Menu Zavřít

Supermarkety bez front

7. 5. 2004
Autor: Euro.cz

Bezkontaktní čipy

WT100

PRAHA (oh) – Budoucnost nákupů bude podle všeho patřit bezkontaktním rádiovým čipům s technologií RFID, která umožní elektronicky – bez přímého kontaktu a na vzdálenost až několika metrů - identifikovat produkt a dále pracovat s údaji, které s sebou čip nese. Znamená to konec úmorných front u pokladen.
Řešení se skládá z označovacího čipu opatřeného anténkou a čtečkou, která dokáže informace z čipu přijmout. S využíváním technologie RFID počítají od příštího roku tři ze čtyř největších maloobchodních řetězců ve Spojených státech, Wal-Mart, Albertsons a Target. Evropa je v tomto ohledu pozadu. Jedním z důvodů je poměrně vysoká cena čipů, která se v současnosti pohybuje mezi 0,2 až jedním eurem. Podle odhadů analytiků společnosti LogicaCMG by však cena mohla klesnout až na pět eurocentů pokud by se na světě ročně umístilo alespoň 30 miliard čipů, čehož by se mohlo dosáhnout v roce 2007. Ceny čtecích zařízení se v současnosti pohybují od 500 eur (přibližně 16 tisíc korun) výše. V závislosti na zvolené rádiové frekvenci lze skenovat informace z čipu na vzdálenost od půl do pěti metrů, přičemž za jednu sekundu může čtečka přijmout data až z padesáti položek zboží.
Z výzkumu společnosti LogicaCMG vyplývá, že polovina z padesáti oslovených společností, převážně obchodních řetězců, potravinářských společností a logistických firem, plánuje uskutečnění zkušebních projektů na RFID v letošním roce, nebo jsou takové projekty již připravovány. Většina respondentů počítá s plným komerčním využitím technologie do tří let, v první fázi však budou rádiovým čipem označovány, vzhledem k ceně čipů, především palety, přepravky a jiné velké vratné obaly. Kromě nákladů na označování čipů přinese nová technologie i úspory, přepravní náklady by měly klesnout v průměru o 8,5 procenta. Průzkum probíhal v šesti zemích západní Evropy, lze proto stěží odhadnout rychlost zavádění této technologie v Česku. „Většina z oslovených firem má však v České republice svá zastoupení, dá se proto předpokládat, že při vybavování obchodů v ostatních zemích nezůstane Česko stranou,“ říká Petr Hampl z české pobočky LogicaCMG.

  • Našli jste v článku chybu?