Jeffrey Katzenberg se rozhodl dokázat, že nadešel čas 3D filmů
Na začátku kariéry v Hollywoodu byl v něm Jeffrey Katzenberg známý vytrvalým sháněním čerstvých filmových scénářů. O třicet let později tento neuvěřitelně aktivní magnát už není posedlý jen scénáři. Kdybyste s ním náhodou seděli sami u stolu v luxusním hotelu Peninsula v Beverly Hills, výkonný ředitel studia DreamWorks Animation by vám asi bez přestání hučel do ucha něco o 3D filmech. Katzenberg je přesvědčen, že budou „tou nejrevolučnější změnou od nástupu barevného filmu“.
Mluví o stejném druhu 3D filmů, při nichž si diváci v padesátých letech 20. století nasazovali červenozelené brýle s kartonovými obroučkami, aby zachytili hopsající neostré obrázky hadů balancujících nad jejich hlavami. V současnosti se z Katzenberga stal samozvaný hollywoodský hlasatel druhého příchodu této technologie v klidnější a jasnější digitální podobě. Domnívá se, že by mohla oživit pomalu rostoucí příjmy amerických kin, a ne náhodou zlepšit vyhlídky animovaných filmů studia DreamWorks.
Zdá se, že houfy Katzenbergových stoupenců rostou téměř ze dne na den. Angažuje se Steven Spielberg, který se chystá produkovat 3D film ve spolupráci s režisérem Pána prstenů Peterem Jacksonem. Řadí se tak k oddaným stoupencům, jako jsou režisér Titaniku James Cameron a jistá yodovská postava ze San Franciska jménem George Lucas, který má v úmyslu od roku 2009 předvádět své filmy ze série Hvězdné války v 3D verzích. „Jeffrey je člověk ženoucí se vpřed,“ tvrdí Lucas. „Nadešel čas, aby se 3D filmy staly něčím více než jen jakousi atrakcí v lunaparku. Vidíme v nich byznys.“
Je úžasné, že ho vidí i rostoucí počet majitelů kin. Po letech, kdy se řetězce amerických kin bránily zavádění drahých digitálních projektorů, nyní rychle instalují to nejmodernější vybavení, které se může přizpůsobit promítání 3D filmů. Digitální promítací přístroje odstraňují spoustu trhavých pohybů, které v minulosti u diváků 3D filmů vyvolávaly bolesti hlavy a dokonce i nevolnost, uvádí Michael L. Campbell, generální ředitel největšího amerického řetězce kin Regal Entertainment Group.
Jak se 3D technika zase vpravila do obrazu? Začalo to v roce 2005, kdy se Cameron a Lucas objevili na ShoWestu, výročním zasedání majitelů kin, a naléhali na ně, aby si koupili digitální projektory kvůli lepší kvalitě promítaných filmů. Chvíli to trvalo, ale protože se ceny projektorů snížily a hollywoodským studiím se zalíbila myšlenka přispět na náklady, majitelé kin začali instalovat nové vybavení přibližně za 75 tisíc dolarů na jeden sál.
Dnes je digitalizovaných asi 2200 z 38 tisíc promítacích sálů amerických kin. Někteří režiséři a magnáti poukázali na to, že za dalších 30 tisíc dolarů na jeden sál by se kina mohla upravit také pro promítání 3D filmů. To zahrnuje speciální plátno na nejpopulárnější 3D technologii. Stále jsou ještě třeba brýle, ovšem o něco elegantnější než ty ze šedesátých let, aby mozku diváka pomáhaly dešifrovat dva obrazy promítané na plátno.
Řetězec Regal v současnosti nabízí 3D filmy ve 109 ze svých téměř 6400 sálů. Doufá, že v celé jedné třetině z nich bude možné promítat 3D filmy, až se v příštích čtyřech letech všechny zdigitalizují. Do té doby by měl přední prodejce 3D vybavení RealD instalovat v celém odvětví čtyři tisíce pláten oproti současným 650, předpovídá analytik Gordon Hodge z firmy Thomas Weisel Partners.
Přesto mají někteří lidé pochybnosti, zda se diváci pohrnou za médiem, které zůstává tak trochu trikem. Když společnost Walta Disneyho promítala 3D verzi svého filmu Robinsonovi v 581 z 3413 kinosálů, kde se film uváděl, ty s 3D jí přinesly téměř třikrát větší příjmy. Jenže kolik lidí chce opravdu sedět dvě hodiny v kině s tmavými brýlemi na očích? To je to, do čeho se v technologii 3D pustili disneyovci vůbec poprvé. „Neslyším, že by se toho někdo hlučně dožadoval,“ uvádí Paul Dergarabedian, zakladatel výzkumné firmy Media by the Numbers sledující vývoj příjmů amerických kin, „možná až budou nějaké skvělé filmy, které budou k vidění jen v 3D formátu.“
Právě na to sází Katzenberg. Vychází z toho, že podaří-li se mu získat dostatečný počet technicky myslících režisérů jako Lucas - „alfa členy z naší smečky“, jak je Katzenberg charakterizuje - pro 3D technologii, další studia je budou muset následovat. „Prosazuje svou věc, řekněme, s nadšením,“ prohlašuje ředitel společnosti Sony Pictures Entertainment Michael Lynton, který osobně jednal s Katzenbergerem a v současnosti hledá filmy k výrobě s pomocí 3D technologií.
S využitím speciálně vybaveného promítacího sálu ve svém studiu v kalifornském Glendale - kde předvádí koncert skupiny U2 v 3D formátu a zkušební verze filmu Shrek 3 - se Katzenberg snaží získat přízeň nejen majitelů kin, ale i dalších lidí. K výrobě svých filmů si rovněž najal nejlepší odborníky na 3D technologii. Jedním z nich je Phil McNally, odborný poradce při tvorbě 3D verze filmu Robinsonovi, který se ve své hlasové poště ohlašuje jako kapitán 3D.
Katzenbergovou lákavou představou je, že 3D rozproudí příjmy pokladen kin, které letos rostou pouze jednociferným tempem, a to navzdory filmovým trhákům, jako jsou Spiderman 3 a Transformers. Kina doufají, že si za vstupenku na 3D filmy budou moci účtovat od pěti dolarů výše. A 3D technologie drží diváky dále od DVD disků (zatím z nich nelze 3D filmy pouštět) a dělá čáru přes rozpočet pirátům, protože 3D filmy se obtížněji nahrávají.
Koncem letošního roku studio Paramount uvede 3D verzi velkorozpočtového fantastického filmu Beowulf režiséra Roberta Zemeckise v několika kinech včetně Imaxu, který už promítá mnoho filmů v 3D formátu. V příštím roce studio New Line Cinema uvede novou verzi Cesty do středu Země vyrobenou výhradně 3D technologií. Disneyho studio, které zatím v 3D formátu vyrobilo omezený počet animovaných filmů, podepsalo smlouvu se Zemeckisem, aby pro ně točil animované filmy pouze 3D technologií. „Dosud to byla otázka co dříve, zda slepice nebo vejce,“ prohlašuje Richard Cook, předseda společnosti Walt Disney Studios, „prostě nebylo dost sálů, abychom točili filmy jen pro 3D plátna.“
Podstatnou součástí Katzenbergovy kampaně je jeho vlastní zájem. 3D technologie se nejlépe hodí pro filmy se zvláštními efekty a animované snímky, jako jsou ty, které vyrábí jeho společnost. Studio DreamWorks prohlásilo, že má v plánu uvádět pouze 3D filmy, což zahájí v roce 2009 animovaným hororem Monsters versus Aliens a rovněž posledním dílem licencovaného Shreka.
Katzenberg je stále neúnavný. Totéž však nelze říct o některých lidech, na které se zaměřuje. Prezident Národní asociace majitelů kin John Fithian uvádí, že Katzenberg v posledním půlroce naplánoval tři snídaně, aby na něho vyvinul tlak kvůli přinucení svých členů k urychlení přechodu na 3D technologii. „Je úžasné, pokud řídící pracovník studia pro změnu mluví o něčem jiném než o stahování filmů,“ poznamenává Fithian, „jenomže Jeffrey chce, abych tomu věnoval 24 hodin denně. Mám však na práci i jiné věci.“
Už brzy ve vašem kině Některé připravované 3D filmy
2007
Paramount nabídne 3D verzi Beowulfa od Roberta Zemeckise.
2008
New Line předpokládá, že uvede novou verzi Cesty do středu Země vyrobenou výhradně 3D technologií.
2009
Do boje se pustí snímky Monsters versus Aliens studia DreamWorks a Avatar Jamese Camerona.
2009
George Lucas plánuje, že zahájí uvádění 3D verzí série filmů Hvězdné války.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek