rozbrečí strachy.
Umí i burácet
Aby zážitek z jízdy nebyl úplně sterilní, nabízí vrcholná varianta Q7 také přepínatelné jízdní režimy včetně individuálního, kde si můžete nastavit odezvu jednotlivých systémů. V režimu Sport ztuhne nejen podvozek a řízení, jak byste asi očekávali, ale také se aktivují rezonátory ve výfukovém potrubí. Jedná se o stejný systém, který Audi poprvé představilo v A6 s motorem 3.0 TDI biturbo.
Po aktivaci dodá tichému ševelení sametového motoru decentní, ale melodicky příjemné bublání ve stylu benzinových osmiválců. Trik? Jistě, ale pořád lepší než generování sportovního zvuku z reproduktorů audiosystému. Tenhle falešný zvuk aspoň vychází z výfuku a je slyšet i zvenku.
Spotřeba není zdaleka tak strašná, jak se při pohledu na parametry motoru a velikost auta možná bojíte.
Při rychlém svezení někde v horách počítejte s přibližně patnácti litry na sto kilometrů. Cestovní jízda s dodržováním rychlostních limitů srazí spotřebu pod deset. My jsme na zkušebním okruhu s částečným podílem dálnice i městského provozu dosáhli průměru 9,4 l/100 km.
Design bez výstřelků
Když si odmyslíte výraznou modrou metalízu Sepang testovaného kusu, SQ7 TDI se od ostatních verzí Q7 nijak dramaticky neliší: hliníkový vzhled masky, mohutnější nárazníky… Nebýt emblémů V8 T na blatnících, v šedé nebo černé barvě byste model na ulici nepoznali. Jen zezadu se prozrazuje větším spoilerem a naznačeným difuzorem lemovaným dvěma páry výfukových koncovek. Díky nízké siluetě připomíná aktuální Q7 spíš přerostlé kombi než impozantní SUV. Verze SQ7 není v tomto směru výjimkou.
Rovněž v interiéru jsou změny jen subtilní, zde to ale rozhodně není na škodu. Prostornou kabinu s variabilními zadními sedadly, zdařilý výběr materiálů a jejich povrchových úprav, šikovný infotainment MMI Touch, digitální přístrojový panel i jasně čitelný barevný head-displej můžete mít v jakékoliv verzi Q7. Nemyslete si ale, že jen proto, že se jedná o vrcholný model, nabízí Audi SQ7 bohatší standardní výbavu. Ta sice není vyloženě ošizená (obsahuje mj. dvouzónovou klimatizaci, Bluetooth, LED světlomety nebo MMI se 7“ barevným displejem), stejnou však mají i běžné varianty Q7. Model SQ7 TDI dává navíc v podstatě jen 20“ kola, sportovní tříramenný volant (namísto čtyřramenného) a sportovní sedadla potažená kombinací kůže a alcantary. Takto vybavené Audi SQ7 stojí 2 516 900 korun.
Coby zběhlí čtenáři automobilových recenzí jistě tušíte, že tím to nekončí, a máte pravdu. Audi SQ7 TDI v testované konfiguraci s řadou příplatkových prvků by vyšlo na 3 256 000 korun. A přitom nemělo zdaleka všechno, co vás napadne a co katalog příplatkové výbavy nabízí. Marnivě poskládané auto by bez námahy atakovalo hranici čtyř milionů. Diesel má možná budoucnost, ale ve své vrcholné formě rozhodně nebude pro každého…
Plus
Dokonalý motor Suverénní pérování na každém povrchu Prostornost a variabilita Vyladěná asistenční elektronika
Minus
Nutnost připlácet i za samozřejmosti Na design nové verze Q7 jsme si ještě
nezvykli
Technické údaje*
Motor: V8 4,0 l, 320 kW, 900 Nm 0–100 km/h: 4,8 s Max. rychlost: 250 km/h Hmotnost: 2270 kg Kombinovaná spotřeba: 7,2 l/100 km *HODNOTY UDÁVANÉ VÝROBCEM
O autorovi| Jiří Červenka, cervenka@mf.cz