Jedním z mála aut, na něž musí zájemci v České republice čekat, je Volvo XC 90. Tato švédská novinka z kategorie SUV je čímsi na rozhraní cestovního a terénního auta. Díky variabilitě interiéru je zároveň kombíkem a velkoprostorovým autem pro sedm cestujících. Letos se v tuzemsku prodalo 44 kusů tohoto stroje, který vyjde v nejprodávanější verzi D5 na 1 595 000 korun. A je o něj takový zájem, že ho kupující může dostat až za devět měsíců od data objednávky.
Redakce vyzkoušela zmíněnou verzi s pětiválcovým turbodieselem pod kapotou a automatickou převodovkou doplněnou možností přepínat na sekvenční manuál. Vůz je to robustní, se zvýšeným podvozkem a stálým pohonem všech čtyř kol. Tím ale jeho podobnost s terénními auty končí - nemá tuhou zadní nápravu a nenabízí redukci či závěrku diferenciálu jako některé konkurenční modely. Přesto si lze s Volvem v terénu leccos dovolit. Nástrahy motokrosového závodiště v Poříčí nad Sázavou zvládlo bravurně stejně jako bezmála dvousetkilometrovou rychlost na dálnici. Naftový pětiválec o výkonu 120 kilowattů se musel dost roztáčet, až potom podával slušnější výkony. Mohl se však pochlubit stabilní spotřebou, neboť polykal na silnici i v terénu devět až dvanáct litrů nafty na sto kilometrů jízdy.
Hlavní přidaná hodnota, kterou XC 90 nabízí, je praktičnost kabiny. Testovaná verze měla sedm sedadel (zadní řadu je třeba přikoupit za 45 000 korun), takže se k rodině vejde i tchán s tchyní. Když prarodiče nejedou, šesté a sedmé sedadlo lze podobně jako v Opelu Zafira zasunout jednoduchým trikem do podlahy. Jakmile třetí řada zmizí pod kobercem, nabízí kufr zcela rovnou podlahu. S ní se dokáže srovnat i hrana kufru, která se sklopí posunutím jediné páčky. A pak už stačí jen nakládat zavazadla do prostoru, který se rozšířil z 248 na skoro tisíc litrů. To je sice méně než ve Volkswagenu Touareg nebo Mercedesu ML, ale pořád je to dost třeba pro moped, který se nám dozadu skutečně vešel, aniž by přečníval ze zadních dveří.
Volvo XC 90 má ještě další vymoženosti. Prostřední díl druhé řady sedadel se dá jednoduše proměnit v dětskou sedačku. Když se vyjme středová opěrka mezi řidičem a spolujezdcem, lze prostřední sedadlo s dítětem posunout úplně dopředu. Potomek pak sedí téměř mezi předními sedadly, rodiče ho mají pod kontrolou a dítě si užije lepšího výhledu než ze zadního sedadla. Ještě je třeba se zmínit o výbavě. V ceně základu „dépětky“ jsou ABS, DSTC (totéž co ESP), boční airbagy v předních sedadlech a postranní hlavové airbagy pro všech sedm sedadel. Nechybí ani tempomat, automatická klimatizace a autorádio s CD přehrávačem.
Nevýhody XC 90 se projeví hlavně ve městě, kde je neobratné a minusem je i poměrně velký poloměr otáčení. Vůz je prostě určen pro dlouhé výlety mimo zástavbu, kde může ukázat své přednosti.
Volvo XC 90 D5
(testovaná verze)
Motor přeplňovaný vznětový pětiválec
Zdvihový objem 2401 cm3
Nejvyšší výkon 120 kW
Převodovka 5 stupňů, automat + tiptronic
Objem zav. prostoru 249/983 litrů
Nejvyšší rychlost 185 km/h
Průměrná spotřeba 9,1 l/100 km
Cena 1 595 000 Kč