Menu Zavřít

Světlo metra v dálce

28. 1. 2013
Autor: Euro.cz

Nové stanice trasy metra A by měly být zprovozněny na podzim příštího roku. Zatím jimi pouze prošli lidé

Stanice první podzemní dráhy se otevřely před 150 lety v Londýně a dobový tisk ji velebil jako nejúžasnější železniční dílo lidstva. Metro přitom na popularitě stále získává. Zatímco před padesáti lety jezdilo ve třiceti světových metropolích, dnes jich lze napočítat 187. Celkem se v nich nachází 590 tratí s délkou přes jedenáct tisíc kilometrů a 9755 stanic. Jen v Praze přibudou do konce příštího roku další čtyři stanice na téměř 6,2 kilometru dlouhém úseku prodloužení trasy metra A.

Protažení „zelené“ linky pražské podzemky, která od roku 1978 končila ve stanici Dejvická, začalo v roce 2010. Původně se počítalo s dovedením „Áčka“ až k Letišti Václava Havla. Kvůli nedostatku financí ale nový úsek skončí u nemocnice Motol. Přesto má nové metro na krku úctyhodný účet. Mělo stát 21,2 miliardy korun. Loni v říjnu pražský dopravní podnik oznámil, že se stavba prodraží asi o 1,3 miliardy. Prý hlavně kvůli údajně dražší zakázce na osazení technologií. Praha si letos kvůli výstavbě půjčila šest miliard korun od Evropské investiční banky. Zažádáno má také o zhruba sedmimiliardovou dotaci z Evropské unie, o jejím přidělení se ale dosud nerozhodlo.

Úplně jasno není ani o názvech nových stanic, uvažované zastávky Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol se možná přejmenují na Bořislavku, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnici Motol. Alespoň podle mluvčího společnosti Metrostav, která metro staví ve sdružení s firmou Hochtief. Jak se jim dílo daří, mohli zájemci nedávno zkontrolovat na tříkilometrové prohlídkové trase mezi Veleslavínem a Petřinami. Navzdory nevábnému počasí přilákala akce přibližně 17 500 zvědavců. Na několika zastávkách se mohli od zasvěcených lidí dozvědět, že proražené tunely i jeskyně měnící se na zastávky čeká mimo jiné definitivní obezdívka, konstrukce stanic a položení kolejí.

bitcoin_skoleni

Půjde-li vše podle plánu, uvidí první cestující světlo metra na konci tunelu už během podzimu 2014. Cesta z Dejvic do Motola by jim pak měla zabrat zhruba osm minut.

O autorovi| Jakub Křešnička • kresnicka@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?