Firma Xerox přichází s vlastním designovým počítačem
Česká pobočka americké korporace Xerox otestuje úspěšnost vstup do nového podnikatelského segmentu: na trh osobních počítačů. Xerox začal loni v létě prodávat vlastní stolní počítače, notebooky a malé počítače MiniBox II. „Naše značka je známa především jako výrobce tiskáren a kopírujících zařízení, ale již dávno jsme dodavatelem komplexních řešení pro celé kanceláře. Před časem jsme do nabídky nasadili LCD monitory pod značkou Xerox, rozšíření portfolia o vlastní počítače je tudíž dalším logickým krokem,“ říká v rozhovoru s týdeníkem EURO generální ředitel českého zastoupení Xeroxu Petr Sichrovský.
EURO: Jak jste dospěli k tomu, že budete v ČR prodávat vlastní osobní počítače? SICHROVSKÝ: Ten produkt jsme si v podstatě vymysleli sami, na základě analýz IT trhu, kde je jakási díra a zároveň příležitost pro nás doplnit portfolio a vytvořit kompletní řešení pro nejmenší kanceláře a domácnosti. Chtěli jsme našim zákazníkům umožnit, aby od nás měli celou IT výbavu. Existuje řada lidí či firem, kde mají tiskárnu Xerox, monitor Xerox. Ale nic mezi tím. Proto jsme vymysleli MiniBox II, zařízení postavené na notebookových technologiích, což zaručuje výkonnost a spolehlivost, ale zároveň i zajímavý design. Dosavadní výrobci se víceméně orientovali především na funkčnost, zatímco my chceme, aby počítač do domácnosti zapadl, takže umíme dělat MiniBox v celé řadě designových prvků a různých barevných odstínech. Když máte zelený nábytek, můžete si pořídit zelený MiniBox II.
EURO: Jak tento experiment vnímá konkurence na tuzemském PC trhu? SICHROVSKÝ: Ony to nejsou ani tak experimenty, jako spíše přirozený vývoj. Jdeme však jiným směrem než tradiční počítačové firmy, rozhodli jsme se pro specifickou oblast, protože určitě nechceme být dalším hráčem na trhu klasických výrobců PC nebo notebooků. Role Xeroxu je v tomto segmentu obchodně-marketingová. My ten produkt vytvoříme, nabídneme jej trhu, podporujeme ho a vytváříme veškeré zázemí pro to, aby se mohl dobře prodávat. Zaznamenali jsme řadu pozitivních ohlasů. Dokonce se nám podařilo s MiniBoxem II vyhrát několik výběrových řízení a máme několik větších příslibů do začínajícího roku. Osobně si myslím, a vývoj trhu to naznačuje, že to byl krok správným směrem, a navíc krok ve správný čas. Zdá se, že tato oblast zde nebyla úplně pokryta.
EURO: Nevyskytují se problémy s partnery, prodejci počítačů, s nimiž jste chodili do výběrových řízení, poté co se do tendrů přihlašujete úplně sami? SICHROVSKÝ: SICHROVSKÝ: Částečně nastaly už dávno předtím, než MiniBox II vznikl, protože určitá skupina našeho portfolia z této branže je nakupujícími stále více komodizována. Tím pádem je na trhu stále více prodejců, kteří mají kapacitu něco podobného dodat. Do zmiňovaných potenciálních konfliktů jsme se dostávali již před časem a MiniBox II je dalším bodem, který může třecí plochu rozšířit. Navzdory tomu jsme s partnery již v minulosti našli společnou řeč a Minibox II nám nyní skýtá další možnosti.
EURO: Pokud český Xerox s MiniBoxem II uspěje, rozšíříte prodej vlastních počítačů i do dalších poboček? SICHROVSKÝ: Dostali jsme důvěru v rámci korporace a jsme v podstatě tak trochu pilotním trhem. Zatím od nás ostatní pobočky v rámci evropského regionu Xeroxu získávají poznatky a postřehy, aby byly připraveny na rozšíření portfolia, pokud se u nás MiniBox II a notebooky osvědčí. Faktem je, že v dnešní době velmi detailně jednáme s vedením korporace o uvedení počítačů do dalších zemí.
EURO: Jak velký podíl na českém počítačovém trhu chcete mít na konci letošního roku? SICHROVSKÝ: Neklademe si tak velké cíle jako klasičtí výrobci a prodejci počítačů. Pro nás jde především o doplněk portfolia a předpokládám, že v dohledné době se to ani nestane nosným prvkem našeho byznysu. Nicméně určitě chceme být vidět, a rádi bychom se díky MiniBoxu II dostali do domácností a malých firem, aby začaly vnímat Xerox jinak než dosud.
EURO: Přes počítače se chcete dostat do těchto segmentů i s dalšími vašimi produkty, tiskárnami a LCD monitory? SICHROVSKÝ: Přesně tak. Spoléháme na synergické efekty a chceme naše výrobky ve větší míře nabízet jako balíčky. Xerox je historicky velmi silný v B2B segmentu, v oblasti korporátní a institucionální klientely. Jak někdy říkám, naši klienti nechodí po chodníku, ale sedí v kancelářích. Nicméně víc a víc uvádíme produkty právě do oblasti, která je na rozhraní malých firem a domácností. Minibox II je jakýmsi doplňkem, který snad ještě více zpřístupní „xeroxové“ technologie těmto zákazníkům, protože v rámci malého, designového počítače mohou mít televizi, DVD, hudební systém, internet a plně vybavené PC pro domácnost. A k tomu si mohou pořídit monitor či tiskárnu Xerox, čímž se dostáváme na daleko atraktivnější pozici.
EURO: Hodláte tyto balíčky prodávat i v maloobchodních sítích? SICHROVSKÝ: Již dnes spolupracujeme s řetězci, nicméně ne všechny prodejní kanály prodávají všechny produkty našeho portfolia. Nepouštíme se do žádných bláznivě plošných distribucí, vždy jen pro segment, který si vybereme. A tak tomu bude i v budoucnu.