Hovořit v souvislosti s automobily Rolls-Royce o ceně platívalo v dobré společnosti za téměř vulgární. „Musíte-li se ptát, kolik stojí, nemůžete si ho dovolit,“ odpovídali prodejci chudým zvědavcům a o milimetr přitom nadzvedávali koutek levého obočí na znamení maximálního pohoršení. Tak se to alespoň traduje. Jak ale nehovořit o ceně v souvislosti s vozem, u nějž je cena jeho raison d'être, důvod existence? Jakožto menší sourozenec vlajkového modelu Phantom má totiž Ghost být dostupnějším rolls-roycem. Rollsem pro masy. Svým způsobem.
Při výchozí ceně 213 tisíc eur (asi 5,5 milionu korun) bez dopravy a místních daní je ghost asi o padesát procent dražší než nejluxusnější dvanáctiválcové verze „chudých“ limuzín od Audi, BMW a Mercedesu, ale o 132 700 eur (3,3 milionu korun) levnější než základní Phantom. I to ovšem stačilo na bezmála inflační nárůst tržního podílu automobilky z Goodwoodu. Zatímco v roce 2007 prodal Rolls-Royce poprvé v historii přes tisíc vozů, loni, po uvedení ghostu, to bylo už 2700 aut. Aby se člověk bál, že na „rollse“ dnes narazí za každým rohem…
Klasický i moderní
Ztělesněný majestát, který na nás čekal jednoho mimořádně pošmourného dne před luxusním hotelem na pražské Malé Straně, je nový Ghost EWB jako Extended Wheelbase (neboli prodloužený rozvor náprav). Chytře vybrané místo. Hotel Mandarin Oriental prolíná moderní design s historickou architekturou stejně dovedně, jako ghost prezentuje tradiční znaky Rolls-Royce – masku chladiče, nezaměnitelnou boční siluetu a typické obliny zadní části – v neformálnějším, současnějším podání než u superokázalého a ještě většího phantomu. Ostatně relativně méně okázalá je rovněž použitá technika.
Zatímco phantom je konstrukčně svébytný, menší a levnější model se musí dělit s mateřským BMW. Podlahová plošina, elektroinstalace i hnací řetězec mají původ v BMW 760 Li, ačkoli byly pro své aristokratické poslání patřičně převychovány. Časy, kdy bonton zapovídal majitelům vozů rolls-royce otevírat kapotu a výkon motoru se uváděl jako „adekvátní“, jsou stejně vzdálenou minulostí jako nepřijatelnost dotazů na cenu. Dnes výrobce rovnostářsky zveřejňuje kompletní technické údaje, proto víme, že dvakrát přeplňovaný motor od BMW má v ghostu oproti BMW 760 Li o deset procent větší zdvihový objem, o pět procent vyšší výkon a o čtyři procenta silnější točivý moment. Za dvoumilionovou prémii snad trochu málo, ale k zaplašení úvah o nemístném šetření stačí otevřít dveře. Tlačítka jsou vyrobena z chladivého kovu, kůže působí měkce jako hedvábí a dřevěné panely na palubní desce kryje lak, s jehož nekonečnou hloubkou soupeří pouze vlas koberců. „Jsou z ovčí vlny těch nejtlustších kaledonských ovcí, protože jen ty mají srst dost hebkou a hustou pro naše potřeby,“ řekl Frank Tiemann z Rolls-Royce Motor Cars ohromenému zástupci týdeníku Euro, který se cítil jako středověký pasáček vstoupivší poprvé v životě do katedrály. Bdělé oko tu a tam rozpozná důkazy nízkého původu, jmenovitě v rozmístění některých ovládacích prvků (seřizování zrcátek), grafickém rozhraní multimediálního systému nebo zadním držáku nápojů, celkové vyznění je však ohromující. A co říkáte na to, že kufr je do posledního milimetru čalouněn týmž hřejivě huňatým kobercem, v němž si uvnitř hoví vaše chodidla?
Zadní dveře se otevírají proti směru jízdy, a pokud by snad pikolík zapomněl, co se sluší, není nutné potupně se natahovat zpátky: stačí stisknout nenápadný knoflík na sloupku karoserie a dveře se samy pomalu, neslyšně zavřou. Prostoru je požehnaně nejen v podélné ose, kde model EWB dává oproti základní verzi sedmnáct centimetrů k dobru, ale rovněž nad hlavou. Že limuzína umí být ještě prostornější, ví jen ten, kdo někdy seděl v gigantickém phantomu.
Luxus jednoduchosti
Samozřejmě je tu bezprůvanová čtyřzónová klimatizace, ale přesnou teplotu si nenastavíte. Když je vám horko, jednoduše šoupnete otočným ovladačem poněkud doleva. Přední i zadní sedadla jsou elektricky seřiditelná, zapomeňte však na superkomplikované „německé“ nastavování všeho možného od sklonu horní poloviny opěradla přes šířku bočnic až po vyložení sedáku. Dopředu, dozadu, nahoru, dolů, to musí stačit. Rolls-royce chce, abyste se na jeho palubě dokonale uvolnili. A vy mu rádi vyjdete vstříc. Ať sedíte vpředu a pozorujete svět chudých skrze chromovaná křídla sošky Spirit of Ecstasy daleko na hrotu chladiče nebo vzadu usrkáváte Pernod-Ricard Perrier-Jouet pohrouženi do vlastních myšlenek, zmocní se vás pocit výjimečnosti tak intenzivní, že ani nepostřehnete, že samotná jízda zase až tak výjimečná není.
Opravdu luxusní automobily sdílejí jednu vzácnou vlastnost: bez ohledu na intenzitu provozu, nepřívětivost počasí nebo dotěrnost osobních starostí vás uzavřou do konejšivé bubliny klidu, již chcete opustit tím méně, čím déle v ní setrváváte. V rychlostech, jež bychom mohli označit za důstojné, ovládá ghost umění hýčkat virtuózně. Dvanáctiválec ušlechtile přede, vítr jemně sviští a ukazatel „rezervy výkonu“ vlevo v přístrojovém štítu levituje při rychlosti 130 km/h někde okolo 95 procent. Přesně tak, k udržování nejvyšší povolené rychlosti stačí pouhých pět procent potenciálu motoru… Tempo německé dálnice však odhalí citelný náznak směrové nestability a karoserie se začne ozývat nepříliš hlasitým, nicméně subjektivně nepříjemným dunivým hlukem. Zatímco „obyčejné“ německé limuzíny působí dojmem, že byly pro 200 km/h zrozeny, sametové náruči rolls-royce nejlépe sedí uměřenější rychlost. Nečiníme tak ale z poblouznění ovčí vlnou nebo z podlézavého respektu, jestliže to odmítneme považovat za podstatné. Vždyť spěch je znakem podřízenosti.
Důstojně znamená pomalu
Když jste na vrcholu, svět na vás počká. A čím pomaleji bude vaše cesta ubíhat, tím déle si můžete užívat pobyt v tomto honosném interiéru. Tím spíše, že jako majitel rolls-royce pravděpodobně vlastníte několik dalších exkluzivních aut, která jsou pro vysokorychlostní přesuny mnohem vhodnější.
Vidět Rolls-Royce Ghost je zážitek. Být na jeho palubě bez ohledu na to, kdo řídí, kam a jak rychle, je privilegium. I přes jeho relativní dostupnost nebo „nízký“ původ použité techniky je ghost ten nejušlechtilejší automobil, jaký měl autor v uplynulém roce to potěšení na tomto místě recenzovat. Lze si představit noblesnější způsob, jak poděkovat za pozornost a říci na shledanou?
Plusy
nedostižně impozantní vzezření
omračující úroveň dílenského zpracování
důstojnost v běžných rychlostech
vědomí, že patříte k elitě
Minusy
relativní hlučnost ve vysokém tempu
nejezdí lépe než auta za poloviční cenu
Rolls-Royce Ghost EWB
Cena 248 000 eur (bez dopravy a DPH) Motor přeplňovaný V12 6,6 l, 420 kW, 780 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,0 s Nejvyšší rychlost 250 km/h (el. omezena) Spotřeba 13,7 l/100 km