Menu Zavřít

ŠVÉDSKÝ KOMBÍK DO TERÉNU

3. 10. 2001
Autor: Euro.cz

V zatáčkách se vůz nepříjemně pohupuje

bitcoin školení listopad 24

K milovníkům jízdy ve volné přírodě letos švédské Volvo nenabídlo jen terénní úpravu sportovního S 60, ale také „krosový kombík. Jde o V 70 Cross Country, které se prodává v nejlevnější verzi za 1 580 000 korun. Švédové jednoduše dali svému úspěšnému silničnímu kombi náhon na všechna čtyři kola, která osadili hrubým vzorkem. Přizvedli také podvozek vozu na 209 mm, a udělali tak z rodinného auta stroj pro volný čas. Pod kapotu dali benzinový pětiválec s objemem 2,4 litru s mohutným výkonem
147 kilowattů.
Co si lze od takto upraveného V 70, které svou cenou patří mezi exkluzivní vozy, vlastně slibovat? Oproti civilní verzi může jezdec s Cross Country projíždět terénem, který odpovídá světlé výšce vozu. To znamená, že se auto může pustit tam, kde už běžné silniční stroje nemají šanci, ale pro džíp je to ještě lehký terén. Třeba zvrásněnou lesní cestou či mělkým brodem. S autem tu ale nelze dělat rekordy – při redakčním testování na polní komunikaci se podvozek rozhoupal a záď škrtla při průjezdu jedné z hlubších louží o zem. Tuto drobnou kolizi odnesl zadní plastový spoiler, který se rozlomil.
Také na asfaltu je ale třeba počítat s tím, že se Cross Country ve vysoké rychlosti na hrubých pneumatikách pohupuje a v zatáčkách nedává tu jistotu co jeho silniční varianta.
Řidičovi naštěstí vydatně pomáhá tak–zvaný inteligentní podvozek se systémem Multi–link. Toto zařízení představuje kombinaci karoserie tuhé ve zkrutu s dlouhým zdvihem pružin a zajišťuje podvozku vyvážené držení stopy. Výkon motoru je přitom dělen elektronikou mezi jednot–livá kola podle měnících se podmínek. V případě, že řidič udržuje plynulou rychlost na suché přímočaré vozovce, jde téměř veškerá síla k předním kolům. Když vůz zrychlí nebo zatočí a zadní kola mají lepší přilnavost než přední, je určitá část výkonu okamžitě převedena na zadní nápravu.
K Multi–linku se u Volva V 70 Cross Country při pomalé jízdě přidává ještě systém AWD. Ten také sleduje přilnavost kol a v případě, že obě kola na jedné straně nemají téměř žádnou přilnavost, převede sílu motoru k tomu z nich, které má šanci mít alespoň o něco vyšší záběr. AWD je určen pro jízdu v terénu, a tak působí jenom do rychlosti 40 kilometrů v hodině. Při redakčních testech díky němu terénní V 70 zdolal překážky, na kterých by běžný silniční vůz neměl šanci.
Chytrý podvozek také pustí sílu na zadní kola v případě, že Volvo táhne těžký přívěs. Vůz má také inteligentní brzdy. Systém EBD rozděluje brzdný účinek mezi zadní a přední kola podle aktuální potřeby. Doplňuje ho ABS, které podle výrobce zaručuje, že si pneumatiky zachovají přilnavost k vozovce i v případě, že jezdec prudce brzdí a současně provádí prudký úhybný manévr.
Exkluzivní nejsou u Volva V 70 Cross Country jen jízdní vlastnosti, ale také interiér. V modelu s nejvyšší výbavou voní kožená sedadla a řidič musí jen výjimečně dávat ruce z volantu. Z jeho středu lze ovládat audiosystém, cestovní počítač, telefon, tempomat a také navigační systém. Větrání má zabudovaný pylový a prachový filtr. Přední sedačky jsou vybaveny systémem ochrany před hyperflexí krku, tedy poraněním krční páteře.
Praktická je také variabilita vnitřního prostoru. Zadní sedačky je možné rozdělit na tři části a samostatně sklopit. Při sklopení středního dílu tak lze ve voze přepravovat bez obtíží dlouhé předměty, například lyže či svinutý koberec. Tuto prostřední část lze také přeměnit na loketní opěrku či místo ní vložit chladicí box. Volvo V 70 Cross Country prostě nabízí za hodně peněz hodně pohodlí a k tomu možnost vyjet se silným motorem do terénu.

  • Našli jste v článku chybu?