Domácí vinaři vyrobili letos 153 tisíc lahví mladého vína pod značkou Svatomartinské, což je zhruba o 30 tisíc více, než se čekalo. Přesto je velká většina už prodána. Držitelem značky Svatomartinské se stal v srpnu Vinařský fond, který nabízí její využití pro označení mladých vín všem vinařům.
Domácí vinaři vyrobili letos 153 tisíc lahví mladého vína pod značkou Svatomartinské, což je zhruba o 30 tisíc více, než se čekalo. Přesto je velká většina už prodána.
Držitelem značky Svatomartinské se stal v srpnu Vinařský fond, který nabízí její využití pro označení mladých vín všem vinařům. Podmínkou je splnění daných kritérií. Do hodnocení odbornou komisí se přihlásilo 28 producentů s celkem 51 vzorky. Požadovanými kritérii prošlo 46 vín od 27 výrobců. Svatomartinské se smělo poprvé pro veřejnost otevírat 11. listopadu v 11 hodin dopoledne.
Vinařský fond koupil autorská práva ke známce Svatomartinské od původního majitele Jiřího Kopečka. Dříve producenti platili za její využívání licenční poplatky, nyní hradí jen náklady spojené s ohodnocením vín před udělením licence. Podle vinařů jde zhruba o desetihaléře za láhev.
Pod značkou Svatomartinské se může prodávat bílé (Müller Thurgau a Veltlínské červené rané), růžové či červené víno (v obou případech jde o odrůdy Modrý Portugal a Svatovavřinecké). Letos tuto značku získali výhradně moravští producenti. V českých zemích měli vinaři smůlu, protože mladé víno příslušných charakteristik prostě kvůli nepřízni letního počasí „nestihli“.
Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na svátek svatého Martina poprvé novým, jiskrným mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky, nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby (a vlastně místo písemné smlouvy) si všichni poprvé přiťukli novým mladým vínem.