Menu Zavřít

Svalovec na steroidech

8. 9. 2010
Autor: Euro.cz

Pět set koní výkonu a tři tuny hmotnosti, k tomu není co dodat

Svalnaté sportovně užitkové vozy nabízejí ve dnešní době hlavně německé značky. Britský Range Rover do této skupinky z vyšší společnosti nepřišel s ambicemi být ten nejrychlejší na silnici, přestože jeho dynamické parametry nelze popsat jinak než jako úctyhodné. Automobil sice nevykrajuje zatáčky pod plynem jako Porsche Cayenne nebo BMW X6, přesto má něco podstatného navíc. Na silnici zaostává nad svou německou konkurencí pouze v jediném parametru, kterým je průměrná nejvyšší rychlost na technicky náročnějších trasách, a prakticky ve všem ostatním je nejméně stejně dobrý. V terénu, kde německé značky končí s dechem na trávníku golfového hřiště, projíždí Range Rover bez mrknutí oka takovými cestami, jaké by slušely čistokrevnému off-roadu. Po pravdě řečeno málokterý majitel asi vyzkouší terénní schopnosti tohoto vozu naplno, protože vidina ceníku značkového servisu auta za tři miliony je mnohem větší překážka, než nějaký ten balvan nebo třicetiprocentní stoupání. Výbava Range Roveru pro off-roadové cestování zahrnuje trvalý pohon všech kol se závěry mezinápravového a zadního diferenciálu a s elektronicky řazenou redukcí, které řídí omlazená verze systému Terrain Response. Ten podle zvoleného povrchu dokáže přizpůsobovat činnost vzduchového odpružení s elektronicky řízenými tlumiči, stabilizačního systému a reakci motoru i převodovky. V praxi je znát, jak se mění citlivost a rychlost reakcí na pohyby plynového pedálu v režimech jízdy po kamenech a v bahně. Silnou stránkou Range Roveru při jízdě v terénu jsou velké zdvihy pérování, jež zajišťují, že se automobil i ve velmi obtížném terénu spoléhá především na nadstandardní mechanickou trakci. Důležitá je i proměnlivá světlá výška. Pneumatické odpružení lze „odfouknout“ pro snazší nastupování a vystupování, a naopak „přifouknout“, pokud je třeba překonat rozměrově větší překážku.
Testovaný vůz byl vybaven nejsilnější možnou motorizací. Nový zážehový osmiválec s objemem rovných pět litrů je přeplňován kompresorem a disponuje největším výkonem 510 koní. Motor dává ve spojení se šestistupňovou samočinnou převodovkou svůj dynamický potenciál ochotně na obdiv. Velká porce točivého momentu od nejnižších otáček dokáže Range Rover rozpohybovat z klidu na sto kilometrů v hodině za vynikajících šest sekund, nicméně je třeba brát v úvahu hmotnost vozu. Potenciál ke sprintům je tak využitelný hlavně na rovinkách. Exkluzivní odpružení a pohodlné sedačky stejně přímo vyzývají k poklidnému cestování. Hranatý design vozu, který se přenáší i do interiéru, oplývá moderními technologiemi. Za všechny nelze nezmínit dotykový displej dual view, který umožňuje, aby řidič sledoval navigační systém a spolujezdec současně ze svého úhlu oblíbený film z DVD. Novinkou, která je k vidění i v sesterském Jaguaru XJ, jsou ukazatele v kapličce tvořené rozměrným barevným displejem s vysokým rozlišením.
Řízení Range Roveru V8 Supercharged je veskrze příjemným zážitkem. Kvalitní podvozek, mimořádně silný motor a vydařený interiér poskytují řidiči jistotu, že v pohodlí a s obrovskou výkonovou rezervou dojede na kterékoliv místo, na něž naslepo zabodne prst do mapy.

Klady
Výkon
Jízdní vlastnosti
Průchod terénem
Interiér
Technologie

Zápory
Spotřeba

bitcoin_skoleni

Tabulka
Range Rover Supercharged
Motor: kompresorem přeplňovaný vidlicový osmiválec
Objem: 5000 ccm
Převodovka: automatická šestistupňová
Nejvyšší výkon: 375 kW
Nejvyšší rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 6,2 s
Spotřeba: 19 l/100 km kombinovaná
Cena: 3 149 000 testovaný vůz

  • Našli jste v článku chybu?