Švédské Volvo vloni představilo další generaci svého terénního kombíku XC 70. Stejně jako jeho předchůdce nabízí podnikatelskou verzi N1, ale je větší a údajně uveze více nákladu. Profit jej vyzkoušel v zimním redakčním testu.
Vyzkoušeli jsme – Volvo XC 70 Švédské Volvo vloni představilo další generaci svého terénního kombíku XC 70. Stejně jako jeho předchůdce nabízí podnikatelskou verzi N1, ale je větší a údajně uveze více nákladu. Profit jej vyzkoušel v zimním redakčním testu.
Původní model s názvem Cross Country vycházel z velkého kombíku, kterému Švédové zdvihli podvozek a vybavili ho pohonem na všechna čtyři kola. Na trhu měl konkurovat hlavně oblíbeným allroadům značky Audi. Také současné XC 70 vychází ze standardního kombi V70; oproti předchozímu modelu je nastupující generace o deset centimetrů delší a skoro o pět centimetrů vyšší. Také nápravy jsou od sebe o pět centimetrů dále. Využitím různých druhů vysokopevnostní oceli se prý podařilo zvýšit torzní tuhost karoserie o plných patnáct procent. Větší je hodnota světlé výšky, rovných 21 centimetrů, takže vůz může do lehčího terénu, jako jsou polní cesty nebo sněhové závěje. Autu zůstaly také tradiční ostré geometrické tvary, někde je ovšem rozbíjejí detaily, například oblý zadní nárazník nebo koncové svítilny podobné těm u malého Volva C30.
Jak se s autem při testech jezdilo? XC 70 využívá pohon všech kol se systémem spojky Haldex poslední generace. To znamená, že na suchém asfaltu pohánějí auto přední kola, na kluzkém povrchu se automaticky přidá i zadní náprava. Systém funguje bezvadně, s Volvem jsme mohli bez problémů projíždět závěje a ledové úseky, kterých byl v předminulém týdnu na silnicích dostatek.
TECHNICKÉ ÚDAJE
model - Volvo XC 70 3,2 AWD
- *typ vozu - pětidveřové kombi motor - benzinový šestiválec objem válců - 3,2 litru max. výkon - 175 kilowattů max. rychlost - 215 km/hod zrychlení 0-100 - 8,6 sekundy spotřeba - 10,8 l/100 km kufr - 575 litrů cena (základ)** - 1 389 000 Kč
Model XC 70 je vůbec prvním volvem, které je vybaveno systémem pro řízené sjíždění svahů. Ten za pomoci brzd a s využitím točivého momentu motoru sám při jízdě z prudkého kopce udržuje rychlost, a to zhruba na hodnotě deset kilometrů za hodinu. Systém se aktivuje tlačítkem na přístrojové desce. Jediným záporem, na který jsme při jízdách v terénu přišli, je skutečnost, že přes masivní kapotu auta nevidí řidič při sjíždění svahů před vůz. Musí se spoléhat pouze na výhled z postranního okénka. V zatáčkách je s vyšším autem jízda pochopitelně „šoupavější“ než s běžným kombíkem. Volvo XC 70 nabízí dva motory: klasický naftový D5 a silný benzinový šestiválec s obsahem válců 3,2 litry, který jsme měli v našem testovacím stroji. Je to skutečně tahoun, který se chlubí 175 kilowatty výkonu, nutné je ale počítat s vyšší spotřebou. Výrobce udává průměrnou hodnotu 10,8 litrů na sto kilometrů jízdy, my jsme v zimních podmínkách jezdili zhruba za dvanáct.
Jaký je výsledek testu? Volvo XC 70 je komfortní kombík, který má už v základu solidní výbavu a takové vymoženosti, jako jsou například dětské sedačky integrované do zadního sedadla nebo uzavírání zadních dveří servomotorem. V terénu je dobrý, zvládá závěj i oranici, velkým plusem pro převážení nákladů je velký kufr. Auto může suplovat limuzínu i dodávku. Technické nedostatky jsme nenašli, jako hlavní minus lze označit poměrně vysokou cenu 1,4 milionu korun za základní provedení. Konkurenční kombík Audi A6 Allroad nabízí za podobné peníze lepší výbavu, například možnost upravovat výšku podvozku.