EURO light
Trpkou zkušenost prodělávají výrobci stimulujících nápojů, jako je známý Red Bull. Roste jim totiž konkurence limonád slibujících přesný opak – tedy ne více, ale naopak méně energie. Typickým příkladem trendu je kanadský prodejní hit s názvem Slow Cow, Pomalá kráva, který na trh přišel loni v prosinci. Žíznivce láká sloganem „akupunktura v každé plechovce“.
Tento nápoj, jak se lze už podle názvu domnívat, je přesným opakem Red Bullu. Namísto stimulujícího taurinu obsahuje především aminokyselinu L-theanin, která se vyskytuje především v čajovníku a dodává chuť i vůni zelenému čaji. Má uklidňující účinky, ale zároveň nezpůsobuje nežádoucí ospalost. Při pokusech s krysami se prý dokonce prokázal pozitivní vliv na paměť a schopnost učit se. Ve Slow Cow najdeme i výtažky z dalších přírodních přísad, jako jsou heřmánek, kozlík lékařský a mučenka. Antienergetický lektvar vymyslel Kanaďan Lino Fleury během dlouhé cesty autem. „Neexistoval nápoj, který by vystresovaným lidem pomohl uklidnit se,“ řekl Fleury kanadskému deníku The Montreal Gazette.
Nejen název, ale dokonce i balení Slow Cow silně připomíná zmíněný rakouský energetický drink. Na vysoké štíhlé plechovce se proti sobě nevzpínají dva býci, ale naopak tu podřimují dvě krávy. A jelikož se Slow Cow dobře prodává v Kanadě i USA, Fleury nyní vyjednává s obchodníky z Evropy, Ruska, Číny a Spojených arabských emirátů.
Pomalá kráva přitom není jediným antienergetickým nápojem na trhu, novinky jen raší. Kdo se chce uklidnit, může zkusit také Ex Chil, Malava Relax, či dokonce limonádu s názvem Vacation in a Bottle, tedy Prázdniny v láhvi. Nejrychleji rostoucím antienergetickým nápojem je zřejmě Drank společnosti Innovative Beverage Group (IBG). Za první rok na trhu se prodalo sedm milionů plechovek, což IBG přineslo meziroční nárůst obratu v letošním druhém čtvrtletí o 228 procent. Řádově se sice stále jedná jen o miliony dolarů, ale nenechme se zmást zdánlivě nízkým číslem – v listopadu totiž firma podepsala distribuční smlouvu s americkou Pepsi Cola Bottling Company.