Menu Zavřít

SVÁTKY POTTEROMANIAKŮ

18. 12. 2001
Autor: Euro.cz

Pod stromečky budou vedle potterovského bestselleru sezóny 2001 hlavně mobily a hračky.

Skladbu dárků pod vánočními stromky zřejmě i v Česku významně ovlivní nový mezinárodní „trhák“, kterým je kupodivu dětská kniha. Jde o vyprávění anglické spisovatelky Joanne K. Rowlingové o příbězích malého kouzelníka Harryho Pottera.
„Rozjela se hotová potterománie. Lidé chtějí od knihkupců první, druhý, třetí a čtvrtý díl najednou a k tomu ještě koupí i audioverzi – a to všechno hned dvakrát,“ pochvaluje si Ondřej Müller, programový ředitel nakladatelství Albatros. „Vůbec jsme nečekali, že bude o knihu takový zájem,“ konstatuje a hned dodvá, že nakladatelství obratem zajistilo čtyřicetitisícový dotisk. Čtvrtý díl vyšel v Česku v polovině listopadu. Stotisícový náklad však zmizel z regálů knihkupectví téměř v okamžiku.

Opatrný start.
Müller přivezl Pottera před dvěma roky z knižního veletrhu v německém Frankfurtu. „Zaujalo mne, že tu knihu kdosi četl jinému čtenáři přes rameno,“ vzpomíná si programový šéf. Rozhodl se podstoupit značné riziko: autorku tehdy nikdo neznal a navíc šlo o „poměrně tlustou knihu“. Proto stejně jako v Anglii (kde první vydání mělo náklad pouhých pět set kusů) vyšel první díl i v Albatrosu v malém nákladu. Konkrétní číslo však Müller uvést nechce, dosavadní náklad všech čtyř dílů bez posledního dotisku má dosahovat tří set tisíc. Pro porovnání poslouží pár údajů: na českém trhu se za bestseller považuje kniha vydaná v počtu deseti tisíc výtisků, v případě dětských titulů je takový náklad velmi mimořádný.

Spontánní marketing.
Nakladatel tvrdí, že o úspěchu Pottera v Česku rozhodl guerillový marketing – komunikace postavená více na nápadech než obrovských rozpočtech. „Důležité je, že jsme mohli nabídnout pěkný mediální příběh. Podařilo se nám získat novináře, ti o knize začali spontánně psát a lidé si ji začali kupovat,“ říká Müller.
Už od února, kdy vyšel první díl, Albatros hledal cesty, jak knihu na trhu nápaditě prosadit. Pro uvedení každého dílu proto vybírali magická data – poprvé se Harry Potter objevil na trhu 29. února, poslední díl vyšel 11. 11. v jedenáct hodin. Magický kalendář pro jednotlivá vydání převzala od Müllera i zahraniční nakladatelství, z ciziny naopak přišly jiné nápady. Například první kapitolu dostaly děti stovek škol zdarma. Originalita se vyplatila: děti mezi sebou soutěží, kolikrát knihu četly. Rostoucí popularita zákonitě vyvolává zájem dalších malých čtenářů, kteří doma ještě nemají svůj vlastní výtisk.
Z potterománie vyrostla dokonalá síť celosvětového byznysu. S výjimkou knižní verze drží licenci na značku společnost Warner Brothers, v tuzemsku zastupovaná firmou Plus Licens. „Hlavní strategií je vytvořit z Harryho Pottera dlouhodobý projekt,“ vysvětluje manažerka české pobočky Renata Brudňáková. V Česku jsou už k dostání licenční produkty od třinácti společností – z těch národních například pexesa a přání od Albi, pastelky firmy Koh-I-Noor Hardtmuth či ložní prádlo od Tiby.

bitcoin_skoleni

Novodobá vánoční tradice.
Stejně jako loni se mezi nejžádanějšími dárky objeví také mobilní telefony. Předvánoční období je pro operátory již několik let žněmi v pravém slova smyslu. Například Eurotel prodal za loňský listopad a prosinec 422 tisíc telefonů, což je až pětkrát více než během roku. Konkurenční Oskar v posledním čtvrtletí loňského roku proti předchozímu kvartálu zdvojnásobil počet svých klientů. Letošní čísla nejsou operátoři zatím schopni sdělit, mluvčí Eurotelu Jan Kučmáš ale hýří optimismem. Letos prý Vánoce budou o několik desítek procent lepší než ty loňské.
Naopak v řetězcích obchodů s elektronikou se mobilům moc nedaří. Petr Berounský ze společnosti Electrocity si myslí, že se v tomto segmentu trh již nasytil. „Operátoři se také snaží stáhnout zákazníky do svých vlastních prodejen. Mnohem větší zájem je ale letos o takzvané domácí kino,“ uvádí Berounský. Jeho slova potvrzuje ředitel společnosti Datart Pavel Sláma: „Před Vánoci se obecně zboží prodává lépe, ale letos se nad všechny ostatní produkty vyšvihly DVD přehrávače. Tradičně dobře jdou na odbyt mikrovlnné trouby, mírně se zvyšuje zájem o herní konzole.“

Hračky místo sekaček.
Největší domácí prodejce zahradní techniky firma Mountfield v předvánoční době sází na zcela jiný typ výrobků – na hračky. „Zahrádkářské vybavení se prodává hlavně na jaře, ale již několik let po sobě se nám daří být mezi největšími prodejci hraček v Česku,“ říká ředitel společnosti pro vnější vztahy Václav Brom. Dodává, že právě hračky s logem Harry Potter ale úspěch knižní předlohy nekopírují.

  • Našli jste v článku chybu?