Komentář
„Pokud by padla, Ryanair a další společnosti jistě budou ochotné kapacitu v Praze zaplnit,“ prohlásil v květnu na adresu letecké společnosti Smartwings šéf konkurenční irské nízkonákladovky Michael O’Leary. Nyní to vypadá, že právě Ryanair má k tomu velmi slušně nakročeno.
Loni touto dobou posílaly Smartwings jenom do Egypta každý týden přes deset letadel. Letos je to rovná nula. Dvorní dopravce tuzemských cestovek zažívá těžké časy a konkurence mu náruživě dýchá na záda.
Server zdopravy.cz minulý týden porovnal počty letů koncernu ČSA/ Smartwings a Ryanair. A pro tuzemského dopravce to začátkem týdne nevycházelo vůbec dobře. Zatímco v pondělí vypravily ČSA pět letů a Smartwings žádné, v případě Ryanairu to bylo devět letadel. V úterý byl poměr tři ku pěti letům.
Ve středu a ve čtvrtek se ale situace otočila a pozici jedničky udržel tuzemský dopravce.
Ryanair na rozdíl od Smartwings navyšuje počet linek, operuje lety za naprosto neuvěřitelně nízké ceny bez ohledu na jejich ztrátovost. Vlastně by bylo přesnější říct, že koncentruje všechny své síly na to, aby vydržel, až Smartwings padnou.
Prostřednictvím své společnosti Buzz dokonce začal Ryanair vyjednávat s tuzemskými cestovkami, že bude vozit Čechy k moři.
Kritickou situaci ve Smartwings dokládá i ochrana před věřiteli, o kterou vedení v srpnu požádalo. Aerolinky se snaží šetřit, kde se dá. Avizované propouštění se prý může týkat až 600 lidí.
Kdyby Smartwings zkrachovaly, stala by se Praha jedním z mála významnějších letišť, kde nebude operovat národní dopravce. To by byla pro Ryanair smysluplná kořist. O’Leary si je toho vědom a zvyšuje nátlak. České vládě vzkázal, aby neutápěla státní pomoc ve ztrátových aeroliniích. Přitom sám čerpal ve Velké Británii státem zajištěný úvěr 600 milionů liber.
Pokud česká vláda uvažovala, že pomůže společnosti Smartwings, protože jde o strategického dopravce, za kterého není náhrada, nyní je jasné, že jej lze nahradit snadno. Na druhé straně Smartwings rozhodně nejsou krystalicky čistou obětí koronakrize a jejich osud by mohl zvrátit jen zázrak, na který ani miliarda od státu nebude stačit.
O autorovi| petra jaroměřská, jaromerska@mf.cz