Italský koncern Fiat kývl na alianci s General Motors
Největší italská průmyslová skupina Fiat uzavřela historicky první alianci s jinou automobilkou. Po tajených flirtech z předchozích let s automobilkami Ford Motor, DaimlerChrysler, BMW a také s Volkswagenem si Fiat Auto vybral za partnera největšího výrobce aut na světě, americkou General Motors (GM). V rámci dohody získává GM dvacet procent v automobilové divizi Fiat a Italové za to výměnou obdrží 5,15 procenta v General Motors. Dohoda dává zároveň GM tříletou opci na nákup zbývajících částí automobilové divize Fiatu. Italové nyní získají kapitálovou injekci a v akcionářské struktuře GM se stanou největším samostatným podílníkem. Výhrou pro Fiat je kromě podílu v GM přístup na dosud nepříliš probádané trhy, zejména severoamerický. Na druhou stranu se zdá, že GM přitahuje technologie Fiatu při produkci malých aut. Přestože aliance se týká výhradně společnosti Fiat Auto, pro celou skupinu Fiat, tvořící pět procent hrubého domácího produktu šesté největší ekonomiky na světě a zaměstnávající přes dvě stě tisíc lidí, jde o průlomový krok. „Obrací se jedna důležitá stránka italského kapitalismu. Věřím, že ta nová bude stejně důležitá jako ta právě dočtená, prohlásil italský ministr průmyslu Enrico Letta. Turínská společnost podniká nejen v automobilovém průmyslu, ale například i v železniční dopravě, letectví, stavebnictví a tisku. Třetinový podíl Fiatu drží zakladatelská rodina Agnelliových, další 2,4 procenta ovládá pojišťovací dům Generali, 2,2 procenta gigantická Deutsche Bank a stejný podíl turínská bankovní skupina Sanpaolo IMI (tyto v rámci akcionářské smlouvy) a tři procenta má komerční Mediobanca. Vloni dosáhla skupina tržeb ve výši 48 miliard eur, její zisk spadl meziročně o 45 procent. Obrat společnosti Fiat Auto, která seskupuje značky Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ferrari a Maserati, tvoří téměř polovinu konsolidovaného obratu skupiny, chybí jí však globální pokrytí, jaké mají GM, Ford nebo Toyota. Nezávislá, závislá. Spojení s kýmkoliv se italská automobilka vehementně bránila. Při loňských oslavách sta let existence (EURO 31/1999) sice Paolo Fresco, prezident konglomerátu, připustil, že o aliancích a volnějších partnerských svazcích se uvažuje, ale zdůraznil, že nezávislost bude hlavním krédem i v budoucnu. „Dohoda s General Motors zachovává rozhodovací pravomoci Fiatu, prohlásil minulý týden Fresco a zdůraznil, že kdyby chtěl Fiat prodat automobilové provozy, udělal by to už dávno. Někteří experti však tvrdí, že dohodnutá aliance má smysl jen tehdy, pokud vyústí ve fúzi. Zatím je domluveno, že obě firmy budou úzce spolupracovat v Evropě a na latinskoamerickém trhu při nákupu a výrobě těžkých komponentů, jako například motorů. Aliance bude postupovat po etapách. Zatím se neplánuje konstrukce aut na stejných platformách, což by lépe odpovídalo současnému trendu, možná že tak do pěti let se však firmy ke společným platformám pro vozy nové generace odhodlají, připouštějí představitelé Fiatu. Nynější propojení by mělo už za tři roky přinášet každý rok úspory kolem 1,2 miliardy dolarů. Nečeká se propouštění, což uklidnilo italskou vládu. Agnelli obdivuje Ameriku. Plán aliance získal podporu většiny příslušníků rodiny Agnelliů, italská vláda v něm vidí slibnou budoucnost. Piero Fassino, ministr zahraničního obchodu, je „přesvědčen, že Fiat potřebuje strategickou alianci, která rozšíří potenciál trhu . Sám Giovanni Agnelli v poslední době připustil, že ve srovnání se svými konkurenty je sedmá největší automobilka na světě malá. Navíc Agnelli, který se v roce 1985 neúspěšně pokoušel spojit se společností Ford, nikdy neskrýval obdiv k americkým konstruktérům aut. Na obzoru nový gigant? Aliance se silným partnerem je pro Fiat otázkou dlouhodobého přežití. V posledních měsících ztratil Fiat Auto část trhu. Na evropském automobilovém trhu, který nyní trpí zhruba dvacetiprocentní nadprodukcí, čelí Fiat silné konkurenci. Prodej mu vloni klesl o tři procenta na 2,32 milionu vozů a provozní ztráta činila 121 milionů eur, i když v posledním čtvrtletí loňského roku začal Fiat dobývat některé části trhu zpět. Úspěch zaznamenal posledními dvěma modely – novým malým Puntem a Lancií Lybra. Analytik John Lawson z banky Salomon Smith Barney však dokonce spekuluje, že aliance je cestou Fiatu k opuštění automobilového průmyslu. John F. Smith, výkonný ředitel a prezident General Motors, popsal, že jde o „historicky významnou alianci dvou z nejstarších automobilek na světě . Pro americkou firmu je tato dohoda zatím poslední z řady nových aliancí. Naposledy uzavřela podobný pakt s japonskou automobilkou Subaru, předtím se společnostmi Isuzu a Suzuki. Nyní se ještě General Motors uchází v aukci o zadluženou jihokorejskou automobilku Daewoo Motor. Pokud bude General Motors takovým tempem v akvizicích a uzavíráním partnerství pokračovat, zanedlouho bude dvakrát větší než jeho nejbližší konkurent Ford s třináctiprocentním podílem na světovém trhu.